کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۳۶۱۴۹
تاریخ خبر:

روایتی از نقش تهران در دیدار احمدمسعود و طالبان

فارس نوشت: سرپرست سفارت افغانستان در تهران با بیان اینکه نشست سیاسیون با طالبان در فضایی آرام و سازنده برگزار شد گفت: احمد مسعود در این دیدار گفت که طرفدار جنگ نیست.

«عبدالقیوم سلیمانی» سرپرست سفارت افغانستان در تهران در یک نشست خبری گفت: من روایت خود را از مذاکره میان طالبان و احمد مسعود اسماعیل خان می‌گویم و نماینده هیچ طرفی نیستم.

وی افزود: اگر مشکلات افغانستان را بپذیریم باید این را نیز پذیرفت که مذاکره بهترین راه برای حل مشکلات است. روایت من از نشستی که میان بزرگان امارت اسلامی، اسماعیل‌خان، احمد مسعود و مولوی حسام به نمایندگی از سیاسیون صورت گرفت این است که این مذاکرات به ابتکار و میزبانی جمهوری اسلامی ایران در سفر آقای متقی به تهران صورت گرفت و میانجی‌گری و برگزاری این نشست را جمهوری اسلامی ایران برعهده داشت که طرف‌های افغان بیایند و در ایران با یکدیگر گفت‌وگو کنند.

وی ادامه داد: از دید من این نشست، نشست خوبی بود به دلیل آنکه این نشست پنج ساعت طول کشید و در آن درباره مسائل کلیدی صحبت شد و هردوطرف حرف‌های خود را رک بیان کردند و امیرخان متقی، اسماعیل خان و احمد مسعود مسائلی را که اهمیت داشت و راه‌های حل آن را مطرح کردند. این نشست در فضایی آرام سازنده و خوب برگزار شد و طبیعی است مذاکره بر سر حل مشکلات است و هر دو طرف نظرات خود را دارند.

سلیمانی ادامه داد: اسماعیل‌خان مطرح کرد که برای حل مشکل افغانستان باید حکومت فراگیر تشکیل شود، وی بحث قانون اساسی، حقوق زنان و مسائل این چنینی را که باید در چارچوب عدالت اجتماعی به نتیجه برسد مطرح کرد.

وی تصریح کرد: احمد مسعود نیز به همین شیوه مسائل خوبی را مطرح کرد. او گفت که ما طرفدار جنگ نیستیم و ما طرفدار صلح هستیم. حرف اسماعیل‌خان نیز این بود که جنگ هیچ نتیجه‌ای نمی‌دهد چرا که ۴۰ سال در افغانستان جنگ بوده و نتیجه‌اش این است که مشاهده می‌کنیم.

وی افزود: دو طرف در این نشست مطرح کردند که حاضرند برای مشکلات افغانستان تلاش کنند و جمهوری اسلامی ایران نیز از ادامه این مذاکرات حمایت و اعلام کرد که آمادگی میزبانی از این نشست‌ها را بدون در نظر داشتن تعداد افراد شرکت‌کننده و طیف‌های مختلف سیاسی دارد. سخنان متقی نیز در این نشست مثبت بود.

سلیمانی همچنین درباره برخی شایعات مبنی بر عصبانیت امیرخان متقی در در پایان این جلسه نیز گفت: برای من نیز جای سؤال است که موضوعاتی که برای حل مشکلات افغانستان مطرح می‌شود به یک شکل دیگر جلوه داده می‌شود. ما اگر واقعاً باور بر این داشته باشیم که مشکل افغانستان و حل آن نیاز به مذاکره و گفت‌وگوی بین‌الافغانی داشته باشد باید واقعیت‌ها را بگوییم. من به عنوان سرپرست سفارت و نماینده مردم افغانستان چنین چیزی را ندیدم. من وقتی از صمیمیت فضا صحبت می‌کنم منظورم آن است که دو طرف بر سر یک میز نشستند و ۵ ساعت صحبت کردند.

وی ادامه داد: باید رسالت خود را در گفتن حقایق انجام دهیم، من فکر می کنم شاید تقاضای اولیه این بوده که تا زمانی که مذاکرات پیشرفت نکرده جزئیات آن اعلام نشود و بعد از آنکه اعلام شد هرکس موضع‌گیری خود را می‌کند اما موضوعی که مهم است این بوده که مردم افغانستان باید بدانند سران آنها برای حل مشکلات آنها در حال تلاش هستند. در اولین شب، اسماعیل‌خان و احمد مسعود و مولوی حسام و دکتر فیضی‌زاده حضور داشتند و در شب دوم نیز دکتر شمس، والی سابق بادغیس حضور داشت و آقای احمد مسعود به دلیل مشکلاتی که داشت در آن حضور نداشت.

سرپرست سفارت افغانستان در تهران گفت: بحث‌های بسیار جدی مطرح شد درباره ساختار نظام قانون اساسی و ارزش‌هایی که منتج به یک نظام مردم‌سالار و تشکیل حکمت فراگیر می‌شود. متقی نیز موضع‌گیری منفی نسبت به این اظهارات نداشت و بر این باور بود که این مذاکرات ابتدایی است و گفت که این موضوعات را در کابل مطرح می‌کند.

وی افزود: در شب دوم نتیجه‌گیری شد که بعد از یک بررسی مجدد با میانجی‌گری جمهوری اسلامی ایران در صورتی که این چارچوب به رسمیت شناخته شود و دوستان علاقه‌مند باشند این نشست‌ها ادامه پیدا کند.

سلیمانی همچنین گفت که هیچ صحبتی درباره حقانی در این نشست صورت نگرفته است.

وی در خصوص اختلافات میان دو طرف گفت: قطعاً اختلافاتی بر سر مسائلی وجود دارد که به برگزاری نشست منجر شده است و برای بررسی آن باید خود طرفین نظر دهند و ما باید فضا را به سمتی سوق بدهیم که نفس صحبت و مذاکره برای حل مشکلات مثبت بوده است.

سلیمانی همچنین درباره دفتر جبهه مقاومت در آمریکا نیز گفت که به هیچ وجه صحبتی در این نشست در این خصوص مطرح نشد.

وی در خصوص محل اقامت احمد مسعود نیز اظهار بی‌اطلاعی کرد اما گفت که اسماعیل‌خان در مشهد سکونت دارد.

او در ادامه گفت: من چیزی که در مذاکرات دیدم این بود که جمهوری اسلامی تلاش داشت طرفین با هم صحبت کنند. این بدین معنی است که آنها علاقه‌مند بودند مذاکرات به دوره‌های بعدی برود و نقش جمهوری اسلامی مثبت است.

کدخبر: ۴۳۶۱۴۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر