کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۶۱۷۹
تاریخ خبر:

ره‌آورد رمز دوم پویا برای کسب و‌کار استارتاپ‌ها

روزنامه هفت صبح، سامان فائق | سال گذشته سالی پر از فراز و فرود برای کسب و کارهای اینترنتی در ایران بود. اتفاقات رنگارنگی مثل قطعی اینترنت تا موضوع کرونا که مستقیماً یا به صورت غیرمستقیم کسب و کارهای اینترنتی را تحت فشار گذاشت، فعالیت در این حوزه را با چالش‌های فراوانی روبه‌رو کردند. در این بین، بیشتر آنها که جان کمتری داشتند و تازه‌کار بودند، جان باختند و آنها که از بنیه قوی‌تری برخوردار بودند با مشکلات فراوانی روبه‌رو شدند.

رمز پویا با هدفی والا و ارزشمند یعنی جلوگیری از فیشینگ(دزدی از حساب‌های اینترنتی) یکی از این مواردی بود که باعث کاهش فروش اینترنتی شد. ناآگاهی به شیوه دریافت رمز از طرف خریداران آنلاین، پیاده‌سازی نسبتاً شتابزده در ابتدای کار و مدت زمان کوتاه برای عمر رمز پویا یا سرعت بالای انقضای آن همگی باعث شده سیل خروشانی از انواع لطیفه و کنایه در شبکه‌های اجتماعی جان بگیرد.

ای کاش موضوع به لطیفه ختم می‌شد. نازنین دانشور، موسس و مدیرعامل وب‌سایت تخفیفان می‌گوید، تعداد افرادی که پس از مطالعه بین پیشنهاد‌های ما تصمیم به خرید می‌گیرند و به درگاه بانکی مراجعه می‌کنند و ناگهان درگاه را ترک می‌کنند، نسبت به قبل تا دو برابر افزایش داشته و این یعنی کاهش نسبتاً چشمگیر فروش.

مدیر یک فروشگاه دیگر هم می‌گوید که این آمار قبلاً بین ۱۰ تا ۱۵ برگشت از پرداخت را داشته که این آمار پس از اجرایی شدن رمز دوم پویا به عددی در محدود ۲۵ الی ۳۰ بازگشت از خرید به صورت روزانه افزایش پیدا کرده.آنچه معتقدم این است که معمولاً اجرای یک قانون آن هم با هدفی ارزشمند مثل همین رمز پویا، در مرحله اول هیچگاه به صورت کامل اجرایی نمی‌شود و حتماً که عوارضی شاید ناگوار به دنبال خواهد داشت و این خاصیت اجرا شدن طرح‌ها در انواع گوناگون است ولی آنچه به نظر می‌رسد باید تبدیل به یک مطالبه شود، اولاً مقایسه آمارهای تکمیلی در یک موضوع و ثانیاً تصمیم به بهبود رویه‌های اجرا شده است.

در این مورد خاص، طبق گزارشاتی که پلیس فتا منتشر کرده، میزان فیشینگ چه به لحاظ تعداد چه به لحاظ مبلغ کاهش چشمگیری داشته ولی این آمار به تنهایی و در نبود آماری رسمی از کاهش فروش کسب و کارهای اینترنتی تمامی ابعاد آن را روشن نمی‌کند.تا اینجای نوشته، وضعیت موجود که حاصل از پیاده‌سازی رمز دوم پویا بوده را شرح دادم ولی چند روش ساده را که البته شاید موقتی باشد معرفی می‌کنم.

یکی از روش‌هایی که پرداخت را از این سد رمز پویا رهایی خواهد داد، استفاده از کیف پول‌های دیجیتالی است. این کیف پول‌ها مورد اطمینان کسب و کارها هستند و کاربران به راحتی مثل یک حساب بانکی با آنها برخورد می‌کنند. از این رو، پیاده‌سازی کیف‌پول‌های معتبر که مورد تایید بانک مرکزی هم هستند، می‌تواند سد پرداخت را برای کسب‌وکارها پشت سر گذارد و پروسه پرداخت را برای کاربران آسان سازد.

دومین روشی که شاید تنها برای فروشگاه‌هایی که ارسال کالای فیزیکی دارند بتواند کارساز باشد، استفاده از خدمات COD یا پرداخت در محل که یکی از خدمات رسمی اداره پست است باشد. این روش نیز می‌تواند پروسه پرداخت را برای کسب و کارهای فروشگاهی سهل کند، هرچند که این روش، هزینه‌ها را بین ۳ الی ۵ درصد افزایش خواهد داد ولی حداقل به کاهش شاخص انصراف از خرید در درگاه بانکی تا اندازه‌ای کمک خواهد کرد.

امیدوارم، ارکان مختلفی که توان تصویب یک قانون را دارند، قبل از تصویب با استفاده از مشاوران غیر دولتی که دستی بر آتش کسب و کار دارند تمامی ابعاد آن را مورد بررسی قرار دهند تا آسیب‌های کمتری در این شرایط به کسب و کارها وارد شود.

کدخبر: ۳۳۶۱۷۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر