کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۵۲۷۶
تاریخ خبر:

رمدسیویر ایرانی به اندازه همه هست

روزنامه هفت صبح، فاطمه رجبی | دیروز مدیر کل داروی سازمان غذا و دارو از توزیع داروی خارجی و ایرانی رمدسیویر در بیمارستان‌ها خبر داد؛ دارویی که همین چند وقت پیش خبر فروش نمونه خارجی‌اش در بازار سیاه به قیمت ۵۰ تا ۷۰ میلیون تومان منتشر شده بود.حیدر محمدی نه تنها اعلام کرده که حالا به تعداد مورد نیاز بیماران داخلی رمدسیویر تولید و توزیع شده بلکه خبر داده که کم‌کم ایران وارد فاز تولید این دارو با هدف صادرات هم می‌شود.

او قیمت رمدسیویر داخلی را هم ۶۰۰ هزار تومان اعلام کرده است. به گفته محمدی، رمدسیویر خارجی هم به اندازه‌ای که تقاضا هست تهیه شده و قیمت آن یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان تعیین شده است.
البته فکر نکنید که به محض مشکوک شدن به کرونا یا حتی مثبت شدن تست کرونایتان می‌توانید این دارو را مصرف کنید بلکه دریافت این دارو شرایطی دارد.

محمدی در این مورد گفته: «هنوز این دارو وارد پروتکل دارویی درمان کرونا نشده و ورود به پروتکل درمانی کرونا منوط به تکمیل شدن فاز مطالعاتی دارو است. اکنون یک گروه سه نفره باید مجوز مصرف رمدسیویر را برای بیماران کرونایی تایید کند تا دارو برای بیمار تجویز و تزریق شود. در حال حاضر این دارو برای بیماران در وضعیت حاد بیماری کرونا که در بخش‌های ویژه بستری هستند، تجویز می‌شود و در صورتی که اثر بخشی آن در بیماران بستری در بخش‌های عادی هم به تایید پزشکان برسد، دارو برای بیماران بستری در بخش‌های عادی هم تجویز خواهد شد.»

نکته مهم دیگری که در حرف‌های محمدی دیده می‌شود ظرفیت تولید داخلی رمدسیویر است که برای بعضی‌ها نگرانی ایجاد کرده. او گفته: « ظرفیت تولید رمدسیویر هفته‌ای ۳۰ هزار عدد است و اگر سه شرکت تولیدکننده دیگر هم پای کار بیایند ظرفیت تولید به ۷۰هزار عدد خواهد رسید و نیاز داخل به‌طور کامل تامین خواهد شد. با تولید ماده اولیه و افزایش تولیدکنندگان امکان صادرات هم وجود دارد البته باید توجه داشت که نمی‌توانیم نیاز کاذب را پاسخگو باشیم و ممکن است برای اندیکاسیون‌های غیر کرونا یا برای بیمارانی که در مرحله حاد بیماری نیستند دارو تجویز شود که این موارد را نمی‌توانیم در حال حاضر پاسخ دهیم.»

*** کم نمی‌آید
خیلی‌ها خبری که سازمان غذا و دارو داده را مقدمه‌ای برای کمیاب شدن رمدسیویر و به وجود آمدن یک جور بازار سیاه جدید دانسته‌اند اما مسعود مردانی، فوق تخصص بیماری‌های عفونی و عضو ستاد مقابله با کرونا این نگرانی را خیلی بجا نمی‌داند و می‌گوید: «این دارو برای همه نیاز نیست بلکه فعلا برای کسانی تجویز می‌شود که نیاز به بستری و درمان‌های پیشرفته دارند. البته وزارت بهداشت می‌گوید برای کسانی که در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند تجویز شود اما معمولا این دارو برای یک سوم بیماران تجویز می‌شود.» به گفته مردانی بیماران معمولا بین ۵ تا ۱۰ روز این دارو را به صورت تزریقی دریافت می‌کنند، در روز اول دو نوبت و بعد از آن روزی یک نوبت. ‌

با توجه به حرف‌های مردانی می‌توان اینطور تخمین زد که اگر متوسط تعداد مبتلاهای جدید به کرونا را روزی ۲۵۰۰ نفر در نظر بگیریم و فرض کنیم که برای یک سوم آنها رمدسیویر تجویز می‌شود یعنی روزانه تقریبا ۸۳۳ بیمار جدید به رمدسیویر نیاز پیدا می‌کنند.اگر نیاز به دو بار تزریق در روز اول را در نظر نگیریم در هفته ۵ هزار و ۸۰۰ بیمار جدید به این دارو نیاز پیدا می‌کنند که این نزدیک به یک ششم تولید داخلی این دارو است و بقیه داروی تولیدی هم برای بیماران قبلی استفاده خواهد شد. با پیوستن دو شرکت داروسازی دیگر به تولید رمدسیویر به توان تولیدی ۷۰هزار عدد در روز می‌توان امیدوار بود تولید این دارو از نیاز داخلی آن پیشی بگیرد یا حتی برای تمام بیماران تجویز شود.

*** هزینه درمان: حداقل ۳میلیون و ۶۰۰ هزار تومان
طبق فرمولی که دکتر مردانی برای تزریق رمدسیویر توضیح می‌دهد، هر بیمار مبتلا به کرونا که به رمدسیویر نیاز پیدا می‌کند باید برای تهیه این دارو حداقل ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان (شش تزریق در ۵ روز) و حداکثر ۶ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان (یازده تزریق در ۱۰ روز) هزینه کند، رقمی که با توجه به اینکه بیمه‌ها آن را پوشش نمی‌دهند بالا به نظر می‌رسد اما نه برای کسانی که برای تهیه نمونه آمریکایی آن حاضر بودند ۵۰ میلیون تومان هزینه کنند.

این رقم برای نمونه خارجی حداقل ۷ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و حداکثر ۱۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان خواهد بود اگرچه مردانی در مورد نمونه خارجی رمدسیویر می‌گوید: «ما این دارو را تجویز نمی‌کنیم و توصیه‌مان هم این است که همان داروی داخلی که تولید شده استفاده شود چون نمونه خارجی که با این قیمت در حال فروش است در واقع نسخه چینی دارو است و من تفاوتی بین آن و داروی داخلی خودمان نمی‌بینم. نسخه اصلی داروی آمریکایی و تولید شرکت گیلیاد است که قیمت واقعی‌اش همان ۵۰-۶۰ میلیون تومان می‌شود و بعید می‌دانم کسی بتواند آن را پیدا کند.»

*** ۱۰ میلیون واکسن آنفلوآنزا هم وارد می‌شود
سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از برنامه‌ریزی این وزارتخانه برای تهیه ۱۰میلیون واکسن آنفلوآنزا در شهریورماه خبر داد. سیما سادات لاری در گفت ‌وگو با ایرنا درباره تمهیدات وزارت بهداشت برای احتمال همزمانی آنفلوآنزا و کرونا در فصل پاییز گفت: «برای حدود ۱۰ میلیون واکسن آنفلوآنزا در شهریور ماه برنامه‌ریزی شده و در حال حاضر حدود یک میلیون واکسن آنفلوآنزا در گمرک داریم و هفته آتی اولین قسمت توزیع می‌شود.

قیمت آن هنوز قطعی نیست، اما بر اساس دلار ۴۲۰۰ تومانی خواهد بود. معمولا این واکسن از اواخر شهریور یا اوایل مهر ماه تزریق می‌شود. برای واردات از یک منبع دیگر خارجی هم اعلام آمادگی شده است. حدود ۲ میلیون واکسن برای گروه‌های پرخطر در اختیار معاونت بهداشت قرار خواهد گرفت.» از طرفی امسال به دلیل استفاده نسبتا گسترده از ماسک و ضد عفونی دست‌ها، خطرهایی که در سال‌های قبل در مورد آلودگی ناشی از ویروس آنفلوآنزا بین مردم وجود داشت، بسیار کاهش پیدا می‌کند.

به گزارش ایرنا، محمدرضا شانه ساز رئیس سازمان غذا و دارو نیز در نشست خبری با خبرنگاران در این رابطه گفت: «واکسن آنفلوآنزا از شهریور ماه ابتدا برای گروه‌های آسیب‌‌پذیر و بیماران خاص و در ادامه برای مصرف عموم در اختیار قرار می‌‌گیرد. در عین حال هم اکنون تعدادی از واکسن آنفلوآنزا وارد کشور شده است و در شهریور ماه اولین پارت آن در اختیار معاونت بهداشتی قرار می‌گیرد تا در اختیار گروه‌های در معرض خطر قرار گیرد.

از طرفی امیدواریم تولید داخلی این واکسن در پاییز وارد بازار شود و بخشی از نیاز کشور را تامین کند و در سال‌های بعد بخش اعظم یا تمام نیاز کشور از سوی تولید داخل تامین می‌شود و دیگر نگرانی از بابت اینکه طرف‌های خارجی به دلیل تحریم یا هر دلیل دیگری تامین این واکسن را مختل کنند، نداریم و خیال‌مان آسوده می‌شود.»

کدخبر: ۳۴۵۲۷۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر