کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۳۹۷۳۶
تاریخ خبر:

ردپای سلاطین ایمنی بازار آمریکا در جاده‌های ایران

هفت صبح| هرساله با فرارسیدن ماه دسامبر، نتایج نهایی عملکرد ایمنی خودروهای مختلف حاضر در بازار آمریکا منتشر می‌شود که امسال هم این لیست نکات جالب توجهی برای تحلیلگران دارد. نگاهی به گزارش ۲۰۱۸ موسسه بیمه ایمنی بزرگراهای آمریکا نشان می‌دهد از مجموع ۵۷ خودرویی که این نهاد در ۱۲ ماهه اخیر مورد آزمایش قرار داده، چهار اتومبیل حاضر در بازار ایران یعنی کیا سورنتو، کیا اوپتیما، هیوندای سوناتا و ب.ام.و سر۵ نسل جدید با کسب امتیاز عالی (Top Safety Pick+) توانسته‌اند بالاتر از سطح انتظار ظاهر شوند. این اتومبیل‌ها در واقع توانسته‌اند سخت‌ترین تست‌های تصادف در کل جهان را در این موسسه بگذرانند و البته سربلند شوند. این اتومبیل‌ها که اغلب نمزه ۵ستاره موسسه انکپ را هم در پرونده دارند، در تست‌های موسسه IIHS با سرعت و شدتی بیش از آنچه در موسسه یوروانکپ اتفاق می‌افتد، با مانع برخورد کرده و مورد آزمایش قرار می‌گیرند. از دیگر اتومبیل‌هایی که موفق شده‌اند این آزمایش‌ را با موفقیت پشت سر بگذارند، می‌توان به کیا سراتو یا فورته ۲۰۱۸، تویوتا کمری ۲۰۱۹، هیوندای سانتافه جدید، ب.ام.و ایکس۳ و مرسدس بنز ای کلاس نیو اشاره کرد که عمدتا نام‌های آشنایی برای خریداران ایرانی بوده گرچه فعلا راهی به بازار کشور پیدا نکرده‌اند. در یک رده پایین‌تر هم که خودروها نمره بسیار خوب یا (Top Safety Pick) را دریافت می‌کنند، می‌توان نام‌هایی همچون میتسوبیشی اوتلندر و هیوندای توسان را دید که هردو در بازار ایران حضور داشته و جزو محصولات موفق و پرفروش بازارهای جهانی هم هستند. بر این مبنا اگر بخواهیم در شش رده مختلف برای بازار ایران بهترین اتومبیل‌های ایمنی را معرفی کنیم باید یک رده‌بندی اختصاصی به این شرح طراحی شود:

ایمن‌ترین سدان کوچک اقتصادی
کیا سراتو
فعلا تا گونه ۲۰۱۷ وارد بازار ایران شده و اتفاقا در همان مدل هم نمره عالی (Top Safety Pick+) به دست آورده است. این خودرو که در نسل‌های قبل خود در ایران مونتاژ شده، در سری ۲۰۱۷ صفر کیلومتر بهایی ۳۷۰ میلیون تومانی در بازار ایران دارد.

ایمن‌ترین سدان‌های متوسط اقتصادی
کیا اوپتیما ۲۰۱۷/ هیوندای سوناتا ۲۰۱۸
این دو خودرو در نبود تویوتا کمری موفق‌ترین سدان‌های متوسط و شرقی بازار هستند. البته سوناتا ۲۰۱۸ با بهایی ۵۵۰ میلیونی طرفداران کمتری دارد ولی امکانات و ظاهر به‌روزی دارد. اوپتیما اما علیرغم فرم اسپورت و قیمت ۴۸۰ میلیونی همچنان پشت سر تالیسمان محصول رنو قرار دارد.

ایمن‌ترین کراس‌اوور کوچک اقتصادی
هیوندای توسان
قرار بود در کرمان مونتاژ شود اما با ظهور تحریم‌ها هرگز نتوانست بیشتر در بازار ایران تکثیر شود و فعلا هم با بهای ۴۸۵ میلیون تومان موفق ترین کراس‌اوور وارداتی در رده خود است.

ایمن‌ترین شاسی‌بلنذ کوچک اقتصادی
میتسوبیشی اوتلندر
در دو سری هیبرید و بنزینی توانسته بخش مناسبی از بازار را به دست آورد و در بازه قیمتی ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون به یکی از انتخاب‌های اصلی خریداران عاشق آفرود بدل شود.

بهترین اس‌یووی متوسط اقتصادی
کیا سورنتو ۲۰۱۸
این خودرو ورای استانداردهای خودروسازان کره‌ای ظاهر شده و علاوه بر اتاق راحت و موتور قوی از ظاهر جذاف توان آفرود بالا و ایمنی مناسب سود برده است. سورنتو فعلا در بازار بهایی ۵۹۰ میلیون تومانی دارد.
بهترین سدان متوسط پریمیوم
ب.ام.و سری۵ مدل ۲۰۱۸
یک سدان مهیج توربو با موتوری ۲لیتری و اتاقی مجلل و ایمن که مرز بین سدان‌های شهری و کوپه‌های اسپورت بوده و با قیمت ۱٫۹ میلیارد قابل خریداری است.

نکات پایانی:
اما درباره این موسسه و آزمایش تصادف خودروها نکات مهم بسیار است. بنا به گفته‌ی این انجمن، تمامی خودروهای مورد بحث در ۵ تست تصادف در نظر گرفته رتبه‌بندی خوب را به دست آورده و سیستم ترمز اضطراری خودکار نیز توانسته امتیاز پیشرفته یا عالی را کسب کند. موسسه IIHS برای سال ۲۰۱۹ استانداردهای سخت‌گیرانه‌تری را در بحث کسب امتیازهای بالا اعمال کرده و خودروها باید رتبه‌بندی پذیرفتنی یا خوب در تست تصادف طرف سرنشین داشته باشند تا بتوانند امتیاز Top Safety Pick را به دست آورند. به منظور کسب بالاترین امتیاز می‌باشد، خودروها باید رتبه‌بندی خوب را در تست اورلپ کوچک جلو به دست آورند. سی خودرو توانسته‌اند بالاترین امتیاز ایمنی را کسب کنند و IIHS می‌گوید تمامی آن‌ها از چراغ‌های جلو با رتبه‌بندی خوب برخوردار هستند. ۲۷ خودرو نیز امتیاز Top Safety Pick را به دست آورده‌اند که چراغ‌های جلوی آن‌ها امتیاز پذیرفتنی را به دست آورده است.
درحالی‌که حدود ۶۰ خودروی مختلف جوایز را به خانه‌های خود برده‌اند، IIHS می‌گوید عمده‌ی برندگان تنها زمانی که بالاترین امتیاز را کسب می‌کنند که به‌صورت سفارشی از چراغ‌های جلوی سفارشی و سیستم پیشگیری از برخورد جلو برخوردار باشند. آن‌ها می‌گویند این تجهیزات ایمنی به ندرت در مدل‌های پایه به‌صورت استاندارد دیده می‌شوند. البته این وضعیت در حال بهبود است چراکه ۳۱ خودروی برنده‌ی امسال به‌صورت استاندارد از سیستم پیشگیری از برخورد جلو برخوردار بوده و ۲۰ خودروساز اعلام کرده‌اند برنامه‌هایی برای استانداردسازی سیستم ترمز اضطراری خودکار در اکثر خودروهای خود تا سال ۲۰۲۲ دارند.

کدخبر: ۲۳۹۷۳۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر