کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۷۶۳۰
تاریخ خبر:

رای اعتماد جنجالی به نخست وزیر‌؛ ماجرای ۹۹‌نفر

روزنامه هفت صبح، آرش خوشخو | باید از روی سال ۱۳۶۳ عبور کنیم. سال حملات وحشیانه عراقی‌ها به مناطق مسکونی شهرهای ایرانی،‌سالی که ایران بالاخره توانست موشک‌های خود را به سمت بغداد و چند شهر دیگر به شکل محدود پرتاب و به نوعی موازنه قدرت در این عرصه ایجاد کند، سال عملیات بزرگ اما ناکام بدر، سال بالا گرفتن حمله به نفتکش‌ها در خلیج‌فارس.

سال انفجار میدان راه‌آهن تهران و شهید شدن ۱۹ شهروند عادی. اما عجیب‌ترین اتفاق در سال ۱۳۶۳ تعدد کم‌نظیر هواپیماربایی‌ها بوده است. در ۵تیر ۶۳ یک فروند هواپیمای بوئینگ ۷۲۷ در مسیر بوشهر توسط دونفر ربوده و به قطر برده شد. در ۱۳مرداد یک فروند هواپیمای بوئینگ فرانسه توسط تعدادی هواپیماربای عرب در ایران به زمین نشست.

در ۱۹مرداد، یک فروند هواپیمای ایرباس A300 در مسیر تهران به جده توسط دونفر که خود را از طرفداران موسی خیابانی معرفی کردند، ربوده شد. هواپیماربایان که اجازه ورود به فرانسه را پیدا نکردند، با فرود در رم، تسلیم مقامات ایتالیا شدند. در ۶شهریور یک هواپیمای مسافربری ایران با ۲۰۶سرنشین توسط دوهواپیمای جنگنده عراقی از آسمان کویت ربوده و به فرودگاه بغداد برده شد.

در ۱۸شهریور، بوئینگ ۷۲۷ در مسیر بندرعباس به تهران ربوده شد و در فرودگاهی در نزدیکی بصره عراق فرود آمد. ۱۱آذرماه، یک فروند هواپیمای ایرباس خطوط هواپیمایی کویت با ۱۶۱مسافر در مسیر کراچی، توسط چهارفلسطینی ربوده شد و در فرودگاه مهرآباد تهران به زمین نشست. به نظر می‌رسد در تابستان و پاییز ۶۳ مسافرت با هواپیما یک نوع ماجراجویی به حساب می‌آمده است.

اما در سال ۱۳۶۴ اتفاق مهمی در عرصه سیاسی کشور رخ داد. میرحسین موسوی برای ابقای دوره دوم نخست وزیری‌اش به مجلس معرفی شد. خبر آمد که امام در پاسخ به ۱۳۰ نماینده که خواهان رهنمود در مورد ابقا یا عدم ابقای موسوی بودند با صراحت موسوی را تایید کرده و ابقای او را به صلاح مملکت دانسته‌اند.

این اظهارنظر در مجلس منتشر شد اما در رای‌گیری بر سر رای اعتماد به موسوی ۱۶۲ نفر رای مثبت دادند و ۹۹نفر به موسوی رای مخالف یا ممتنع دادند که عموما وابسته به جناح راست حکومت بودند. سیاست‌های انقباضی در عرصه اقتصاد جناح راست را که بسیای از چهره‌های مشهور موتلفه نیز در میان آنها بودندکلافه ساخته بود. به هرحال این ۹۹نفر به عنوان اولین مخالفان نظر صریح آیت الله خمینی نامشان در تاریخ ثبت شد.

در حالی که به نظر می‌رسید با حذف ملی‌گراها،‌ملی مذهبی‌ها،‌لیبرال‌ها و مقابله با مجاهدین و فدائیان و حزب توده باید شاهد یک حکومت یکدست در کشور باشیم این رای‌گیری و نتیجه شگفت‌انگیزش موجب شد تا بنای اصولگرا و اصلاح‌طلب از همین داستان در کشور ریخته شود. ماجرایی که بیش از ۳۰سال است در کشور ما ادامه دارد و تبعات و مزایای خاص خودرا هم داشته است.

داستان سال ۶۴ را اینگونه پایان ببریم که در این سال با فتح شهر فاو در ساحل غربی اروند رود ایران ۸۰۰ کیلومتر مربع از خاک عراق را در دست گرفت. از خرداد ۶۱ تا اسفند ۶۴ این تحول و رفتن به سمت غرب اروند رود طول کشید. از این به بعدش سخت‌تر هم شد.

کدخبر: ۳۴۷۶۳۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر