کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۱۱۳۱۶
تاریخ خبر:

بالاخره با کرونا چه کار کنیم؟

روزنامه هفت صبح | حجم توصیه‌هایی که می‌شنویم خیلی زیاد است، حتی بعضی از آنها با هم تناقض دارند مثلا هنوز خیلی‌ها نمی‌دانند در صف خرید ماسک بمانند یا نه. ارائه انواع و اقسام توصیه‌ها برای در امان ماندن از گزند ویروس کرونا همان زمانی که پای این ویروس به کشورمان باز نشده بود داغ بود چه برسد به حالا که برای خودمان روی پله دوم دنیا از نظر تعداد مرگ و میر ایستاده‌ایم و ترس به جان همه افتاده است و خیلی‌ها با شعار «رعایت کردنش که ضرری ندارد» هر توصیه‌ای را نصب‌العین قرار می‌دهند.

راه های مقابله با کرونا

چند روز پیش هم یک متن تقلبی پر از توصیه‌های سنتی دست به دست می‌شد که مزین به چهره خندان و امضای پروفسور سمیعی بود. ترافیک توصیه‌ها که بعضی وقت‌ها با هم در تناقض هستند باعث شده که اغلب مردم ندانند بالاخره باید چه کار کنند تا احتمال ابتلایشان به ویروس کرونا کم شود. چند مورد از توصیه‌ها و مواردی که بر سر آنها اختلاف نظر وجود دارد لیست کرده‌ایم و دکتر محمدرضا مصباحی، فوق تخصص بیماری‌های عفونی نظرش را در مورد آنها گفته است.

*** ماسک بزنید

حقیقتا ماسک زدن آنقدرها که الان مردم دارند درباره‌اش حرف می‌زنند و برایش بازار سیاه درست شده کمک‌کننده نیست. راستش را بخواهید ویروس کرونا خیلی کوچک‌تر از آن است که از ماسک‌های معمولی عبور نکند. بنابراین اگر در جایی اطمینان از وجود ویروس کرونا وجود داشته باشد مثلا در فضاهای ایزوله مراقبت از بیماران، پرسنل درمان باید ماسک‌های مخصوص بزنند وگرنه مردم کوچه و خیابان نباید خیلی روی ماسک حساب باز کنند. مخصوصا اینکه خیلی‌ها نمی‌دانند استفاده از ماسک قواعدی دارد مثل اینکه نباید بیشتر از ۵ ساعت از یک ماسک استفاده شود و تماس دست (در صورت آلودگی) با ماسک می‌تواند خطر ابتلا را بیشتر کند.

*** همه جا را با ژل ضدعفونی کننده تمیز کنید

ایده خوبی است. ژل‌ها و محلول‌های ضدعفونی‌کننده بیمارستانی می‌توانند سطوح را از وجود ویروس پاک کنند اما اگر ژل‌ها و محلول‌های گرانقیمت در دسترس نبود می‌توان از الکل طبی و حتی الکل صنعتی برای نظافت محیط استفاده کرد اما برای سطحی که فقط خودتان از آن استفاده می‌کنید لازم نیست این کار به تناوب انجام شود. بهتر این است که اصلا سطوحی که غیر از خودتان دائما از سوی دیگران لمس می‌شود لمس نکنید.

*** از سرکه و آب نمک برای ضد عفونی کردن محیط استفاده کنید

آب نمک فایده‌ای ندارد چون نمک به تنهایی روی ویروس‌ها تاثیر ندارد. سرکه هم اگرچه تا حدی می‌تواند خاصیت ضدعفونی‌کنندگی داشته باشد اما معلوم نیست که در مورد ویروس کرونا جواب بدهد پس بهتر است روی محلول‌های شیمیایی ضدعفونی‌کننده تمرکز کنیم. اگر کسی می‌تواند بوی سرکه را تحمل کند پس شاید بتواند با بوی وایتکس کنار بیاید. در این صورت وایتکس از سرکه به مراتب توانایی ضدعفونی‌کنندگی بیشتری دارد.

*** دست‌ها را با الکل پاک کنید

من این کار را توصیه نمی‌کنم چون الکل به شدت رطوبت پوست را از بین می‌برد و می‌تواند با آسیب پذیر کردن پوست و ایجاد انواع اگزما باعث شود که نفوذپذیری پوست بالا برود. همان شست و شوی دست‌ها با آب و صابون به مدت ۲۰ ثانیه و طبق دستورالعمل‌های اعلام شده، کافی است.

مردم توجه داشته باشند که مثلا اگر توی خانه‌شان نشسته‌اند و کسی هم به خانه‌شان نیامده لازم نیست دائم دست‌هایشان را بشویند و سطوح را ضد‌عفونی کنند اما هرکس که از بیرون آمد بهتر است قبل از تماس با وسایل خانه دست‌هایش را با دقت بشوید. این موضوع در مورد محل کار هم صدق می‌کند. وسواس بیش از حد و شستن غیر ضروری پوست می‌تواند به آن آسیب بزند.

در نظر داشته باشید که دست‌هایتان را هر وقت با جایی که احتمال می‌دهید قبل از شما لمس شده، تماس داشت بشویید و قبل از شست و شو دستتان را به بینی، چشم، گوش، دهان و سایر محیط‌های مخاطی بدنتان نزنید. با همدیگر دست ندهید و روبوسی نکنید. خارج از خانه بهتر است که حداقل هر دو ساعت دستتان را با آب و صابون معمولی بشویید.

*** اسفند و عنبرنسارا دود کنید

بعضی کارها هست که از قدیم الایام برای رفع آلودگی هوا توصیه شده‌اند مثل همین کارها یا گذاشتن پیاز پوست کنده در هوای اتاق. این کارها بی‌ضرر به نظر می‌رسند و اگر کسی با انجام آنها احساس آرامش می‌کند خب انجام بدهد اما به هیچ عنوان ثابت نشده که این کارها می‌تواند جلوی آلودگی ویروسی هوا را بگیرد و مانع از انتقال آن شوند.

این تصورات وقتی خطرناک می‌شوند که مثلا ما یک مورد مشکوک در محیطی دیده باشیم و بعد از این کارها برای ضدعفونی کردن هوا استفاده کنیم به جای اینکه محیط را به سرعت تخلیه کنیم. مثلا اگر نتیجه آزمایش شهردار منطقه ۱۳ مثبت قطعی اعلام شود صرف اسفند دود کردن داخل اتاق ایشان کمک نخواهد کرد بلکه اتاقشان باید حداقل به مدت ۱۲ ساعت تخلیه شود.

*** خوراکی هایی با طبع گرم بخورید

سال‌هاست که بین خود پزشک‌ها هم در مورد تاثیر طبایع غذاها بر بدن انسان اختلاف نظر وجود دارد اما اغلب پزشکان هم پذیرفته‌اند که زیاده‌روی در مصرف خوراکی‌هایی با طبع سرد برای بدن مفید نیست پس چه بهتر که با حفظ حد اعتدال خوراکی‌هایی با طبع گرم مصرف شود اما این یک توصیه کلی است و هنوز معلوم نیست که تغذیه چه تاثیری بر ویروس کرونا دارد.

تنها چیزی که قطعی است این است که بهتر است مردم خودشان را سالم نگه دارند تا سیستم دفاعی بدنشان ضعیف نشود. این کار را می‌توان با مصرف معتدل ویتامین‌ها، خواب کافی ، ورزش سبک و… انجام داد. شاید بهتر باشد این را یک متخصص تغذیه بگوید اما توصیه من این است که فعلا مردم عادت‌های عمومی‌ تغذیه‌شان را تغییر ندهند .

مثلا ناگهان شروع به خوردن خوراکی‌هایی با طبع گرم نکنند و حجم این خوراکی‌ها را در غذای مصرفی شان بالا نبرند چون به درستی معلوم نیست که این کار ممکن است با چه واکنشی از سوی بدنشان مواجه شود. با توجه به اینکه در آستانه فصل بهار هستیم شاید اصلا خوردن این خوراکی‌ها در افرادی که آلرژی فصلی دارند منجر به حساسیت بیشتر شود و سیستم دفاعی بدن را دچار اختلال کند.

* توصیه آخر: شاید در شرایط فعلی حفظ آرامش و استفاده از انواع روش‌ها برای کنترل استرس در کنار رعایت نکات کلی بهداشتی و دوری از تجمعات بهترین کاری باشد که از دست همه ما بر می‌آید. یادمان نرود که استرس می‌تواند تاثیر مخرب باورنکردنی روی سیستم دفاعی بدن بگذارد و در صورت ابتلا به ویروس، توان بدن برای مقابله با آن را به شدت کاهش دهد.
کدخبر: ۳۱۱۳۱۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر