کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۹۰۴۲
تاریخ خبر:

راهنمای کامل خرید واکسن آنفلوآنزا

روزنامه هفت صبح | هر سال خبرهای مربوط به قیمت و موجودی واکسن آنفلوآنزا در روزهای اول مهرماه یک گوشه‌ای از رسانه‌ها را به خودش ‌اختصاص می‌دهد اما همانطور که در جریان هستید امسال کرونا کاری کرده که همه از وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو گرفته تا مردم عادی زودتر به خودشان بجنبند و برای کسانی که تا امسال اصلا دغدغه واکسن نداشتند این سوال به وجود بیاید که باید واکسن آنفلوآنزا بزنند؟ در این گزارش سعی کردیم به تمام سوالاتی که در مورد این واکسن دارید جواب بدهیم.

*** کرونا چه ربطی به آنفلوآنزا دارد؟
این دو ویروس تقریبا از یک خانواده هستند اما تا الان ثابت نشده که زدن واکسن یکی از آنها می‌تواند در ابتلا به دیگری تاثیر داشته باشد پس چرا در سال کرونا، زدن واکسن آنفلوآنزا هم توصیه می‌شود؟ یکی اینکه در صورت ابتلا خودتان و کادر درمان این دو بیماری را با هم اشتباه نگیرند، دوم اینکه تا جای ممکن از افتادن راهتان به بیمارستان و مراکز درمانی جلوگیری شود

و سوم اینکه بار درمان اضافه در فصل سرد به مراکز درمانی تحمیل نشود چون اینطور که پیش‌بینی می‌شود با سرد شدن هوا ابتلا به کرونا هم تشدید خواهد شد. این وسط بعضی‌ها هم می‌گویند که زدن واکسن آنفلوآنزا می‌تواند بدن را تا اندازه‌ای در برابر ویروس‌های مشابه خانواده ایمن کند اما طبق آخرین اطلاعیه سازمان بهداشت جهانی ارتباط خاصی بین ابتلا به این دو ویروس پیدا نشده.

*** چه کسانی واکسن بزنند؟
جواب دادن به این سوال وقتی که تقریبا همه مردم نمی‌خواهند امسال ریسک ابتلا به آنفلوآنزا را به جان بخرند سخت است اما بدانید در صورتی که در گروه افراد پرخطر نباشید زدن واکسن برایتان ضرورت ندارد و اگر هم مبتلا شوید اتفاق خاصی نمی‌افتد. گروه‌های خطر هم اینها هستند:

* یک: افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای از جمله بیماری‌های کلیوی، ریوی، سرطان، دیابت و…
* دو: کودکان غیر از کودکان زیر شش ماه که تزریق واکسن برای آنها خطرناک و ممنوع است. تزریق واکسن بیشتر برای کودکان ۶ ماه تا ۵ سال اهمیت دارد و با بالا رفتن سن کودکان خطر آنفلوآنزا برایشان کمتر می‌شود.
* سه: افراد مسن بالا ۶۵ سال
* چهار: افراد شاغل در مراکز پرخطر مانند بیمارستان‌ها، زندان‌ها و…
پس اگر جوان هستید و مشکل سلامتی خاصی ندارید کمی‌ عقب بیاستید تا واکسن به بقیه برسد.

*** بهترین زمان تزریق چه موقعی است؟
بیشترین ریسک ابتلا به آنفلوآنزا از اواخر مهر تا اوایل اسفند ماه است و از طرفی دو تا سه هفته طول می‌کشد تا واکسن در بدن ایمنی ایجاد کند بنابراین بهترین زمان تزریق واکسن همان اوایل مهر ماه است.

*** واکسن چقدر آب می‌خورد؟
بستگی دارد که جزو کدوم دسته باشید. اگر جزو دسته بیماران زمینه‌ای، زنان باردار (با صلاحدید خانه بهداشت محله)، کودکان زیر ۵ سال و افراد شاغل در مراکز پرخطر باشید می‌توانید با در دست داشتن نسخه و کارت ملی به بیمارستان‌ها و مراکز بهداشت منتخب که اسمشان را وزارت بهداشت اعلام می‌کند مراجعه کنید و واکسن رایگان بگیرید اما اگر جزو دسته بعدی یعنی بالای ۶۵ سال هستید یعنی در اولویت دریافت واکسن قرار دارید.

اما نه رایگان بلکه با نرخ دولتی که می‌شود ۴۲هزار تومان. برای دریافت این واکسن هم باید با در دست داشتن نسخه پزشک و کارت ملی جدید یا گواهی تقاضای کارت ملی جدید و کارت ملی قدیمی‌به داروخانه‌های منتخب مراجعه کنید و واکسن را بگیرید. اینطور که سازمان غذا و دارو دیروز اعلام کرده دو و نیم میلیون دوز واکسن آنفلوآنزا وارد کشور شده و قرار است که به همه گروه‌های حساس برسد و جای نگرانی نیست.

در اطلاعیه وزارت بهداشت آمده که اگر نیاز این گروه‌ها کاملا برطرف شد و کماکان تقاضای دریافت واکسن وجود داشت نوبت به خرید واکسن با ارز آزاد و فروش آن به قیمت آزاد می‌رسد یعنی اگر در گروه افراد حساس نیستید باید هزینه زیادی پرداخت کنید؛ رقمی‌که با توجه به قیمت دلار بین ۲۰۰هزار تومان تا یک میلیون و نیم می‌تواند متغیر باشد.

اینطور که سازمان غذا و دارو اعلام کرده اصلا و ابدا نباید به واکسن‌های موجود در بازار سیاه توجه کنید چون امسال وزارت بهداشت سیاست داروهای «های تک» که قابلیت رهگیری دارند را برای واکسن آنفلوآنزا پیاده کرده و احتمال اینکه واکسن تقلبی یا در بهترین حالت واکسن سال گذشته را که بی‌اثر است به شما قالب کنند خیلی بالاست.

*** عوارض واکسن چیست؟
واکسن آنفلوآنزا هم مثل واکسن‌ اغلب ویروس‌ها یک سری عوارض جانبی دارد چون به هر حال نوع ضعیف شده ویروس است بنابراین ممکن است بعد از تزریق، تب و بدن درد خفیف تجربه کنید که قاعدتا یک روز بیشتر طول نمی‌کشد.

*** واکسن‌ها از کجا آمده‌اند؟
در مورد مبدا واردات واکسن آنفلوآنزا حرف و حدیث‌هایی شنیده می‌شد و شایعاتی درباره واردات آن از چین به گوش می‌رسید که گویا در حد همان شایعه بوده چون وزارت بهداشت اعلام کرده که امسال واکسن را از کشورهای هلند و روسیه خریداری کرده‌اند. البته یک شرکت داخلی هم برای تولید واکسن اعلام آمادگی کرده که اگر بتواند فرآیند علمی‌ و تولید را طی کند اجازه خواهد داشت که به بازار واکسن بدهد.

کدخبر: ۳۴۹۰۴۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر