کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۵۹۵۷
تاریخ خبر:

راهنمای اقتصادی خرید مواد غذایی

روزنامه هفت صبح، گروه بازار | محصولات خوراکی پابه‌پای نرخ تورم افزایش قیمت پیدا می‌کنند. گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد، تورم سالانه محصولات خوراکی در خردادماه امسال به ۲۷درصد رسیده است. البته سرعت افزایش قیمت رفته‌رفته کمتر می‌شود. طوری که تورم نقطه‌به‌نقطه محصولات خوراکی نشان می‌دهد، قیمت‌ها در یک‌سال گذشته ۱۴٫۹درصد افزایش پیدا کرده است. با این تفاسیر احتمالا بهتر باشد در استراتژی خرید خوراکی‌ها کمی تجدید نظر کنیم.

پیش از این محصولات غذایی در بسته‌بندی‌های بزرگ با توجه به صرفه اقتصادی بیشتری که داشتند، برای خریداران محبوب‌تر بودند، ولی حالا شاید بهتر باشد سراغ بسته‌بندی‌های کوچک‌تر برویم. با این روش مواد غذایی تازه را زودبه‌زود می‌خریم و لازم نیست سراغ گوشتی که هفته‌ها در فریزر نگه داشته‌ایم، برویم. با این کار فاکتور فروشگاه‌ها هم کوچکتر می‌شود و در هر نوبت هزینه کمتری برای خرید محصولات غذایی پرداخت خواهیم کرد.

*** برنج؛ بسته‌های دوکیلویی در صدر پرفروش‌‌ها
گونی‌های ۱۰کیلوگرمی برنج قبلا بیشترین خریدار را در فروشگاه‌ها داشتند. افزایش قیمت برنج در یک‌سال گذشته، قیمت هر کیلو برنج ایرانی را از ۲۰هزار تومان به حدود ۳۰هزار تومان رسانده و حالا برنج‌های ۱۰کیلویی حدود ۳۰۰هزار تومان قیمت دارند. مثلا قیمت برنج طارم ممتاز گلستان در این بسته‌بندی‌ها با همین قیمت ۳۰۰هزار تومان فروخته می‌شود و برنج هاشمی گلستان ۳۲۲هزار تومان است.

برنج دم‌سیاه درجه‌یک آقاجانیان ۲۹۷هزار تومان است و برنج ۱۰کیلویی صدری هاشمی این برند، ۳۰۰هزار تومان قیمت دارد. آقاجانیان برنج ۱۰کیلویی کشت دوم خود را ۳۴۰هزار تومان می‌فروشد. اگر از برنج‌های درجه‌یک ایرانی فاصله بگیریم، می‌توانیم سراغ برنج شیرودی کیمیا برویم که در بسته‌های ۱۰کیلویی حدود ۲۰۰هزار تومان قیمت دارد.

این روزها بسته‌بندی‌های کوچک‌تر برنج طرفدار بیشتری دارند. برای مثال در بین پرفروش‌ترین‌های فروشگاه‌های زنجیره‌ای، بسته‌بندی یک‌کیلویی برنج طارم گلستان به چشم می‌خورد که ۳۰هزار تومان فروخته می‌شود. همین برنج در بسته‌های ۲٫۳کیلویی ۶۷هزار تومان است و در بسته‌های ۴٫۵کیلویی، ۱۳۳هزار تومان فروخته می‌شود. در بین برنج‌های ایرانی درجه دو می‌توان به برنج رمضانی ۲٫۵کیلویی کیمیا اشاره کرد که حدود ۵۲هزار تومان قیمت دارد. طارم نیم‌دانه یک‌کیلویی گلستان هم حدود ۱۷هزار تومان است و هزینه چندانی برایتان نخواهد داشت.

*** گوشت؛ راز کیفیت بسته‌بندی‌های کوچک گوشت
اگر فکر می‌کنید خرید بسته‌بندی‌های بزرگتر گوشت برایتان صرفه اقتصادی بیشتری دارد، احتمالا باید بگوییم اشتباه می‌کنید. برای مثال قیمت بسته‌های دوکیلوگرمی گوشت در فروشگاه‌ها دقیقا دوبرابر بسته‌های یک‌کیلوگرمی است و از این نظر تفاوت قیمت ندارند. ولی خریداران بسته‌های یک‌کیلویی گوشت، برنده‌های نهایی هستند.

چراکه آنها بعد از خرید گوشت بلافاصله آن را مصرف می‌کنند و همیشه گوشت تازه می‌خورند. در طرف مقابل کسانی که سراغ بسته‌های بزرگ می‌روند، احتمالا مجبور می‌شوند بخشی از آن را در فریزر نگهداری کنند که دیگر کیفیت گوشت تازه را نخواهد داشت. در این بین بعضی سراغ خرید گوشت شقه‌ای می‌روند. این شقه‌ها در فروشگاه‌ها با وزن ۱۰کیلوگرم فروخته می‌شود که قیمت آن کیلویی ۹۳هزار تومان است و حدود ۹۳۰هزار تومان برایتان خرج خواهد داشت.

بسته‌بندی یک‌کیلویی گوشت چرخ‌کرده گوساله تقریبا ۷۶هزار تومان است و در بسته‌های نیم‌کیلویی با قیمت ۳۸هزار تومان فروخته می‌شود. گوشت خورشتی گوساله در بسته‌های ۸۰۰گرمی حدود ۹۶هزار تومان و در بسته‌های نیم‌کیلویی تقریبا ۶۰هزار تومان قیمت دارد. راسته گوساله‌ هم در بسته‌های یک‌کیلویی تقریبا ۱۰۲هزار تومان فروخته می‌شود. از طرف دیگر بسته‌های یک‌کیلوگرمی گوشت ران گوسفندی ۱۲۷هزار تومان، سردست ۱۲۶هزار تومان، راسته بدون استخوان ۱۵۷هزار تومان، ماهیچه ۱۲۷هزار تومان و گردن گوسفندی ۹۳هزار تومان قیمت دارد.

*** روغن؛ سه‌ بطری کوچک، به‌صرفه‌تر از یک بطری بزرگ
مرکز آمار می‌گوید، قیمت هر بطری ۸۱۰گرمی یا ۹۰۰میلی‌لیتری روغن در یک‌سال گذشته از حدود هشت‌هزار تومان به میانگین هشت‌هزار و ۸۰۰تومان افزایش قیمت پیدا کرده است. روغن‌ها عموما در بسته‌بندی‌های ۹۰۰میلی‌لیتری یا ۸۱۰گرمی، ۱٫۸لیتری یا ۱٫۶کیلویی و سه‌لیتری یا ۲٫۵کیلوگرمی عرضه می‌شوند که محبوب‌ترینشان بطری‌های باریک ۹۰۰میلی‌لیتری است.

روغن مایع سرخ‌کردنی اویلا در این بطری‌ها با قیمت هفت‌هزار و ۹۰۰تومان فروخته می‌شود و روغن ۹۰۰میلی‌لیتری بهار تقریبا هفت‌هزار و ۲۰۰تومان است. روغن مایع ویتامینه آفتابگردان لادن هم حدود هفت‌هزار و ۷۰۰تومان قیمت دارد و طبیعت، روغن سرخ‌کردنی خود را در بسته‌های ۸۱۰گرمی حدود هفت‌هزار و ۹۰۰تومان می‌فروشد. روغن‌های سرخ‌کردنی و پخت و پز تفاوت قیمت چندانی باهم ندارند و انواع سرخ‌کردنی آن کمی ارزان‌تر فروخته می‌شود.

اگر بخواهید برای خرید روغن سراغ بطری‌های بزرگ بروید، احتمالا هزینه‌تان به حدود ۱۶هزار تومان خواهد رسید. روغن مخصوص سرخ‌کردنی بهار الماس در بسته‌های ۱٫۸لیتری، ۱۵هزار و ۷۰۰تومان قیمت دارد و روغن مخصوص سرخ‌کردنی طبیعت حدود ۱۷هزار و ۵۰۰تومان است. بطری‌های ۱٫۵لیتری بهار و طبیعت هم هر دو ۱۲هزار تومان فروخته می‌شوند. بسته‌های بزرگ ۲٫۲کیلوگرمی روغن در فروشگاه‌ها عموما ۲۰هزار تومان قیمت دارند. از جمله آنها می‌توان به روغن سرخ‌کردنی ۲٫۲کیلویی فامیلا اشاره کرد که ۱۹هزار و ۸۰۰تومان فروخته می‌شود.

اویلا هم تقریبا همین قیمت را دارد. قیمت دبه‌های بزرگ ۲٫۷کیلویی یا سه‌لیتری به حدود ۲۵هزار تومان می‌رسد. اویلا روغن آفتابگردان خود را در این بسته‌بندی‌ها با قیمت ۲۴هزار و ۵۰۰تومان می‌فروشد. روغن سرخ‌کردنی سه‌لیتری بهار هم ۲۵هزار و ۸۰۰تومان است. بررسی این قیمت‌ها نشان می‌دهد، دست کم درباره روغن، بسته‌بندی بزرگتر به معنای قیمت تمام‌شده کمتر نیست. مثلا اگر سه بطری ۹۰۰گرمی روغن را به قیمت هشت‌هزار تومان بخرید، برایتان به‌صرفه‌تر از خرید بسته‌های ۲٫۷کیلویی بزرگ با قیمت ۲۵هزار تومان خواهد بود.

*** چای؛ محبوبیت بسته‌های ۱۰۰گرمی در فروشگاه‌ها
قیمت بسته‌های نیم‌کیلویی چای خارجی در یک‌سال گذشته از حدود ۳۴هزار تومان به ۶۰هزار تومان رسیده است. همین موضوع باعث شده چای از نظر افزایش قیمت در صدر جدول محصولات خوراکی قرار بگیرد. پیش از این بسته‌های ۵۰۰گرمی یا ۴۵۰گرمی چای خارجی بیشتر خریدار داشتند اما بررسی‌ها نشان می‌دهد، این روزها نوبت به یکه‌تازی بسته‌های ۱۰۰گرمی رسیده است. این بسته‌بندی‌ها عموما بین ۱۴ تا ۱۹هزار تومان قیمت دارند.

از جمله آنها می‌توان به چای هندوستان ممتاز ۱۰۰گرمی گلستان اشاره کرد که ۱۴هزار تومان است. چای سیلان ۱۰۰گرمی احمد در بازار ۱۴هزار و ۹۰۰تومان و چای سیلان شکسته محمود ۱۵هزار و ۹۰۰تومان قیمت دارد. دوغزال هم بسته‌های ۱۰۰گرمی چای سیاه خود را ۱۷هزار و ۹۰۰تومان قیمت‌گذاری می‌کند. چای سیاه ارل گری توینینگز هم حدود ۱۸هزار و ۵۰۰تومان است. قیمت چای لیدی گری همین برند به ۱۹هزار و ۴۰۰تومان می‌رسد.

اگر بخواهید سراغ بسته‌های بزرگ چای بروید، باید حدود ۷۰هزار تومان هزینه کنید. مثلا چای معطر شهرزاد در بسته‌های ۵۰۰گرمی حدود ۶۷هزار تومان قیمت دارد و چای سیاه ممتاز هندوستان برند گلستان، در همین بسته‌بندی‌ها تقریبا ۷۰هزار تومان فروخته می‌شود. چای سیاه ارل گری طبیعت در بسته‌های ۴۵۰گرمی، ۶۵هزار تومان است و برای خرید چای ارل گری توینینگز در همین بسته‌ها باید ۷۶هزار تومان هزینه کنید. توجه داشته باشید که بسته‌بندی‌های قدیمی چای را هنوز می‌توان در قفسه‌های برخی فروشگاه‌ها با قیمت‌های قبلی در حد ۵۰هزار تومان پیدا کرد.

*** قند و شکر؛ بسته‌های ۴۰۰گرمی به‌صرفه‌ترند
قند و شکر از یک‌سال پیش تا حالا تغییر قیمت چندانی نداشت. گزارش‌های رسمی نشان می‌دهد، یک کیلوگرم قند این روزها حدود ۹هزار تومان و یک کیلوگرم شکر حدود هفت‌هزار و ۶۰۰تومان قیمت دارد. در فروشگاه‌ها قند و شکر با بسته‌بندی‌های ۴۰۰گرمی تا سه‌کیلویی فروخته می‌شود. قند خردشده ۴۰۰گرمی حدود چهارهزار تومان، ۷۰۰گرمی حدود هشت‌هزار و ۴۰۰تومان، ۱٫۸کیلویی حدود ۲۲هزار تومان و ۲٫۷کیلویی حدود ۳۳هزار تومان قیمت دارد.

بسته‌های بزرگ‌تر با قیمت کیلویی ۱۲هزار تومان و بسته‌های کوچک‌تر با قیمت کیلویی ۱۰هزار تومان فروخته می‌شوند و این یعنی خرید بسته‌بندی‌های کوچک قند شکسته صرفه اقتصادی بیشتری برایتان خواهد داشت. بعضی فروشگاه‌ها شکر تنظیم بازاری را با قیمت کیلویی پنج‌هزار و ۹۰۰تومان می‌فروشند. این‌روزها شکر در اغلب فروشگاه‌های آنلاین ناموجود است و پیدا کردن آن چندان کار راحتی نیست.

*** میوه؛ دانه‌ای بخرید تا میوه خراب روی دستتان نماند
قیمت پایین‌تر میوه در میادین میوه و تره‌بار خیلی‌ها را به فکر خرید میوه سبدی می‌اندازد. اغلب فروشنده‌ها در میادین میوه، محصولاتشان را عمده می‌فروشند. مثلا یک سبد گوجه‌فرنگی را برایتان وزن می‌کنند و قیمت آن هرچه باشد ارزان‌تر از میوه‌فروشی‌ها تمام خواهد شد. شاید در نگاه اول خرید سبد میوه از نظر اقتصادی گزینه بهتری نسبت به خرید میوه دانه‌ای از میوه‌فروشی‌ها به نظر برسد، ولی باید توجه داشته باشید که اگر سراغ عمده‌فروش‌ها بروید، باید نصف بیشتر میوه‌ای که خریده‌اید را دور بریزید.

چراکه بعید به‌نظر می‌رسد یک خانواده معمولی بتواند یک سبد میوه را قبل از خراب‎شدن آن مصرف کند. در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم خیار در میوه‌فروشی‌ها بین چهار تا شش‌هزار تومان است. گوجه‌فرنگی بوته‌ای کیلویی پنج‌هزار تومان، پیاز کیلویی سه‌هزار تومان و سیب‌زمینی کیلویی چهارهزار تومان قیمت دارد. در بین میوه‌ها، انگور یاقوتی کیلویی ۱۸هزار تومان، زردآلو کیلویی ۱۸هزار تومان، لیموترش ۳۲هزار تومان، شلیل ۱۳هزار تومان، موز ۱۵هزار تومان، پرتقال آبگیری ۱۴هزار تومان، پرتقال تامسون ۱۷هزار تومان، آلو شابلون ۲۳هزار تومان، گوجه‌سبز ۱۶هزار تومان و هلو ۱۸هزار تومان فروخته می‌شود.

مقایسه همین قیمت‌ها با نرخ‌های میوه و تره‌بار است که خیلی‌ها را به اشتباه سمت خرید سبد میوه می‌کشاند. مثلا در میدان تره‌بار قیمت پرتقال تامسون ۱۰هزار تومان، موز ۱۲هزار تومان، زردآلو کاشان ۱۰هزار تومان و گوجه‌سبز هفت‌هزار تومان است. احتمالا اگر این میوه‌ها را در سبد‌های چندکیلویی بخرید، صرفا باید روی میوه‌هایی که بالای سبد قرار گرفته‌اند، حساب باز کنید و کاری به کار میوه‌های پایینی‌ نداشته باشید.

کدخبر: ۳۳۵۹۵۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر