کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۳۵۹۴۲
تاریخ خبر:

رابطه مرموز اُمیکرون و ‌واکسن

روزنامه هفت صبح | این روزها مسئولان مدام در حال لرزاندن تن و بدن ما هستند که ای داد بی داد اُمیکرون آمد یا می‌آید یا آمده است و شما خبر ندارید. تا در آمار قربانیان کرونا نوسانی کوچک هم ایجاد می‌شود رسانه‌ها تیتر می‌زنند افزایش آمار کرونایی‌ها در ایران شروع شد‌! نکته مبهم اما شیوه برخورد اُمیکرون با دو و یا سه دُز واکسن است. اُمیکرون در رفتار خاص خود اعتبار فایزر و مدرنا را به بازی گرفته است‌.

تا آنجا که حتی یک سناتور آمریکایی با انتقاد از موج سنگین مبتلایان به اُمیکرون در آمریکا و انگلیس، ‌واکسن زده‌ها را بیشتر در معرض خطر اُمیکرون نامید که خب این جملات او با واکنش سریع توئیتر و حذف توئیت او به خاطر غیر مستند بودن روبه‌رو شد. اما واقعا در حالیکه در بعضی کشورها دُز سوم و چهارم هم در راه است و میزان مبتلایان به اُمیکرون روز به روز افزایش پیدا می‌کند آیا واکسن واقعا موجب مقاومت بدن می‌شود ؟‌در انگلیس در حال حاضر میانگین ۱۷۰ هزار مبتلای روزانه و ۱۸۰ قربانی ثبت شده است در حالیکه ۷۱ درصد دو دُز واکسن و ۵۳ درصد سه دُز واکسن زده‌اند‌! از اینجا به بعد را به روایت دویچه وله بخوانید:

شمار ابتلا به اُمیکرون در بسیاری از کشورها به سرعت در حال افزایش است و به همین نسبت، ادعاهای بیشتری درباره آن منتشر می‌شود. در حال حاضر اغلب ادعا می‌شود که احتمال ابتلای افراد واکسینه‌شده نسبت به افراد واکسینه‌نشده بیشتر است.
یکی از منابع مورد اشاره در این خصوص، آمارهای موسسه روبرت کخ مربوط به هفته آخر دسامبر سال گذشته میلادی است.

یک پروفسور در این موسسه در پاسخ به خبرنگار دویچه وله می‌گوید: «آمارهای یاد شده، حاوی یک اشتباه کوچک بود که بلافاصه تصحیح شد». در آن گزارش، به اشتباه، به جای ۱۹۶ نفر واکسینه‌نشده مبتلا به اُمیکرون، رقم ۱۰۹۶ نفر ذکر شده بود.به بیانی دیگر، یک اشتباه در آمار موسسه روبرت کخ به برداشتی اشتباه منجر شد.

شماری از منتقدان واکسیناسیون، اغلب به آمارهایی از دانمارک استناد می‌کنند که طی آن، اثربخشی واکسن‌های بیون‌تک و مدرنا علیه اُمیکرون سه ماه بعد از تزریق، حتی منفی می‌شود. اما آیا این ادعا درست است؟ کریستین هولم هانسن، یکی از نویسندگان این مطالعه و اپیدمیولوژیست - متخصص بیماری‌های همه‌گیر- در موسسه «استاتنس سرم» در کپنهاگ با رد این ادعا می‌گوید: «یکی از دلایلی که ما شاهد شاخص بالاتر ابتلا به اُمیکرون در میان افراد واکسینه‌شده هستیم، این است که واکسینه‌شدگان بیشتر از واکسینه‌نشدگان مبادرت به انجام تست می‌کنند.»

به گفته او، به همین دلیل است که شناسایی آمار ابتلا در میان این افراد بیشتر است. به علاوه، از آن جا که تنها به افراد واکسینه‌شده یا بهبود یافته اجازه سفر یا شرکت در مراسم داده می‌شود، آن‌ها بیشتر در معرض ابتلا قرار می‌گیرند. اما این بدان معنا نیست که این افراد به دلیل واکسیناسیون امکان ابتلا یافته‌اند.

هولم هانسن می‌گوید که نویسندگان این مطالعه نیز در گزارش خود به این موضوع‌ها اشاره کرده‌اند.مشکل دیگر این تحقیق، آن است که تنها شمار ابتلا به اُمیکرون را گزارش داده اما تفاوتی بین نوع خفیف یا شدید ابتلا به آن قائل نمی‌شود.

نتیجه نهایی: داده‌های آلمان و دانمارک ثابت نمی‌کنند که واکسن‌ها علیه اُمیکرون موثر نیستند و این گونه جهش‌یافته کرونا در میان واکسینه‌‌شدگان نسبت به واکسینه‌نشدگان سرایت‌پذیرتر است. این داده‌ها با تفسیری دستکاری‌شده علیه واکسیناسیون مورد استفاده قرار می‌گیرند.

به علاوه، واکسن‌های دارای مجوز در مقابله با اُمیکرون ایمنی‌زایی بنیادین ضعیف‌تری نسبت به سایر واریانت‌ها دارند، با این حال آن‌ها می‌توانند برای واکسینه‌‌شدگان یک مصونیت نسبی علیه سیر شدید بیماری ایجاد کنند.

کدخبر: ۴۳۵۹۴۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر