کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۷۳۸۹
تاریخ خبر:

دور تسلسل شبکه تماشا با سریال‌های کره‌ای‌‌

روزنامه هفت صبح، مرجان فاطمی | پخش سریال‌های کره‌ای در شبکه تماشا روی دور تسلسل افتاده و الان سال‌هاست برخی اسامی آشنا، مدام در باکس مخصوص سریال‌های کره‌ای تکرار می‌شوند. همین حالا بعد از پایان پخش سریال «افسانه جومونگ»، این شبکه سریال «امپراطور بادها» را روی آنتن فرستاده است.

احتمالا بعد از پایان «امپراطور بادها» هم نوبت به نام‌های آشنای دیگری مثل «سرزمین باد»، «جواهری در قصر»، «سرنوشت» و … خواهد رسید. علت اهمیت بیش از حد شبکه تماشا به سریال‌‌های قدیمی کره‌ای چیست؟ واقعا بعد از پخش چندین و چندباره این سریال‌ها از شبکه‌های مختلف، هنوز هم تماشای‌شان برای مردم جذاب است؟ هفت صبح این مسئله را بررسی می‌کند.

*** دور تسلسل پخش کره‌ای‌ها
به طور کلی چند سریال ثابت کره‌ای در شبکه تماشا وجود دارد که بعد از پایان پخش یکی از آنها نوبت به دیگری می‌رسد و بعد از اینکه کل این سریال‌ها یکی یکبار روی آنتن رفتند مجددا پخش آنها از سر گرفته می‌شود. درواقع پخش سریال‌های کره‌ای در شبکه تماشا روی دور تسلسل افتاده و گهگاه یک سریال جدید هم به این مجموعه اضافه می‌شود.

مثلا این شبکه از روز پنجم اردیبهشت تا ۲۶ مرداد، یعنی به مدت چهار ماه، سریال «افسانه جومونگ» را روی آنتن داشت. بلافاصله بعد از اتمام جومونگ، از ۲۷ مرداد سریال «امپراطور بادها» شروع شده و پخش آن تا ۱۶ مهر ادامه خواهد داشت. از آنجایی که تعداد قسمت‌های این سریال‌های کره‌ای طولانی است، هرکدام از آنها مدت طولانی روی آنتن هستند و بنابراین این دور تسلسل حدودا یکی دو سال طول می‌کشد.

تعداد سریال‌های کره‌ای که از شبکه تماشا باز پخش می‌شوند چندان زیاد نیست اما با این‌حال چند وقت یکبار یکی دو سریال جدید هم به آن اضافه می‌شود. اضافه شدن این سریال‌های جدید مانع از پخش مجدد سریال‌های قدیمی‌تر مثل همین افسانه‌ جومونگ نمی‌شود. به طور کلی سریال‌های «افسانه جومونگ»، «امپراطور بادها»، «دختر امپراطور»، «فراری از قصر»، «دو دوست»، «سرنوشت»، «افسانه اوک نیو»، «نقاش باد»، «سرزمین باد» و «جواهری در قصر»، سریال‌های کره‌ای شبکه تماشا هستند.

*** میزان قابل توجه بازدید از کره‌ای‌ها
در وهله‌ اول باید دید میزان بازدید این سریال‌ها در شبکه تماشا به چه میزان است. «افسانه جومونگ» در قسمت اول، ۳۸۶هزار بازدیدکننده داشت. میزان بازدیدها تا قسمت دهم به ۱۱۶ هزار بازدید کاهش پیدا کرد و دوباره در قسمت ۸۰ به ۲۸۴هزار رسید و این افزایش تا جایی ادامه پیدا کرد که قسمت ۹۹، ۴۰۰هزار بازدیدکننده داشت.

«امپراطور بادها» در قسمت اول ۱۷۸هزار بازدید داشت و در قسمت‌های بعد میزان بازدیدهای آن تا ۲۰۰ هزار هم بالا رفت. سریال «سرنوشت» در قسمت اول ۷۸هزار بازدید داشته است. در قسمت‌های بعدی این میزان بازدید کاهش پیدا کرد و به طور متوسط تا پایان سریال، هر قسمت بین ۲۵ تا ۳۰هزار بازدیدکننده داشته. سریال «اوک‌نیو» جزو آثار نسبتا جدید شبکه تماشا است و در زمان پخش بین ۵۰ تا ۶۰هزار بازدیدکننده داشته است.

*** مقایسه بین کره‌ای‌ها و سایرین
میزان بازدید سریال‌های کره‌ای در بدترین حالت ممکن هم از ۲۰ هزارتا پایین نمی‌آید اما وضعیت بازدید از سریال‌های ایرانی و خارجی دیگر در سایت تلوبیون به چه صورت است؟ در حال حاضر متوسط بازدید سریال ایرانی «آنام»، بین ۱۶ تا ۲۰هزار است.

میزان بازدید سریال خارجی «مظنون» بین ۸ تا ۱۴هزار است. سریال «مختارنامه» در حال حاضر بین ۸۰ تا ۱۲۰هزار بازدید در نوسان است. در یک نگاه کلی می‌توان نتیجه گرفت که وضعیت پخش سریال‌های کره‌ای در مقایسه با ایرانی‌ها و خارجی‌ها چندان هم بد نیست و شبکه تماشا احتمالا به همین دلیل دست از سر پخش کره‌ای‌ها برنمی‌دارد.

*** مدام در دسترس
نکته قابل توجه اینجاست که پخش سریال‌های کره‌ای فقط مختص شبکه تماشا نیست. همین حالا شبکه امید هم درحال پخش سریال کره‌ای «جواهری در قصر» است و شبکه دو هم گهگاه سریال‌های کره‌ای روی آنتن می‌برد. اگر در موتور جست‌وجوی گوگل اسم هرکدام از این سریال‌ها را وارد کنید چند صفحه لینک در اختیارتان قرار می‌گیرد که به واسطه آنها می‌توانید به طور رایگان سریال‌ها را تماشا کنید. سایت دی‌جی‌کالا پکیج کامل این سریال‌ها را با قیمت حدود ۵۰ تا ۶۰ هزار تومان می‌فروشد و …

مسئله مهم این است که این سریال‌ها مدام در دسترس هستند اما با این حال زمان پخششان از شبکه تماشا باز هم مخاطب دارند و به همین دلیل هم تسلسل در پخش آنها باعث جذب مخاطب برای این شبکه به حساب می‌آید. واقعا اگر پیشنهاد آن نماینده مجلس که توصیه کرده بود تلویزیون به واسطه سیاست‌های کره جنوبی، پخش سریال‌های کره‌ای را تحریم کند، عملی می‌شد، شبکه تماشا چه کار می‌کرد.

کدخبر: ۳۴۷۳۸۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر