کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۸۴۱۴۷
تاریخ خبر:

در تاپ‌فور انگلیس منتظر‌ چه تیم‌هایی باشیم؟

روزنامه هفت صبح| به جز لیورپول و منچسترسیتی تیم‌هایی مثل آرسنال، چلسی، تاتنهام و منچستریونایتد شانس حضور در جمع چهار تیم اول جدول را دارند. منچسترسیتی و لیورپول فعلاً دو تیم بالانشین جدول هستند و با توجه به سابقه دو تیم در یکی دو فصل اخیر، سخت است تصور کنیم یکی از این دو در پایان فصل از جمع تاپ فور (Top4) خارج شود. بنابراین رقابت بین رده سوم و چهارم خواهد بود‌ اما برای حضور در بین چهار تیم برتر لیگ، کدام تیم‌ها بیشترین شانس را دارند؟

*** نزول منچستریونایتد و آرسنال
خیلی‌ها معتقد هستند تساوی منچستریونایتد مقابل آرسنال در هفته گذشته، به خوبی ضعف‌های دو قدرت سابق جزیره را نمایش داد و ثابت کرد که چرا این دو از بین مدعیان خارج شده‌اند. عملکرد دو تیم در تساوی یک-یک در بخش دفاعی و هجومی رضایت‌بخش نبود و بیشتر شبیه ‌ جدال دو تیم میانه جدولی بود. منچستریونایتد همچنان در روند ضعیفی قرار دارد که از اواخر فصل پیش آغاز شده و تا به امروز نیز ادامه دارد. با تساوی مقابل آرسنال، حالا شیاطین سرخ بدترین شروع تاریخ‌شان را در لیگ برتر تجربه می‌کنند. کسب فقط ۹ امتیاز از هفت بازی. بدتر اینکه در ۱۶ مسابقه گذشته در لیگ برتر، یونایتد فقط و فقط ۱۷ امتیاز گرفته است.

اگر تیم‌های تازه وارد را کنار بگذاریم، یونایتد سومین تیم ضعیف در کسب امتیاز در این بازه است. با این توصیفات سخت است که تیم سولسشر را در بین چهار تیم برتر لیگ در پایان فصل تصور کنیم. آنها در تابستان سه خرید داشتند و پیشرفت‌هایی نیز در تیم در بخش دفاعی مشاهده می‌شود ولی مشکلات دیگر همچنان پابرجاست. یونایتد در هفته نخست چهار گل به ثمر رساند اما پس از آن، فقط پنج گل زده است. در این بازه، فقط برایتون، نیوکاسل و واتفورد قعرنشین کمتر از یونایتد گل زده‌اند. حالا بیش از هر زمان دیگری نبود مهاجمانی چون لوکاکو و سانچز احساس می‌شود.

یونایتد تصمیم گرفت با این دو بازیکن قطع همکاری کند و جانشینی هم برای آنها نخرید و ترجیح داد به داشته‌هایش اعتماد کند‌ اما مشکلات مصدومیت نیز کار را برای تیم مربی نروژی سخت کرد. منچستریونایتد در زمینه خلق موقعیت جدی گلزنی و تعداد گل‌های زده آمار ضعیف‌تری به نسبت سایر رقبای خود دارد و طبیعی است که در چنین شرایطی امتیازگیری برای آنها سخت‌تر می‌‎شود. اما آرسنال شرایطش با یونایتد کمی متفاوت است.

تیم امری همچنان در خانه اوضاع خوبی دارد‌ اما مشکلات تیم در بازی‌های خارج از خانه همچنان پابرجاست. ضعف‌های دفاعی تیم نیز ترمیم نیافته است. آرسنال با ۱۳ خلق موقعیت، ۳۷ شوت درون چارچوب و ۱۲ گل زده، اوضاع نسبتاً مساعدی در مقایسه با رقبایش دارد. در واقع شرایط این تیم در خط حمله، خیلی خوب است. اوبامیانگ تا به اینجا هفت گل زده ‌ و حتی هنوز امری از مثلث په‌په، اوبامیانگ و لاکازت در ترکیب اصلی استفاده نکرده است. مصدومیت‌ها مانع از حضور مؤثر لاکازت در زمین شده ‌ و می‌توان امیدوار بود با بازگشت او شرایط در بخش هجومی بهتر هم شود.

با این وجود، نگرانی‌ها در مورد بخش دفاعی همچنان پابرجاست. از زمان حضور امری در آرسنال، هیچ تیمی در لیگ برتر به اندازه آرسنال اشتباه منجر به گل نداشته است. هیچ تیمی هم به اندازه آرسنال در این فصل به سمت دروازه‌اش شوت روانه نشده است. در فصل گذشته (اولین فصل حضور امری) آرسنال ۵۱ گل خورد و البته فقط هشت کلین‌شیت داشت. تا به اینجای فصل کنونی لیگ برتر نیز آرسنال در هفت مسابقه ۱۱ گل دریافت کرده و با برآورد فعلی، احتمالاً این فصل نیز بیش از ۵۰ گل در لیگ دریافت خواهند کرد که می‌تواند در رقابت با تیم‌های رقیب، فاکتور منفی تاثیرگذاری باشد.

بزرگ‌ترین افت را باید در مورد تاتنهام دانست. تیمی که فصل گذشته به فینال لیگ قهرمانان رسید و چند روز قبل در خانه خود در لندن مقابل بایرن مونیخ هفت گل خورد. آنها تیمی بودند که تا نزدیکی‌های سال نو در فصل گذشته لیگ برتر، حتی تهدیدی برای لیورپول و منچسترسیتی محسوب می‌شدند‌ اما با افت روبه‌رو ‌ و از کورس قهرمانی خارج شدند. فصل جدید برای تیم پوچتینو اصلاً خوب پیش نرفته است. آنها در ۱۰ بازی اخیرشان فقط سه برد داشته‌اند‌ اما این فقط معطوف به این فصل نیست.

از فوریه ۲۰۱۹ تاتنهام روی مسیر سقوط حرکت کرده است. درست است که به فینال لیگ قهرمانان رسیدند ولی اوضاع در لیگ برتر اصلاً خوب نبوده است. تیم پوچتینو بعد از شکست مقابل برنلی در فوریه ۲۰۱۹، در ۱۹ بازی لیگ برتر فقط ۲۲ امتیاز گرفته است. نیوکاسل در طی این مدت از تاتنهام بیشتر امتیاز گرفته است! تاتنهام از نظر خلق موقعیت و شوتزنی آمار مشابهی با یونایتد داشته ولی زهرداری مهاجمان آنها باعث شده تعداد گل‌های زده این تیم بیشتر از شیاطین سرخ باشد‌ اما مشکلات در خط دفاع کار را برای تیم پوچتینو سخت کرده است.

لوریس از ابتدای فصل ۱۴ بار مانع از گلزنی حریفان شده ‌ که بیش از هر دروازه‌بان دیگری است. تاتنهام در این فصل ۱۱۲ بار به سمت دروازه‌اش شوت زده ‌ که جزو تیم‌های ضعیف در این بخش محسوب می‌شود. آنها پنج امتیاز را هم در شرایطی از دست داده‌اند که در بازی پیش بوده‌اند. اوضاع در تیم پوچتینو خوب پیش نمی‌رود و آمار دفاعی تیم نیز گواه این مطلب است.

برعکس، چلسی در مسیر صعود قرار گرفته است. بعد از شکست سنگین در هفته نخست، تیم لمپارد مسیری صعودی طی کرده است. طوری که آنها در میان رقبای خود، بهترین آمار گلزنی، بیشترین شوت درون چارچوب و خلق موقعیت را دارند. آنها این هفته نیز انتظارشان برای رسیدن به اولین برد خانگی در لیگ برتر در این فصل پایان یافت. جوانان تیم نیز کم‌کم خودنمایی می‌کنند. آبراهام بعد از شروع ضعیفش در ابتدای فصل، اکنون با هشت گل زده یکی از برترین گلزنان جزیره محسوب می‌شود. او، ماونت و توموری در یک قدمی دعوت به تیم ملی انگلیس قرار دارند.

چلسی هر چقدر در ابتدای فصل ضعیف بود، در ادامه بهتر و بهتر شد. شکست ۴برصفردر گام نخست، در ظاهر شوک بدی برای تیم جوان لمپارد بود‌ اما آنها خود را پیدا کردند. وضعیت تیم در بخش هجومی به وضوح بهتر شد. چه از منظر فردی و چه از نظر تیمی. تنها نگرانی فعلی جدی در بخش دفاعی است. تیم چلسی زیاد گل می‌خورد و تا به اینجا نیز فقط یک کلین‌شیت داشته است‌ اما انتظار می‌رود در این بخش نیز به تدریج پیشرفت را شاهد باشیم. با این فرم و این روند روبه رشد آنها شانس خوبی برای کسب سهمیه دارند.

آیا می‌توان برای لسترسیتی شانسی قائل شد؟ قطعاً بله. به خصوص اگر بدانیم که از زمان حضور راجرز در لسترسیتی، تنها دو مدعی بزرگ، یعنی لیورپول و منچسترسیتی بیش از لسترسیتی در لیگ برتر امتیاز گرفته‌اند. اوضاع آنها در بخش دفاعی به وضوح نسبت به رقبای بزرگ و نامدارشان بهتر است. در بخش هجومی نیز به مدد درخشش بازیکنانی نظیر مدیسون و واردی تیم فرم خوبی دارد. آنها مقابل تاتنهام مدعی بازی باخته را با برد عوض کردند و در هفته گذشته نیز توانستند پنج گل به نیوکاسل بزنند. وقتی شرایط آنها را با تزلزل آرسنال، منچستریونایتد و افت قابل توجه تاتنهام درنظر بگیرید، آن وقت شانس لسترسیتی برای کسب سهمیه بیشتر هم می‌شود.

کدخبر: ۲۸۴۱۴۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر