کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۷۴۲۵۳
تاریخ خبر:

درباره مامور اورژانس وظیفه‌شناس ‌

روزنامه هفت صبح، آرش خوشخو | اینجا برایتان از ۹۰ خاطره می‌نویسم. از‌آدم‌ها، بازی‌ها، فیلم‌ها و… یادها. تا آخر‌تابستان…
دو روز پیش یکی از افراد بخش آی‌تی روزنامه دچار مشکل قلبی شد. ضربان قلبش بالا رفت و به شکل خطرناکی سمت چپ بدنش بی‌حس شد. شرایط فوق‌العاده سختی بود. زنگ زدیم اورژانس‌،‌ جواب داد بهش دست نزنید تا ما بیاییم.

سه دقیقه بعد مامور اورژانس سوار بریک موتور ویژه اورژانس خودش را رساند. ۲۰ دقیقه‌ای برای بیمار ما وقت صرف کرد و او را نجات داد. بعدش با ما خداحافظی کرد و رفت. به همین سادگی. ازش پرسیدم روزی چند بار از این‌گونه ماموریت‌ها انجام می‌دهد گفت در این حد روزی سه یا چهارتا. هیچ منتی بر سر هیچکدام از ما نگذاشت.

با سرعت عمل و چابکی جان یک جوان را نجات داد و سوار موتورش شد و رفت تا ماموریت بعدی. ماموران آتش‌نشانی هم این‌گونه هستند. آنها هم روزانه در حال نجات جان مردم و موجودات زنده دیگر هستند. اما به شکلی اتوماتیک و نهادینه شده از شهرداری و دولت حقوق می‌گیرند و برایشان در ارائه خدمات فرقی میان طبقه ضعیف و غنی نیست. به حساب بانکی شما نظری ندارند و قبلش از شما بیعانه نمی‌خواهند.

نمی‌دانم دارم پوپولیستی استدلال می‌کنم یا نه اما هرچه فکر می‌کنم آیا پزشکان هم در همین رده هستند؟ شاید درسشان بیشتر باشد اما به جایش لازم نیست مثل آتش‌نشان‌ها مدام در آمادگی بدنی باشند و جانشان را در خطر بیندازند. اصلا نمی‌خواهم در مورد ارزش کار پزشکان تردیدی به وجود بیاورم،چه خودم و خانواده‌ام چندین بار مدیون پزشکان بوده‌ایم.

در کودکی دکتر شفیعی مهربان در میدان گرگان بود و اصرار همیشگی‌اش بر عمل کردن لوزه‌هایم که خوشبختانه مادرم زیربار نرفت و آن دکتری که مطبش در سه راه سیروس بود و اسم با مسمایی داشت‌: دکتر دواچی. وقتی که در اولین موج سرفه‌های من در ۱۱ سالگی با اطمینان گفت که در خانه شما زن پیری زندگی می‌کند که روزی یک بسته ۵۰ تایی هما می‌کشد‌! و واقعا هم این‌گونه بود.

یا دکتر نخجوانی با آن لهجه شیرینش که تیروئید مرا در نوجوانی درمان کرد و از همه مهم‌تر دکتر ملکان در بیمارستان آتیه که شکستگی دست دختر دو ساله‌ام را با دوتا عمل سنگین معالجه کرد. می‌بینید‌؟‌ من کم مدیون دکترها نیستم. آدم قدردانی هستم. اما سوالم اینجاست که چرا یک آتش‌نشان نباید از مکنت مالی مناسبی در سطح یک پزشک عمومی برخوردار باشد؟ در استرالیا و کانادا که از سیستم بهداشت و پزشکی رایگان برخوردارند حقوق یک آتش‌نشان بین ۵ تا۸ هزار دلار در ماه است‌. توجه داشته باشید که سوانح و خطرات در چنین کشورهایی از ایران ما بسیار کمتر است و آنها با ضریب کمتری از خطر مرگ روبه‌رو هستند.

پرحرفی کردم. غرض این بود که درست در وسط هیاهوی پزشکان در مورد مسئله مالیات و اینکه پزشکان حق دارند مالیات کمتری دهند این مامور بی‌ادعا و متواضع اورژانس را دیدم که در کمترین زمان خودش را به روزنامه رساند و جان یکی از کارمندهای مارا نجات داد. بدون آنکه حتی نامش را بدانیم.

کدخبر: ۲۷۴۲۵۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر