کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۷۵۳۶۴
تاریخ خبر:

درباره طرح تحقیق و تفحص از بانک ملی در مجلس

روزنامه هفت صبح | برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در روزهای اخیر از تحقیق و تفحص از بانک ملی صحبت کرده‌اند. اما مگر بانک ملی ایران، صاحب چه بنگاه‌هایی است که قرار است درباره آن تحقیق و تفحص صورت بگیرد؟

* یک: سرمایه‌گذاری یا به عبارت بهتر، بنگاه‌داری در بانک ملی از طریق شرکتی به نام گروه سرمایه گذاری ملی صورت می‌گیرد که ۶۸ درصد از سهام آن را بانک ملی در اختیار دارد.

* دو: سبد سهام بانک ملی در ابتدای تیرماه شامل ۸۰ شرکت بوده که از این میزان ۶۱ شرکت غیربورسی بوده‌اند. بدون اینکه شما را وارد پیچیدگی‌های عدد و ارقام بکنیم باید بگوییم که فقط ارزش سهام شرکت‌های بورسی گروه سرمایه‌گذاری ملی ۷ هزار و ۸۷۲ میلیارد تومان بوده است.

* سه: بیشترین میزان سرمایه‌گذاری این گروه در حوزه تولید محصولات شیمیایی بوده و در این گروه، مثلا گروه سرمایه‌گذاری ملی مالک ۵۰ درصد از کل سهام پتروشیمی شازند است.

* چهار: بعد از آن بیشترین میزان سرمایه‌گذاری بانک ملی از طریق گروه سرمایه‌گذاری خود در حوزه صنایع غذایی و آشامیدنی بوده است و در این حوزه مهم‌ترین شرکت، شرکت توسعه صنایع بهشهر است. شرکتی که برندهای مهمی از آن دست کم در حوزه روغن نباتی می‌شناسیم: مثلا بهار یا لادن. البته شرکت توسعه صنایع بهشهر، در حوزه‌های دیگری هم فعالیت می‌کند و مثلا از شرکت‌های آن در حوزه مواد شوینده، نام پاکسان برای همه ما آشنا است.

* پنج: در حوزه تولید محصولات کانی غیرفلزی، نباید به این اسم دشوار توجه کنید و کافی است فقط بدانید که مثلا ۴۰ درصد از کل سهام چینی مقصود در اختیار گروه سرمایه‌گذاری ملی و در نتیجه در اختیار بانک ملی است.

* شش: در حوزه راه‌سازی شاید جالب باشد بدانید که نزدیک به ۵۰ درصد از کل سهام آزادراه ارومیه به تبریز در اختیار گروه سرمایه‌گذاری ملی وابسته به بانک ملی است.

* هفت: و دست آخر اینکه در حوزه خودرو و مایحتاج آن، جالب است بدانید که نزدیک به یک سوم از کل سهام لاستیک‌سازی بارز برای گروه سرمایه‌‎گذاری ملی است.

به این ترتیب، شاید بهتر باشد از شعار تبلیغاتی این بانک الهام بگیریم و بگوییم این بار هر جا سخن از روغن لادن و بهار یا پاکسان یا چینی مقصود یا لاستیک بارز باشد، نام بانک ملی ایران می‌درخشد. بانکی که البته مشخص نیست با توجه به رویکردهای کلان اخیر در حوزه کاهش تصدی‌گری بانک‌ها در حوزه اقتصاد و کاهش بنگاه‌داری آن‌ها چگونه توانسته در بسیاری از صنایع ایران، دستی بر آتش داشته باشد.

کدخبر: ۲۷۵۳۶۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر