کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۱۷۹۵
تاریخ خبر:

درباره حمید صفت و آنچه گذشت

روزنامه هفت صبح، بهنام مظاهری | ‌تعطیلات نوروز تمام شده است. از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا امروز حقیقتا اتفاق جالب توجهی در موسیقی نداشتیم. چهره‌های اندکی به ضرب و زور رسیدن بهار و عید تنها چند قطعه مناسب این حال و هوا منتشر کردند و بعد هم به دلیل تعطیلی کنسرت‌ها به رختخواب برگشته و پتو را روی سر خود کشیدند.

راستش را بخواهید تا اینجای کار اخبار خوشی در سال جدید که مربوط به موسیقی ایران باشد نداشتیم جز خبری که همین دو سه روز پیش به گوش همه رسید. بازگشت دوباره حمید صفت به زندان و خبر حکم قصاصش که این روزها با اندوه بین همه در گردش است. حمید صفت تقریبا از هفت هشت سال پیش فعالیت حرفه‌ای‌اش را شروع کرد.

با آهنگ «چمران» نامش سر زبان‌ها افتاد و بعد از چند کار دیگر به آهنگ «بخشش» رسید. قطعه‌ای با صدای حمید صفت و امیر عباس گلاب که دیگر آنقدر هیت شده بود که از هر درز و پنجره‌ای به گوش می‌رسید. درست چندی بعد از همین قطعه بود که آن ماجرای شوم پیش آمد. پرونده قتل ناپدری حمید را روانه زندان کرد و بعد هم که دیگر همه می‌دانید تا امروز چه پیش آمد.

اولین بار شش سال پیش او را دیدم. آهنگ «بخشش» مورد استقبال قرار گرفته بود و به همین بهانه قرار گفت‌وگو را با صفت و گلاب در استودیوی مهدی سفیدگر (تنظیم کننده) که تا امروز موزیک‌های صفت را تولید کرده گذاشتیم. آن زمان هنوز این اتفاقات در زندگی‌اش نیافتاده بود و این اولین مصاحبه رسمی حمید صفت بود و قرار بود که عکسش عکس جلد اختصاصی روزنامه باشد.

از این موضوع خوشحال بود و برای همین هم به همراه امیرعباس به آتلیه رفته بودند تا عکس‌هایشان برای روی جلد بودن کیفیت خوبی داشته باشد. هنگام مصاحبه هم مشخص بود که موفقیتش اتفاقی نبوده. در مورد کاری که می‌کرد اطلاعات داشت و با این که اولین گفت‌وگویش بود اما خیلی خوب از پس انجام آن برآمد.

حالا اما چیزی که ذهنم را مشغول می‌کند آن دقایقی از مصاحبه بود که حمید درباره بخشش و اهمیت آن صحبت می‌کرد. موضوعی که آن روز چندان دغدغه من نبود و دوست داشتم درباره چیزهای دیگری صحبت کنیم اما شاید حالا و بعد از این همه اتفاق که از سرگذراند اهمیت آن جمله‌ها برایم ملموس‌تر شد.

بدون هیچ تغییری، اندکی از آن گفت‌وگو را برایتان می‌آورم‌:« در دوره‌ای از زندگی‌ام اشتباهی کردم و بابتش بخشیده نشدم. یادم می‌آید صدای یک بزرگواری را در گوشی‌ام داشتم و همیشه هم گوش می‌دادم که می‌گفت خدا مردم را می‌بخشد اما مردم همدیگر را نمی‌بخشند. هرچه بیشتر دقت می‌کردم متوجه می‌شدم که بخشش انگار در جامعه ما دیگر وجود ندارد.

حتی در خیابان‌هایمان نیز ماشین‌ها به هم راه نمی‌دهند. مردم انگار خشک شدند و دیگر نمی‌توانند هم را ببخشند. انگار نمی‌توانیم همدیگر را ببخشیم. من هم منکر اشتباهم نمی‌شوم اما حقیقت این است که بخشیده هم نشدم. در آن روزهایی که با خودم کلنجار می‌رفتم این شعر را نوشتم و به همین خاطر است که می‌گویم این کار حاصل انرژی آن روزهای من است. امیر عباس هم که با ترانه خودش کار من را تکمیل کرد. ای خدا خسته‌ام می‌فهمی؟»

یکی دو سوال دیگر درباره آهنگ‌های دیگرش می‌پرسم و او دوباره گریزی به آهنگ «بخشش» می‌زند و می‌گوید :« ویدئوی بخشش از نبخشیدن‌هایی حکایت می‌کند که شاید باعث شد نسل ما این وسط تلف شود. «بخشش» به نوعی داستان زندگی خودم است. همه این استقبالی که از این آهنگ شده برای کسی است که داستان زندگی‌اش را در این موزیک ویدئو نشان می‌دهد. همه این اتفاق‌ها برای آن پسرک در موزیک ویدئو افتاده که حالا تبدیل به این آدم شده.»

شش سال از این گفت‌وگو می‌گذرد و انگار تمام این جمله‌ها برای حال و روز امروزش گفته شده. صفت بعد از اولین بازداشتش و مدتی که در زندان بود بسیار قوی‌تر از پیش به موسیقی برگشت و بعد از آن شخصیت هنری‌اش گویی کامل‌تر شد. آثارش کیفیت صوتی و بصری بسیار بالایی داشت و حالا دیگر شهرت بعضی از قطعاتش از ایران هم فراتر ‌رفته.

در همین مدت بسیاری از یوتیوبر‌های خارجی به آثارش ری اکشن داشتند و مشخص بود که تمام این اتفاقات بدی که از سر گذرانده به عمق شخصیتش افزوده و این عمق شخصیت در آثارش هم بیشتر به چشم می‌خورد.تا امروز از میان خوانندگان تنها رضا صادقی به موضوع قصاص واکنش نشان داده و از اولیای دم در پرونده حمید طلب بخشش کرده. در خبرها آمده وکیلان پرونده حمید صفت ۲۰ روز برای فرجام‌خواهی نسبت به حکم صادره فرصت دارند. ما هم امیدواریم در این مدت خبر بخشش او را بشنویم.

کدخبر: ۳۸۱۷۹۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر