کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۲۰۹۳
تاریخ خبر:

دانشگاه سوربن وکیل ایرانی را نقره داغ کرد

روزنامه هفت صبح | دانشگاه سوربن فرانسه در اقدامی نادر مدرک دکترای یک وکیل سرشناس ایرانی‌تبار که فرزند «کیومرث درمبخش؛ کارگردان و مستندساز ایرانی» است را به جرم تقلب در نوشتن رساله دکترا باطل کرد. «یورونیوز» در گزارشی نوشت:‌بنابر خبر روزنامه لوموند چاپ پاریس، کمیته تحقیق دانشگاه پانتئون سوربن در گزارشی ۴۰ صفحه‌ای به این نتیجه رسیده است که رساله دکترای آرش درمبخش که در سال ۲۰۱۵ دفاع شده است، «حاصل سرهم بندی نوشته‌های منتشره توسط دیگران و کپی کردن آن‌ها به گونه‌ای بوده است که این تصور ایجاد شود آقای درمبخش خود آن‌ها را نوشته است.»

بنابر حکم صادره از سوی دانشگاه و در پی محرز شدن جرم آقای درمبخش، تز دکترا و مدرک دانشگاهی وی باطل شده و او دیگر اجازه نخواهد داشت در هیچ‌کدام از دانشگاه‌های دولتی فرانسه ثبت نام کند. تصمیم دانشگاه سوربن در پی ماه‌ها جنجال بر سر اصالت پایان نامه آقای درمبخش اتخاذ شده است. مسئله تقلب در پایان‌نامه آقای درمبخش پس از آن خبرساز شد که روز ۹ فوریه سال جاری یک حساب توئیتری با ارائه شواهدی نشان داد ۹۲ درصد پایان‌نامه ۵۰۰ صفحه‌ای وی که در سال ۲۰۱۵ در دانشگاه پانتئون سوربن دفاع شده حاوی موارد تقلب و کپی بدون ذکر منبع است.

*** تقلب‌های این وکیل
برای مثال در این پایان‌نامه، بخشی از متن مقاله یک دانشجوی خارجی در سال ۲۰۰۸ دیده می‌شود. همچنین در بخشی دیگر از آن قسمت بزرگی از یک مقاله روزنامه فیگارو تقریبا کلمه به کلمه کپی شده است بدون آنکه اسمی از مرجع آن قید گردد. آقای درمبخش که دو بار در آزمون ورودی وکلا شکست خورده بود، تلاش کرده بود تا ورود به حرفه وکالت را از راه اخذ یک مدرک دکترا بیازماید.

امری که قانون آن را مجاز می‌شمارد. آقای درمبخش در واکنش با رد حکم دانشگاه گفته است در رساله وی تقلبی وجود نداشته، «هرچند ارجاعات و ذکر منبع به لحاظ ظاهری مشکلاتی داشته‌اند.» او گفته: «بر فرض اینکه من متقلب باشم، سوربن هم شریک جرم من به حساب می‌آید چراکه تمام مراحل رساله من را تایید کرده است.»

*** ماه‌های پرفشار برای سوربن
سوربن در ماه‌های اخیر زیر فشار رسانه‌های فرانسوی قرار داشته است. منتقدان گفته‌اند که هیات داوران از افرادی تشکیل شده بود که با موضوع رساله آشنایی نزدیک نداشته‌اند و شماری از آن‌ها نیز به قدری به آقای درمبخش نزدیک بوده‌اند که بی‌طرفی آن‌ها محل تردید بوده است. رسانه‌ها همچنین خواستار توضیح دانشگاه شده‌اند که به چه دلیل سوربن رساله دکترای آقای درمبخش را بنا به درخواست خود او، تا مارس ۲۰۴۷ یعنی حدود ۲۷ سال دیگر از دسترس عموم خارج کرده بوده است.

آرش درمبخش که اکنون ۴۰ سال دارد در کودکی به همراه خانواده خود از ایران به فرانسه مهاجرت کرد. او پسر کیومرث درمبخش کارگردان و مستندساز ایرانی است. او صاحب دفتر وکالت و از اعضای حزب راست موسوم به «جمهوری‌خواهان» است. او همچنین عضو انجمن شهر کوربووا در حومه غربی پاریس به شمار می‌رود. در نتیجه تلاش‌های او، قانونی در سال ۲۰۱۶ در فرانسه به تصویب رسید که به موجب آن، سوپرمارکت‌ها و رستوران‌هایی که بالاتر از ۴۰۰ متر مربع مساحت دارند مجاز به دور ریختن مواد غذایی قابل مصرف نیستند که هفت صبح در آن زمان گزارش کاملی از این ماجرا چاپ کرد.

کدخبر: ۳۴۲۰۹۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر