کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۶۶۰۳۰
تاریخ خبر:

داستان واکسن‌های پیشکشی سه‌ میلیون دلاری

روزنامه هفت صبح | رئیس جمعیت هلال‌احمر این روزها خبرهای مهمی درباره ورود واکسن فایزر دارد. اول روز یکشنبه گفت که ۱۵۰ هزار دوز واکسن توسط یک فرد نیکوکار خریداری شده و قرار است به ایران اهدا شود. کریم همتی درباره این میزان واکسن اینطور اطلاعات داد که آنها تا آخر این ماه از طریق مرز ایران به جمعیت هلال‌احمر داده می‌شوند.

یعنی اگر یک حساب سرانگشتی کنیم، می‌بینیم که این فرد یا افراد خیر برای ایرانی‌ها نزدیک به سه میلیون دلار (با درنظرگرفتن قیمت فایزر در آمریکا) پول خرج کرده‌اند. بااین‌حال رئیس جمعیت هلال‌احمر هیچ حرف دیگری درباره اینکه این افراد نیکوکار چه کسانی هستند و چگونه درخواست خودشان را ثبت کرده‌اند نزده است. وقتی از او خواستیم که درباره این افراد نیکوکار توضیح دهد اینطور جواب داد که «واکسن فایزر هنوز نهایی نشده، چون شرایط حمل آن بسیار پیچیده است.»

*** بالاخره چند دوز واکسن فایزر وارد می‌شود؟
همتی روز یکشنبه گفت که تعداد واکسن‌های اهدایی ۱۵۰ هزار دوز است. اما یک روز بعد؛ یعنی صبح دیروز در گفت‌وگو با صداوسیما واکسن اهدایی را ۱۵ هزار دوز اعلام کرد. اگرچه رسم بر این است که کسی دندان‌های اسب پیشکشی را نشمارد، اما فرق این دو عدد خیلی زیاد است. اگر ۱۵۰ هزار دوز وارد شود، ۷۵ هزار نفر واکسینه خواهند شد.

اما با ۱۵ هزار دوز، هفت هزار و ۵۰۰ نفر پوشش داده می‌شوند. به‌خاطر همین بار دیگر از او پرسیدیم که میزان واقعی واکسن خریداری‌شده از این شرکت آمریکایی چقدر است؟ رئیس جمعیت هلال‌احمر این‌بار در گفت‌وگو با روزنامه هفت صبح عدد ۱۵۰ هزار دوز را تایید کرد. واکسن فایزر، همان واکسن گران‌قیمتی است که انتقال آن نیاز به زنجیره سرد منفی ۷۰ درجه دارد.

این موضوع از اول هم همه را نگران کرده بود. شرکت‌های هواپیمایی ایرانی می‌گویند مشکلی برای رساندن آن به ایران ندارند، اما حرف وزارت بهداشت این است که فرایند انتقال در کشور زمان‌بر بوده و نمی‌توانند آن را در تمام کشور با این زنجیره سرد حفظ کنند. حالا البته اگر قرار باشد فقط ۱۵۰ هزار دوز فایزر به ایران برسد، احتمالا دیگر نگرانی وزارت بهداشت هم رفع خواهد شد.

چراکه این مقدار واکسن فقط به ۷۵ هزار نفر خواهد رسید و فرصت اینکه در کشور جابه‌جا شود را پیدا نخواهد کرد. بااین‌حال نگرانی‌ها برای تامین این چرخه انتقال سرد تمامی ندارد و در دو روز گذشته هلال‌احمر و وزارت بهداشت هم با هم به گفت‌وگو نشسته‌اند که راهی برای آن پیدا کنند، اما از جلسات مسئولان آنها تا امروز خبری درز پیدا نکرده است.

*** ثبت ۱۹ میلیون دوز واکسن کرونا برای ۱۱٫۶ درصد جمعیت
حالا در کنار همه اینها، همتی روز یکشنبه گفت که هلال‌احمر می‌خواهد یک میلیون دوز هم از واکسن سینوواک خریداری کند که این مقدار به ۵۰۰ هزار نفر می‌رسد. سفارش خرید ۱۶٫۸ میلیون دوز هم که آخر هفته گذشته در سبد سازمان جهانی بهداشت ثبت شد. با اضافه کردن واکسن‌های خیریه‌ای فایزر، تا الان حدود ۱۹ میلیون دوز از واکسن‌های مختلف دنیا برای ایران باید ثبت شده باشد که ۹٫۵ میلیون نفر از جمعیت کشور را پوشش می‌دهد و برابر با ۱۱٫۶ درصد از جمعیت کشور ماست.

این ۱۹ میلیون دوز حداقل میزان واکسنی است که کشور به آن احتیاج دارد که باید طبق روال به افراد دارای اولویت برسد. رئیس جمعیت هلال‌احمر در نشست خبری‌اش گفته بود که قرار نیست همه مردم واکسن بزنند و اگر بین ۱۹ تا ۲۹ میلیون دوز تزریق شود کافی است.

از آنطرف ظفرقندی، رئیس سازمان نظام پزشکی هم گفته که ۶۵ درصد از مردم واکسن بزنند، برای توقف کرونا کفایت می‌کند؛ یعنی بر اساس فرمول‌های او، تقریبا همین که حدود ۵۴ میلیون نفر آن را تزریق کنند، بس است. بااین‌حال حتی اگر سیستم درمان طبق همین فرمول هم پیش برود، باز هم برای ۵۳ درصد از افراد فعلا واکسنی وجود ندارد.

*** اگر حالا ثبت‌نام کنیم، کی به دستمان می‌رسد؟
یکی از ابهام‌های پیش‌رو این است که اگر همین امروز سفارش واکسن ما ثبت شود، چند روز بعد به دستمان می‌رسد؟ مثلا همین دیروز شرکت فایزر هشت محموله‌ای را که قرار بود از اسپانیا به کشورهای اروپایی بفرستد، به تعویق انداخته است. روزهای گذشته هم ایالت‌های مختلف آمریکا از کاهش سهمیه واکسن فایزرشان گلایه می‌کردند.

اما این کمپانی می‌گوید نگران این نباشید که ثبت دیرهنگام واکسن خارجی باعث شود که این دارو بسیار دیر به دستتان برسد. ۱۱ روز پیش رئیس این کمپانی در توئیترش نوشت که میلیون‌ها دوز از واکسن آنها آماده است، اما لنگ فرایند انتقال کشورها هستند. از آنطرف پنجشنبه گذشته سفارش ایران برای کوواکس ثبت شد و رئیس انستیتو پاستور گفت که بین ۶ تا ۸ هفته دیگر آن واکسن‌ها به ایران می‌رسند.

اگر این حرف‌ها درست دربیاید، دیگر لازم نیست کسی نگران این باشد که اسم ایران آخر لیست سفارش کمپانی‌های خارجی واکسن قرار گرفته است، چراکه بر اساس این حرف‌ها به نظر می‌آید ثبت‌نام دیرهنگام ضربه‌ای به واکسیناسیون کشور وارد نخواهد کرد.

کدخبر: ۳۶۶۰۳۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر