کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۶۳۵۴۰
تاریخ خبر:

داستان عجیب‌ تفنگ‌ به‌دستان نترس در شهرها!

روزنامه هفت صبح، سارا غضنفری| ‌شلیک‌های عجیب در شهرهای مختلف در هفته‌های اخیر. فیلم‌هایش را حتما در فضای مجازی دیده‌اید و یک‌باره دست جلوی دهان برده‌اید که واقعا شلیک کرد؟ تفنگ بود؟ چه شد! انگار هرکس یک اسلحه به قول معروف پر شالش بسته و در شهر راه افتاده است و کسی به او نگاه چپ کند اسلحه می‌کشد! حالا می‌خواهد رو به مامور پلیس باشد یا شهروند عادی یا کسی که از او کینه به دل گرفته است! مثل ماجرای شلیک به سر تاجر در پاسداران، ماجرای ارومیه، مشهد، اندیمشک، خیابان طالقانی تهران و شب سه‌شنبه در تجریش. در این گزارش پنج پرونده شلیک‌های اخیر در سطح شهرها را بررسی کرده‌ایم. ماجرای تفنگ‌به‌دستان نترس!

یک:‌شلیک به سمت ماموران در تجریش
عین خبری که پلیس منتشر کرده درباره شلیک با ۱۰ تیر جنگی به سمت ماموران در تجریش به این شرح است: سرکلانتریکم پلیس پیشگیری پایتخت از دستگیری سارق مسلح در شمال تهران خبر داد و گفت: از متهم یک قبضه سلاح کمری و ۱۰ تیر جنگی کشف شد.
شب سه‌شنبه تیم عملیات کلانتری ۱۰۱ تجریش حین گشت‌زنی در محله تجریش به یک دستگاه موتورسیکلت کلیک دو ترک که در حال پرسه زنی بی‌هدف بودند مشکوک می‌شوند و جهت بررسی بیشتر به متهمان مراجعه می‌کنند.

متهمان با رویت ماموران با سرعت به صورت خلاف جهت در خیابان اقدام به فرار می‌کنند و در یک تعقیب و گریز در حالی که ترک‌نشین موتورسیکلت با سلاح کمری اقدام به تیراندازی به سمت ماموران کرده آنها موتورسیکلت را متوقف و ترک‌نشین دستگیر ولی راکب موتورسیکلت متواری می‌شود. در بررسی اولیه از متهم یک قبضه سلاح کمری و ۱۰ تیر جنگی و یک قبضه سلاح سرد و ابزارآلات سرقت کشف و متهم ۲۸ ساله در تحقیقات اولیه به جرم خود و سرقت با تهدید سلاح گرم با همدستی دیگر متهم متواری شده معترف شد.

دو: درگیری مسلحانه در ارومیه
فیلمش که منتشر شد در فیلم یک نفر می‌گفت انگار تگزاس است! در غروب که هوا هنوز روشن بود فردی به‌راحتی سلاح را رو به مردی گرفته و شلیک می‌کند. ماجرا به ۱۶ خردادماه بازمی‌گردد.حوالی ساعت ۲۰ شب درگیری مسلحانه میان سرنشینان چند خودرو سواری در خیابان آزادگان ارومیه رخ داد.در این درگیری مسلحانه که با استفاده از سلاح‌های شکاری رخ داد، سرنشینان دو خودرو به سمت خودروی دیگر شلیک و راننده یکی از خودروها زخمی شد و به دنبال این درگیری، نیروهای پلیس نسبت به تعقیب متهمان فراری اقدام کرد‌.

پلیس گفت: بر اثر یک فقره درگیری مسلحانه‌ منجر به تیراندازی در یک خیابان این شهر، ماموران انتظامی چهار عامل این درگیری را شناسایی و در یک عملیات ضربتی دستگیر کردند.در این تیراندازی دو ‌خودرو و یک قبضه کلاشنیکف نیز توفیف شد و‌ علت اصلی این درگیری نزاع و اختلافات خانوادگی اعلام شده است. اختلاف دو طایفه علت این تیراندازی عنوان شد.

سه: تیراندازی به تاجر در خیابان پاسداران
ساعت ۲۱ شامگاه یکشنبه بیست‌ونهم خردادماه گزارش قتل مسلحانه‌ای در حوالی پاسداران تهران اعلام شد.مقتول مردی ۶۴ساله بوده و زمانی که پشت فرمان خودروی۲۰۷ خود بوده تا وارد پارکینگ خانه‌اش شود هدف شلیک یک گلوله به سرش قرار گرفته و جان باخته بود. مقتول تاجر لاستیک خودرو‌های سنگین بوده و گلوله پس از عبور از شیشه پنجره جلو به شقیقه وی برخورد کرده بود. با بررسی تصاویر دوربین مداربسته معلوم شد عاملان شلیک مرگبار ۲نفر بودند که صورت‌شان را پوشانده و از ساعتی قبل به کمین مرد تاجر در آن محدوده پرسه زده و پس از شلیک مرگبار نیز گریخته بودند.بررسی‌ها روی آشنایان تاجر متمرکز شد تا اینکه ردپای یک تاجر افغان به‌دست آمد.

مقتول از مدتی قبل با این تاجر افغان بر سر ۴۰۰هزار دلار دچار اختلاف مالی شده بود. علاوه بر این یک زمین چند هزار متری در اطراف تهران وجود داشت که مقتول و تاجر افغان بر سر تقسیم آن نیز دچار مشکل شده بودند. همه این‌ها نشان می‌داد که پشت پرده جنایت مسلحانه در پاسداران تاجر افغانستانی است.تنها چند روز پس از این جنایت بود که عاملان شلیک مرگبار که آن‌ها نیز اهل افغانستان بودند در عملیاتی غافلگیرانه بازداشت شدند و اعتراف کردند که از سوی تاجر افغان اجیر شده بودند.

یکی از آن‌ها گفت: مقتول از مدت‌ها قبل با مردی به نام شیراحمد که از بازرگانان ثروتمند افغانستانی بود مراوده‌های کاری و مالی داشت. هردو، تاجر لاستیک خودرو‌های سنگین بودند، اما چند وقت قبل تاجر ایرانی ۴۰۰هزار دلار به شیر احمد داد که شیراحمد دیگر آن را برنگرداند. مقتول سعی داشت به‌جای این پول، زمینی را که با تاجر افغان به‌صورت شریکی در اطراف تهران خریده بودند تصاحب کند و اختلاف آن‌ها ادامه داشت تا اینکه چند وقت پیش چند نفر در افغانستان به خانه خانواده شیراحمد یورش بردند و آنجا را تخریب کردند.تاجر افغان تصور می‌کرد مهاجمان از سوی تاجر ایرانی اجیر شده بودند. برای همین چند روز قبل سراغ ما آمد و خواست تا برای انتقامجویی یک گلوله به سمت تاجر ایرانی شلیک کنیم. برای این کار دستمزد ۱۰۰میلیون تومانی و یک کلت کمری به ما داد و ما چند روز قبل برای اجرای نقشه به مقابل محل کار مقتول رفتیم.

او و شریکش همزمان از محل کارشان بیرون آمدند و پشت فرمان ماشین‌شان نشستند. ما به اشتباه شریک او را هدف تیراندازی قرار دادیم، چون او هم ماشین پژو داشت.بعد از آن اتفاق، شیراحمد به ما زنگ زد و گفت طرف را اشتباهی زده‌اید، اما خوشبختانه او زنده است. پس از آن چند شب قبل مقابل خانه تاجر ایرانی به کمینش نشستیم. حتی ماشین را هم شیراحمد در اختیارمان قرار داده بود که چند کوچه آن طرف‌تر پارک کرده بودیم. آن شب وقتی تاجر ایرانی رسید و می‌خواست وارد خانه‌اش شود او را هدف گلوله قراردادیم، اما تصورش را نمی‌کردیم که به این سرعت شناسایی و دستگیر شویم. قرار بود به‌زودی از ایران خارج شویم، اما نقشه فرارمان ناکام ماند و گیر افتادیم.

چهار: تیراندازی در اندیمشک و قتل سه نفر
سحرگاه شنبه(٢٨ خرداد ١۴٠١) در پی اختلاف و درگیری بین دو گروه از فروشندگان مواد مخدر یک تن از طرفین در اندیمشک کشته می‌شود. به دنبال وقوع این قتل بستگان و برادر مقتول با هدف انتقام‌جویی از قاتلان، با سلاح گرم به مظنونان به قتل در خیابان حمله می‌کنند و دو تن از آن‌ها را به قتل می‌رسانند و یک نفر را نیز زخمی می‌کنند. بر اساس تحقیق‌های انجام شده انگیزه قتل‌های اتفاق افتاده، اختلاف شخصی بین فروشندگان مواد مخدر بوده است.

پنج: تیراندازی اشتباه به رفتگر مشهدی
صبح پنجشنبه هشتم اردیبهشت ماه یک رفتگر مشهدی با شلیک گلوله به قتل می‌رسد. اعضای ۲ خانواده که بر سر اختلاف ملکی با هم درگیر بودند، در دومین قرار دعوا، اقدام به تیراندازی با کلت و کلاشنیکف کردند اما یکی ازگلوله‌های شلیک شده به سر رفتگری اصابت کرد که در آنجا مشغول کار بود و جان او را گرفت. در ساعت ۹صبح پنجشنبه بود که تلفن قاضی صادق صفری، بازپرس ویژه قتل مشهد به صدا درآمد تا مأموران پلیس ماجرای قتل یک رفتگر ۵۵ساله را به او اعلام کنند.

این جنایت در خیابان کشمیری ۶۲مشهد رخ داده بود و آنطور که مأمور پلیس می‌گفت، مقتول درحال جارو کردن خیابان بوده که هدف اصابت گلوله قرار گرفته و جانش را از دست داده است. به‌دنبال این تماس، قاضی جنایی و کارآگاهان آگاهی، راهی محل حادثه شدند. مقتول هدف اصابت ۲ گلوله قرار گرفته بود. یکی به پشت‌ سرش اصابت کرده و از بالای چشمش خارج شده و دیگری وارد زانوی او شده بود. بررسی‌های اولیه از این حکایت داشت که عاملان تیراندازی اعضای ۲ گروه بودند که با هم قرار دعوا داشتند. تیم جنایی در جریان تحقیقات متوجه شد که دلیل درگیری این ۲ گروه که اعضای۲ خانواده بودند، اختلافات ملکی بوده است.

این اختلافات آنقدر شدید بود که چند شب قبل، اعضای یک گروه به مقابل خانه طرف مقابل رفته و در آنجا با هم درگیر شده بودند. پس از آن نیز در دومین قرار دعوا، اعضای گروه مقابل به مقابل خانه گروه دیگر در خیابان کشمیری رفته و با هم درگیر شده بودند. اما این بار هر ۲ گروه از سلاح گرم استفاده و اقدام به تیراندازی کرده بودند که ۲گلوله به مرد پاکبان اصابت کرده و باعث مرگ او شده بود. ماموران در ادامه بررسی‌ها به سراغ هر دو خانواده که با هم درگیر بودند، رفتند.

اما بررسی‌ها نشان می‌داد که تمامی اعضای هر دو خانواده پس از درگیری مرگبار محل زندگی‌شان را ترک کرده و متواری شده‌اند. از سوی دیگر و در بررسی محل درگیری ۵پوکه پیدا شد که ۴تای آن از سلاح کلت کمری و یکی از سلاح کلاشنیکف شلیک شده بود. با این حال هنوز مشخص نیست که کدام گروه کلت و کدام گروه کلاشنیکف در دست داشتند و گلوله‌ای که به سر مقتول اصابت کرده، از کدام سلاح شلیک شده است. از سوی دیگر فیلم‌های دوربین‌های مداربسته مرد رفتگر را نشان می‌داد که دقایقی قبل از حادثه درحال جارو کردن خیابان است.

اما ساعت ۸:۳۸ از دید دوربین خارج می‌شود و بعد در ساعت ۸:۴۷ کسانی مشاهده می‌شوند که در حال دویدن به آن سمت خیابان، جایی که مرد رفتگر در آنجا حضور داشت، هستند. این همان موقع بوده که وی گلوله خورده و روی زمین افتاده است. همچنین دوربین‌ها قبل از حادثه یک خودروسواری را نشان می‌دهند که درحالی‌که در صندوق عقب آن بالاست، وارد کوچه می‌شود و چند نفر از آن پیاده شده و بعد درگیری آغاز می‌شود. اما هنوز معلوم نیست در صندوق عقب برای پوشاندن پلاک بالاست یا اینکه مرد تیرانداز در صندوق عقب پنهان شده و در آنجا اقدام به تیراندازی می‌کند.

کدخبر: ۴۶۳۵۴۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر