کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۰۶۸۶
تاریخ خبر:

داستان دستگیری، محاکمه و ‌اعدام‌ ‌فرخ‌رو پارسا

روزنامه هفت صبح، آرش خوشخو | فرخ‌رو پارسا در اردیبهشت ۱۳۵۹اعدام شد. در۵۷ سالگی. با اتهاماتی چون «حیف و میل اموال بیت‌المال و ایجاد فساد در وزارت آموزش و پرورش و کمک به نشو و نمای فحشا در آموزش و پرورش و همکاری مؤثر با ساواک و اخراج فرهنگیان انقلابی از وزارت فرهنگ ایران. »

فرخ‌رو پارسا در سال ۱۳۴۷ به وزارت آموزش و پرورش رسیده بود و تا سال‌۱۳۵۴ این منصب را داشت‌. قبلش در دوره‌ای به عنوان اولین نماینده زن به مجلس شورای ملی راه یافته بود. مخالفانش او را جزو حلقه بهاییانی می‌دانستند که در دوره هویدا قدرت گرفتند. هرچند خودش همیشه آن را رد کرده بود و تا لحظه اعدام خود را شیعه می‌نامید. تلاش او برای برگزاری بهتر جشن نیمه شعبان در مدارس از نگاه مخالفانش سندی است بر بهایی بودن او چرا که می‌خواسته نظرها را منحرف کند و خود را شیعه جا بزند.

مدرک دیگر بر شهرت بهایی بودن او ‌مادر و پدرش یعنی فخر‌آفاق پارسا و فرخ‌دین پارسا ذکر شده‌اند که از اهالی سنگسر بودند و با فعالیت مطبوعاتی در حوزه حقوق زنان در دوران رضاشاه با واکنش علما روبه‌رو شدند و به اراک و سپس قم تبعید شدند و همانجا بود که فرخ‌رو پارسا به دنیا آمد. در واقع فخر‌آفاق اولین تبعیدی مطبوعاتی محسوب می‌شود.

دلیل دیگر، ازدواج پسر تیمسار صنیعی با برادرزاده پارسا ذکر شده. چرا که صنیعی بهایی بوده پس طبق نظر این روایت که گویی بر مبنای یک سند ساواک هم بوده‌، پارسا نیز باید به خانواده‌ای بهایی متعلق باشد و با آداب خاص بهاییان مراسم ازدواج صورت گرفته باشد. از آن سو به شکل متناقضی در دوره او بود که آیت‌الله بهشتی و حجت‌الاسلام باهنر جذب آموزش و پرورش شدند و در تدوین کتاب‌های دینی دخالت کردند و در دوره فرخ رو پارسا بود که بخشی از هزینه مرکز اسلامی هامبورگ از سوی وزارت آموزش و پرورش تقبل شد.

مرکز اسلامی هامبورگ زیر نظرآیت‌الله بهشتی با دستور آیت‌الله حاج سید احمد خوانساری تاسیس شده بود واز محل بودجه وزارتی بودجه دریافت می‌کرد. حجت‌الاسلام باهنر نیز از وزارت آموزش و پرورش تحت وزارت فرخ‌رو پارسا امتیاز تاسیس چند مدرسه مذهبی را گرفته بود. کاظم ودیعی که دوره‌ای معاون پارسا بود از آیت‌الله بهشتی و حجت‌الاسلام باهنر به عنوان مشاوران مستقیم وزیر در تدوین کتب دینی یاد می‌کند.

منوچهر گنجی وزیر آموزش و پرورش دوره آموزگار بعدها از به کارگیری آیت‌الله بهشتی و حجت‌الاسلام باهنر در دوره وزارت پارسا به عنوان غفلت بزرگ دولت پهلوی یاد کرده بود. در دهه چهل و پنجاه گروهی از بهاییان بر اقتصاد کشور و حتی سیاست کشور مسلط شده بودند مثل حبیب ثابت‌، هژبر یزدانی‌، پرویز ثابتی‌، منصور روحانی‌، دکتر ایادی و همین طور چهره‌های متعددی در مدارج بالای ارتش. این حلقه یک فساد اقتصادی سیستماتیک بر کشور حاکم ساخته بود.

اما خب فرخ رو پارسا در این حلقه قرار نمی‌گرفت. مهم‌ترین اتهام اقتصادی اودریافت مادام‌العمر ۱۲۰۰ تومان از هیات مدیره فروشگاه فرهنگیان بوده که خودش در تاسیس آن نقش داشته بود. سنددیگری نیز حاکی است که او در دوره مدیریت بر یکی از مدارس در رقم حق‌الزحمه یکی از معلم‌ها دست برده است‌! و البته وارد کردن چهل هزار تومان کالا بدون پرداخت عوارض گمرکی.

فرخ رو پارسا مطمئنا زنی مذهبی و مقید به شعائر دینی نبود‌. به دستوراو زبان عربی از برنامه تحصیلی حذف شد و روایت‌هایی از واکنش او نسبت به مسئله چادر وجود دارد و همکاری‌های محدود با ساواک که خب برای یک وزیر غیرقابل اجتناب بوده است. اما تلاش‌هایش برای بهبود شرایط آموزشی کشور آن هم در سیستم رو به زوال پهلوی قابل توجه بود.

طرح‌های او در حوزه زنان و همین طور مبارزه با بی‌سوادی به شکل مستقیمی با فعالیت‌های اشرف در سازمان زنان تعارض داشت و با مخالفت اشرف روبه‌رو می‌شد. به‌خصوص وقتی که شورایعالی زنان در برابر سازمان زنان اشرف قرار گرفته بود و پارسا به عنوان رئیس این شورا جلوی سازمان اشرف مقاومت کرد اما در نهایت اشرف موجب شد تا شورایعالی زنان منحل شود. اشرف یکی از مخالفین پارسا درون سیستم بود که خب علت این عناد مسئله رقابت بود.

پارسا در دوره انقلاب از ایران خارج نشد و در خانه شخصی‌اش در محله دروس زندگی می‌کرد. روزنامه کیهان روز ۲۸ بهمن ۱۳۵۸ از بازداشت فرخ‌رو پارسا و همسرش به حکم دادستانی کل انقلاب و توسط پاسداران کمیته منطقه ۴ مسجد قبا خبر داد و نوشت: «فرخ‌رو پارسا به اتفاق شوهرش سپهبد شیرین‌سخن در منزل پسرش واقع در فرمانیه دستگیر شد.

پاسداران که از مدت‌ها قبل خانه پسر او را تحت نظر داشتند، روز گذشته با آگاهی از ورود پارسا و شوهرش به این خانه، به حکم دادستانی انقلاب وارد خانه شدند و او را به اتفاق شوهرش دستگیر کردند.»

پارسا محاکمه شد و در یکی از اتهاماتش ذکر شده: شکایت بانو زهرا عباس‌پور دائر به این که همسر مشارالیه فراش مدرسه رضا پهلوی بوده، چون به «هویدا»ی معدوم در زمان ورود به مدرسه اعتنا نکرده او را از کار برکنار نموده و به همین جهت زندگانی آنها در هم ریخته شده و به آنها ضرر و زیان فوق‌العاده وارد گردیده است. »در نهایت با اتهاماتی که در اول مطلب ذکر شد فرخ‌رو پارسا توسط آیت‌الله اشرفی گیلانی مفسد فی‌الارض شناخته واعدام شد. همین دیگر. چه بگوییم؟

کدخبر: ۳۷۰۶۸۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر