کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۶۰۷۹
تاریخ خبر:

داستان انفجار در جلسه حزب جمهوری اسلامی

روزنامه هفت صبح، آرش خوشخو | با عزل بنی‌صدر و مخفی شدنش و سرکوب دو روز آشوب مسلحانه طرفداران مجاهدین خلق وارد تیرماه داغ ۱۳۶۰ شدیم. ( عجیب آنکه درست در همان روز ۳۱ خرداد ۶۰ دکتر چمران نیز در جبهه سوسنگرد شهید می‌شود) مجاهدین خلق با استفاده از شبکه نیروهای نفوذی‌شان و تجارب سازمانی خود از قبل انقلاب بلافاصله در نقش یک گروه خرابکار وارد میدان شدند. هدف اصلی آنها از بین بردن گروه روحانیون متنفذ انقلاب بودند.

بگذارید یک تقسیم‌بندی سریع را برایتان انجام دهیم. بعد ازآیت‌الله خمینی، ما با ۶ روحانی متنفذ اصلی روبه‌رو هستیم که در واقع حلقه اول روحانیون در جمهوری اسلامی را شکل می‌دادند. مسن‌ترین عضو این گروه آیت‌الله طالقانی روحانی خوشنام و روشنفکر تهرانی متولد ۱۲۸۹ بود که از کاریزما و نفوذ قابل ملاحظه‌ای در بدنه انقلابیون و توده‌های مردم به خصوص در تهران برخوردار بود.

هرچند در سال ۵۸ خواسته و ناخواسته درگیر مسائل مربوط به مجاهدین خلق شده و دستگیری یکی از پسرانش به یک غوغای ملی بدل گشته بود. آیت‌الله طالقانی در مبارزه سیاسی خود از موسسان نهضت آزادی بود و پس از انقلاب هم در دوره‌ای رئیس‌شورای انقلاب شد. شیوه مبارزاتی آیت‌الله طالقانی در سال‌های پیش از انقلاب در مسیری متفاوت با حرکت امام و یارانش بوده اما آیت‌الله خمینی احترام ویژه‌ای برای آیت‌الله طالقانی قائل بود.

او در شهریور سال ۵۸ و سن ۶۸ سالگی بر اثر حمله قلبی فوت می‌کند… اما پس از آیت‌الله طالقانی به مریدان اصلی آیت‌الله خمینی می‌رسیم. مهم‌تر از همه،‌ آیت‌الله مطهری. متولد ۱۲۹۸ و تئوریسین بزرگ خیزش تشیع در دهه چهل و پنجاه ویکی از معتمدترین روحانیون در نزد امام خمینی محسوب می‌شد. مطهری در ۱۱ اردیبهشت ۵۸ توسط گروه فرقان ترور و شهید شد و نتوانست در معماری نظام جمهوری اسلامی تاثیر بیشتری داشته باشد.

با شهادت آیت‌الله مطهری،‌ نفوذ آیت‌الله حسینعلی منتظری افزایش یافت. عضو اصلی شورای انقلاب و رئیس مجلس خبرگان. متولد ۱۳۰۱ در نجف‌آباد. منتظری ترجیح داد به عنوان سخنور و در جایگاه تئوریک در نظام جمهوری اسلامی حاضر باشد بدون آنکه مسئولیت اجرایی خاصی بر عهده بگیرد. اما حلقه اصلی و اجرایی در میان روحانیون انقلاب در پس از بهمن ۵۷ یک گروه ۳ نفره قدرتمند بود.آیات ‌بهشتی، ‌هاشمی رفسنجانی و خامنه‌ای.

مجاهدین خلق هم می‌دانستند برای متوقف کردن جریان انقلاب باید این ۳ نفر را هدف قرار دهند. آیت‌الله بهشتی متولد ۱۳۰۷،‌ سابقه ۵ سال اقامت در آلمان راداشت و دو دوره بازداشت‌های بسیار کوتاه توسط ساواک. او کارشناس ارشد آموزش وپرورش دوره پهلوی در تدوین کتب دینی بود. او پس از انقلاب عضو با نفوذ شورای انقلاب شد و بزرگ‌ترین طرفدار نظریه ولی فقیه و ‌بزرگ ترین مخالف بنی‌صدرمحسوب می‌شد.

او نایب رئیس مجلس خبرگان، ‌دبیر کل حزب جمهوری اسلامی و رئیس دیوان عالی کشور بود. ‌هاشمی رفسنجانی متولد ۱۳۱۳ از روحانیون متمول و پر تکاپو و فعالی بود که در بسیاری از نشست‌های امام در کنار سید احمد قرار می‌گرفت تا دیگران متوجه نزدیکی دیدگاه‌های او با آیت‌الله خمینی باشند. اوبین سال‌های ۱۳۳۷ تا ۱۳۵۷ در مجموع ۵ سال را در زندان‌های پهلوی گذراند.

ریاست مجلس شورای اسلامی بر عهده او بود. از همه جوانتر آیت‌الله خامنه‌ای متولد ۱۳۱۸ روحانی انقلابی اهل خراسان بود که از عنفوان جوانی مبارزات خود را پی گرفته بود و در دهه چهل و پنجاه بارها به زندان افتاده و تبعید شده بود. در جوار این حلقه اصلی، روحانیونی مثل آیت‌الله مهدوی کنی، حجت‌الاسلام باهنر، آیت‌الله موسوی اردبیلی، آیت‌الله خلخالی و آیت‌الله مفتح حضور داشتند.(آیت‌الله مفتح در اواخر سال ۵۸ توسط فرقان ترور شد) مجاهدین در تیرماه ۱۳۶۰ تصمیم گرفتند طی دو عملیات تروریستی در دوروز متوالی سه نفر اصلی انقلاب را ترور کنند.

در ششم تیرماه آیت‌الله خامنه‌ای هنگام سخنرانی در مسجد هدف یک عملیات تروریستی قرار می‌گیرند که به شکل معجزه آسایی از حادثه بمبگذاری جان سالم به در می‌برند هرچند به شدت مجروح می‌شوند. ۲۴ ساعت بعد بمبگذاری در جلسه حزب جمهوری اسلامی در ساختمان این حزب در خیابان سرچشمه تهران به مهمترین حادثه تروریستی تاریخ ایران بدل می‌شود.

آیت‌الله بهشتی، ‌محمد منتظری (پسر آیت‌الله منتظری ) و ۷۱ نفر دیگر از چهره‌های متنفذ سیاسی کشور شهید می‌شوند و‌هاشمی رفسنجانی که به شکل معجزه آسایی در این جلسه شرکت نمی‌کند از مرگ می‌گریزد. محمدرضا کلاهی از نفوذی‌های مجاهدین خلق در بدنه نظام بانی این انفجار کمرشکن بود.

صبح روز هشتم تیرماه ایران کشوری بود که رئیس دیوانعالی کشور و هفتاد چهره موثر سیاسی خودرا از دست داده بود، ‌رئیس‌جمهورش بر کنار و پنهان شده بود، ‌یکی از موثرترین روحانیون با جراحاتی سنگین در بیمارستان بستری بود. تابستان ۱۳۶۰ مهم‌ترین چالش تاریخی پیش روی حاکمیت بود. سخت‌تر و عجیب‌تر از همه وقایع قبلی و تازه هیچکس نمی‌دانست که این ضربات تروریستی به شدید‌ترین شکل ممکن تا ماه‌ها ادامه خواهند داشت.

کدخبر: ۳۴۶۰۷۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر