کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۶۱۱۹
تاریخ خبر:

خودروهای بالای یک میلیارد در محاصره مالیات

روزنامه هفت صبح، علی رستگار | نمایندگان مجلس در جریان بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۰ تصویب کردند که خودروهای بالای یک میلیارد تومان باید از سال آینده مبلغ مشخصی را به عنوان مالیات پرداخت کنند.از چند ماه پیش هم زمزمه‌های چنین مصوبه‌ای شنیده می‌شد و حالا رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران مصاحبه کرده که خودروهای بالای یک میلیارد تومان بدون مشتری مانده.

به گفته سعید موتمنی، الان خودروهای کمتر از ۶۰۰میلیون تومان است که در بازار معامله می‌شود. یک کارشناس بازار خودرو اما در گفت‌وگو با هفت صبح این فرضیه را رد می‌کند که مصوبه مجلس تاثیری روی بازار گذاشته باشد.فربد زاوه معتقد است دلیل رکود حاکم بر بازار خودرو انتظار شکل گرفته برای گشایش‌های سیاسی و اقتصادی است و نه مصوبه مجلس که البته آن هم به تعبیر او قابل اجرا شدن نیست، همانطور که برای سال قبل نشد.

*** جزئیات مصوبه مجلس
نمایندگان مجلس در جلسه سه‌شنبه هفته پیش و در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه اینطور مصوب کردند که هر شخص حقیقی یا حقوقی هر تعداد خودرو به نام خود یا فرزندان کمتر از ۱۸سال و تحت تکفل داشته باشد که مجموع ارزش آن بالای یک میلیارد تومان باشد باید طبق این اعداد و ارقام سالانه مالیات بدهد:تا یک و نیم میلیارد تومان در ازای مبلغ مازاد بر یک میلیارد تومان یک درصد. تا مبلغ سه میلیارد تومان نسبت به مازاد ۱٫۵میلیارد تومان دو درصد. تا مبلغ ۴٫۵ میلیارد تومان نسبت به سه میلیارد تومان سه درصد و در نهایت هم نسبت به مازاد ۴٫۵ میلیارد تومان ۴ درصد.

*** مالیات ناقابل یک دستگاه بنز
مسئله را با یک مثال روشن کنیم بهتر است. تصور کنید یک خودرو دارید به ارزش ۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان. به طور مثال یک بنز C200 مدل ۲۰۱۴ احتمالا همین حدود قیمت داشته باشد. مالیات این خودرو اینطور محاسبه می‌شود که یک درصد از ۵۰۰ میلیون تومان (حاصل تفاضل سقف ۱٫۵ میلیارد و یک میلیارد بازه اول) به اضافه دو درصد از ۶۰۰ میلیون تومان (حاصل تفاضل قیمت ماشین تا کف ۱٫۵ میلیارد تومان بازه قبلی) و در نهایت از مجموع این دو عدد به عدد ۱۷ میلیون تومان می‌رسیم. پس مالیات سالانه این بنز ۲٫۱ میلیارد تومانی می‌شود ۱۷ میلیون تومان.

*** ریش و قیچی دست سازمان مالیاتی
حالا سوال اینجاست با این همه نوسان خودرو چطور باید تعیین کنیم قیمت واقعی خودرو در چه مقطعی چقدر است که مالیات آن را محاسبه کنیم؟ مصوبه مجلس می‌گوید قیمت روز انواع خودرو را با توجه به تاریخ ساخت یا واردات آن باید سازمان امور مالیاتی تا پایان سال ۱۳۹۹ اعلام کند. در وهله بعد هم دارایی‌های مشمول مالیات، ارزش آنها حداکثر تا پایان خردادماه ۱۴۰۰ را همین سازمان باید به اطلاع اشخاص مشمول برساند.افرادی که به آنها ابلاغ شد تا بهمن ۱۴۰۰ مهلت دارند که مالیات خود را پرداخت کنند.کسانی که تخلف و تعلل کنند هم مجوز نقل و انتقال خودرو و … را از دست می‌دهند تا زمانی که مالیاتش را تسویه کنند.

*** مصوبه پارسال اجرا نشد
یک نکته مهم البته این است که مشابه چنین طرحی پارسال هم از سوی مجلس تصویب شده بود و آن زمان مقرر شده بود که خودروهای بالای ۵۰۰میلیون تومان باید به همین ترتیب پلکانی و طبق بازه‌های قیمتی مشخص مالیات پرداخت کنند.در نهایت اما خبری از اجرای این طرح نشد و ماجرا به نوعی شبیه طرح مالیات بر خانه‌های خالی شد که چند سال پیاپی مرتب بحث و کشمکش تایید و تصویب آن بود.در مورد مالیات خودروهای لوکس هم چندی پیش یکی از کارشناسان اقتصادی و منتقدان دولت در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر گفته بود که در کشور ۱۵۰۰میلیارد تومان خودروی لوکس داریم اما دولت اعتقادی به اخذ مالیات از آنها ندارد.

این اظهارات در حالی مطرح شد که امید علی پارسا، رئیس سازمان امور مالیاتی اواسط بهمن ماه امسال گفت که اخذ مالیات از خودروهای لوکس در کمیسیون اقتصادی دولت تصویب شده و از ماه‌ها پیش آیین‌نامه آن هم تنظیم شده و آماده است.در مورد سال جاری اما به طور قطع می‌توانیم بگوییم چیزی اجرا نشده چون اخیرا دیوان محاسبات گزارشی از عملکرد بودجه سال جاری در هشت ماه نخست امسال منتشر کرد و در آن دقیقا میزان تحقق مالیات بر خانه‌های خالی و خودروهای لوکس صفر درصد بود.

*** ‌خودروهای بالای یک میلیارد بدون مشتری؟
سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو دیروز مصاحبه‌ای با باشگاه خبرنگاران جوان انجام داد و همین‌جا بود که گفت خودروهای بالای یک میلیارد تومان بدون مشتری مانده.بخش‌هایی از اظهارات او را در ادامه بخوانید:

* قیمت خودرو نسبت به هفته گذشته کمتر شده و اکنون بازار به شدت آرام است. همانطور که در گذشته اعلام شد امسال قیمت خودرو شب عید افزایش نخواهد داشت. طی ۵۴ روز گذشته تاکنون نوسان ۲ تا ۳میلیون تومانی در بازار خودرو داشتیم اما اکنون این نوسان به نقطه صفر رسیده است و دیگر شاهد التهابات در بازار خودرو نخواهیم بود.

* در بازار خریداران واقعی حضور دارند و دیگر دلالی در بازار مشاهده نمی‌شود. خریداران نسبت به سلیقه خود خرید می‌کنند و به دنبال خودروی ارزان‌قیمت نیستند.

* بیش از ۹۰درصد خودروهای وارداتی موجود در بازار،ارزشی بیش از یک میلیارد تومان دارد.قرار است از خودروهای میلیاردی مالیات اخذ شود که این کار باعث افت تقاضا و رکود بیشتر در بازار خودروهای وارداتی‌ می‌شود. اکنون تقاضا تنها برای خودروهای زیر ۶۰۰ میلیون تومان است و خودروهای بالای یک میلیارد بدون مشتری مانده‌اند.

* در شرایطی که ماه‌هاست فروشندگان و نمایشگاه‌داران به دلیل رکود بازار با مشکلات جدی روبه‌رو شده‌اند اجرای این تصمیم و اخذ مالیات از خودروهای وارداتی نیز ضربه سنگینی بر فعالیت نمایشگاه‌داران خواهد زد و رکود ماه‌های گذشته در این بازار با اعمال این تصمیم طی ماه‌های آتی بیشتر و زیان نمایشگاه‌داران بیشتر خواهد شد.

*** این مصوبه اجرا نمی‌شود
یک کارشناس بازار خودرو در گفت‌وگو با هفت صبح ضمن رد اظهارات سعید موتمنی،رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران درباره تاثیر مصوبه اخیر مجلس روی رکود بازار می‌گوید:«این مصوبه نمی‌تواند تاثیری روی رکود بازار داشته باشد.کسی که خودروی ۲۰هزار دلاری در بازارهای جهانی را اینجا ۴۰۰ هزار دلار می‌خرد برایش ۴۰-۵۰ میلیون تومان مالیات مبلغی نیست. یا چرا باید کسی که می‌داند فلان خودرو صفر کیلومتر در بازار جهانی یک میلیارد تومان است و اینجا چهار برابر گران‌تر می‌خرد و مشکلی با این موضوع ندارد با مالیات یک درصد و دو درصدی هم مشکل داشته باشد؟»

فربد زاوه در ادامه اینطور توضیح می‌دهد:«علت رکود بازار خودرو انتظاراتی است که برای گشایش‌های اقتصادی و بازگشت پول‌ها و زمزمه‌های سیاسی شکل گرفته چون همه می‌دانند همین لندکروزر ۳میلیارد تومانی را اگر اوضاع عادی شود فروشنده ۶۰۰میلیون تومان هم نمی‌تواند بفروشد. شما مطمئن باشید قیمت خودروها به محض گشایش‌های سیاسی و اقتصادی و عادی شدن روند واردات تا ۷۵درصد سقوط می‌کند و ارزش آن به یک چهارم می‌رسد.

الان خودرو بنز ۲۰۱۶ را ۸میلیارد تومان معامله می‌کنند در صورتی که صفر این خودرو در بازارهای جهانی ۲میلیارد تومان است. کسی که چنین خودروهایی را چند برابر قیمت واقعی می‌خرد طبعا نگران مالیاتش هم نیست.» زاوه در پاسخ به این سوال که آیا فارغ از این موضوع مصوبه مجلس برای اخذ عوارض سالانه خودروهای لوکس قابل اجراست می‌گوید:«اصلا مشخص نیست که این اعداد بر اساس چه مبنایی و از سوی چه مرجعی محاسبه و تعیین شده است.

این مصوبه هم قابل اجرا نیست همانطور که برای سال جاری اجرا نشد. اگر واقعا قصد دریافت مالیات از خودروهای لوکس دارند نیازی به تصویب قانون جدید نبود. همان عوارض سالانه شهرداری را سامان می‌دادند. آن هم البته حداقل در مورد خودروهای داخلی مبلغ خیلی کمی نیست. می‌توانستند اما همان را تغییر بدهند. از طرفی این را هم باید در نظر بگیریم هرکس خودروی وارداتی در ایران می‌خرد مالیاتش را همان ابتدا و یکجا پرداخت می‌کند. آیا مالیات از اینکه صددرصد تعرفه از خودرو دریافت می‌شود بالاتر داریم؟»

*** سه ‌تفنگدار اشرافی منطقه‌ آزاد
شرحی بر عکس یک امروز: از سمت چپ شروع می‌کنیم. آستون مارتین ونتیج با کاور طلایی‌رنگ. جدا‌ از طراحی زیبا و کشیده‌‌ بدنه، فرم چراغ‌های عقب که به شکل دوگانه هستند، بر زیبایی خودرو افزوده است.. پیشرانه‌‌ V8 این خودرو با حجم ۴٫۷ لیتر قادر به تولید ۴۲۰ اسب بخار نیرو است و شتاب خیره‌کننده‌‌ ۴٫۹ ثانیه‌ای را ارائه می‌دهد. قیمت خالص این اتومبیل ۳۰۰ هزار دلار است.

خودرویی که در میانه تصویر قرار دارد، لامبورگینی آونتادور با رنگ معروف نارنجی خود است. آونتادور که در سال ۲۰۱۲ جایگزین مدل مورسیه لاگو شد، درحال‌حاضر پرفروش‌ترین مدل لامبورگینی است. پیشرانه ۷لیتری این هیولای ایتالیایی توان تولید ۷۰۰ اسب بخار را داراست، این خودرو ۳۵۰ هزار دلار قیمت دارد؛ یعنی حدود ۹ میلیارد تومان خالص که در صورت پلاک شدن بر فرض محال حداقل ۳۰ میلیارد تومان قیمت آن بود. (این ارقام خوشبینانه است و احتمال افزایش آن تا ۵۰ میلیارد تومان هم وجود داشت)

سومین عضو از این گروه نیز جگوار اف‌تایپ هفت‌‌رنگ است. این خودرو در سال ۲۰۱۳ معرفی شد و در همان سال برنده جایزه بهترین طراحی شد. در دو مدل شش و هشت سیلندر ساخته می‌شود. مدل شش‌سیلندر با موتور سه‌لیتری خورجینی و توان ۳۴۰ اسب بخار قادر است به شتاب ۵.۱ ثانیه‌ای و حداکثر سرعت ۲۶۰ کیلومتر بر ساعت دست یابد. مدل‌های اسپرت با نشان S قادرند قدرت بیشتری در حد ۳۸۰ اسب بخار تولید کنند. این توان برای رساندن خودرو به سرعت ۲۷۵ کیلومتر بر ساعت و شتاب ۴.۸ ثانیه کافیست.

کدخبر: ۳۷۶۱۱۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر