کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۹۸۱۰
تاریخ خبر:

خطرات زیاده‌روی در مصرف میوه

مصرف میوه‌ها فواید زیادی دارد، اما اگر بخواهید آن‌ها را به طور کامل جایگزین سایر مواد غذایی کنید به زودی دچار کمبود مواد مغذی در بدن خواهید شد. برای مثال، میوه‌ها منبع مناسبی از عناصری همچون روی یا آهن نیستند. این درحالی است که این دو عنصر برای سلامت و کارکرد مناسب بدن ضروری هستند.

همچنین تحقیقات نشان داده است زیاده روی در مصرف میوه‌ها می‌تواند باعث ناراحتی گوارشی در برخی افراد شود. از عوارض جانبی زیاده روی در مصرف میوه‌ها می‌توان به سوزش سر معده (رفلاکس معده)، اسهال و نفخ اشاره کرد.

نباید فراموش کرد که میوه‌ها دارای قند فروکتوز هستند و زیاده روی در مصرف آن‌ها به راحتی باعث افزایش سطح قند خون می‌شود. این موضوع به ویژه در افرادی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت هستند بسیار خطرناک است.

از سوی دیگر، گرچه میوه‌ها نسبت به سایر مواد غذایی از کالری کمتری برخوردارند، اما زیاده روی در مصرف آن‌ها می‌تواند باعث افزایش وزن و چاقی شود. برای مثال، ۱۲ عدد موز معادل ۱۲۰۰ کالری انرژی دارد و خوردن این میزان میوه در یک روز بی تردید باعث چاقی خواهد شد.

این دو متخصص تاکید دارند در کنار اهمیت حجم میوه‌هایی که مصرف می‌کنید، چگونگی مصرف آن‌ها نیز بسیار مهم است. برای مثال زمانی که یک میوه را به طور کامل میل می‌کنید، در کنار دریافت مواد مغذی و قند، فیبر نیز وارد دستگاه گوارش می‌شود. اما مصرف آبمیوه دارای سطح بسیار بالایی از فروکتوز بوده و فاقد فیبر است. از این رو، نباید در مصرف آبمیوه زیاده روی کرد.

در پایان باید بر این موضوع تاکید داشت که میوه‌ها دارای خواص بی شماری هستند و حذف آن‌ها از رژیم غذایی کار عاقلانه نیست. با این حال، نباید در مصرف هیچ ماده غذایی از جمله میوه‌ها زیاده روی کنید. توصیه می‌شود در رژیم غذایی خود میان مصرف میوه‌ها و سبزیجات و سایر مواد غذایی نوعی تعادل ایجاد کنید.

کدخبر: ۳۸۹۸۱۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر