کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۰۵۵۵۷
تاریخ خبر:

خرده روایت‌هایی خواندنی ‌از مرداد ۱۳۵۶

روزنامه هفت صبح، آرش خوشخو | ‌خبر مهم صفحه اول روزنامه اطلاعات پنجم مرداد ماه ۱۳۵۶، نوید این است که خاموشی‌های تهران به زودی به سه ساعت در روز می‌رسد!این خبر منفی نیست.در واقع مژده است به اهالی تهران که با کاهش مصرف از میزان خاموشی‌ها کاسته شده و به سه ساعت در روز می‌رسد.خبر مهم دیگر اینکه کنکور سال آینده برگزار نخواهد شد.خب ۴۴سال گذشته و کنکور برگزار می‌شود. در صفحه ۳ خبر آمده که شاه حسین به نوشهر رفته تا در کاخ محمدرضا تعطیلات تابستانی خودرا بگذراند.

در صفحه ۶ و در ستون محبوب چهل سال پیش،‌خبری نقل شده از اطلاعات پنجم مرداد ۱۳۱۷ : یک شلوار مشکی راه راه زمینه خاکستری در محدوده خیابان نادری یوسف آباد حسن آباد مفقود شده است. جوینده در کوچه جنب کلانتری بخش۴ منزل آقای درودی ۵۰ ریال مژدگانی دریافت کند. خیلی دلم می‌خواست از سرنوشت شلوار آقای درودی باخبر بشوم. چقدر شلوارش را دوست داشته.

برنامه سینماهای تهران:‌فیلم آقا بچه‌اش نمیشه از لاندو بوزانکا،‌ماتیک با شرکت مارگو همینگوی،‌یک وسترن به نام داک با بازی استیسی کیچ و فی داناوی،‌رابطه ممنوع از جوزف لوزی،‌سامورایی از ژان پی یر ملویل،‌ کینگ کونگ،‌یاکوزا از سیدنی پولاک،‌می خواهم زنده بمانم،‌ آفتاب سرخ،‌سنگام،آواره،‌‌یک فیلم جدید به نام خوشگل جزیره،‌خوشگلای آتشپاره،‌ من بدو بیوه بدو،‌چند فیلم ایرانی:‌جمعه با بازی بهمن مفید و گلی زنگنه،‌سلام تهران با بازی مرتضی عقیلی،‌ فستیوال فیلم‌های فردین و بیک ایمان‌وردی،‌فستیوال فیلم‌های بهروز وثوقی در سینما نیاگارا با اکران فیلم دشنه و…

در صفحه حوادث در بوشهر یک مرد آمریکایی به خانه رفته و دیده است که زنش در وان حمام درگذشته. از قرار زن برای خواندن کتاب چراغ مطالعه به داخل حمام می‌برد که سقوط چراغ مطالعه به داخل وان موجب برق گرفتگی و مرگ او شده است.اسم زن دوروتی اسکال گاپ بوده.این هم سرنوشتی بوده که از آمریکا بیایی بوشهر و در وان حمام برق بگیردت و بمیری. خبر جالب دیگر مربوط به شیراز است. چندتا جوان در کوچه هشت متری جاوید در خیابان نادر مشغول به بازی فوتبال بودند که چندبار توپشان به داخل منزل یکی از ساکنین کوچه می‌افتد و دربار آخر صاحبخانه از دادن توپ خودداری می‌کند و اصرار جوان‌ها هم به جایی نمی‌رسد.

پس یکی از‌ آنها وانت بار خود را می‌آورد و با شدت به در خانه می‌کوبند و آن را از جا در می‌آورند و به داخل خانه هجوم می‌برند و با دیدن زن و دختر صاحبخانه کلا ماجرای فوتبال و توپ را فراموش می‌کنند و قصد تجاوز دارند و زن و دختر را با خشونت مورد ضرب و جرح قرار می‌دهند که همسایه‌ها از راه می‌رسند و با دخالت پلیس چهار نفر ازآنها دستگیر و بقیه فرار می‌کنند. محمدرضا عباسی،‌عوض خواجه نوری،‌رضا مهدی زاده و جعفر شهنامه چهار نفری هستند که روانه زندان شده‌اند.

‌صفحه اول اطلاعات ششم مرداد ۱۳۵۶ عکس فرح است دربازدید از یک مرکز رفاه خانواده در چالوس.این روزها خانواده پهلوی در کاخ نوشهر هستند.در صفحه سینما همان فیلم‌های قبلی هستند با این تفاوت که در فستیوال فیلم‌های بهروز وثوقی فیلم قیصر در سینما نیاگارا اکران شده است.خبر مهم دیگر مسدود شدن بخشی از خیابان شاهرضا (انقلاب) برای احداث پل روگذر چهارراه کالج است.

صفحه اول اطلاعات هفتم مرداد. خبر مهم باز هم درباره خاموشی‌ها و جدول زمانی جدید برای این ماجراست و این نوید که خاموشی‌ها سه ساعت صبح و دوساعت عصر خواهد بود و اینکه احتمالا در هفته آینده خاموشی‌ها کاهش خواهد یافت. در صفحه ورزشی یک بازی دوستانه میان تیم المپیک شوروی و تیم ملی ایران برگزار شده که حریف روسی با نتیجه قاطع ۳بریک ایران را که برای بازی سرنوشت مقابل استرالیا آماده می‌شود درهم کوبید.

بازی در ورزشگاه امجدیه و در حضور ۲۵هزار تماشاگر برگزار شده بود. تک گل ایران را حسن روشن زده بود.تیم تقریبا با ترکیب اصلی مقابل شوروی ایستاده بود به جز حضور رشیدی در دروازه و محمد دادکان در دفاع راست به جای حسن نظری. این اولین بازی ملی دادکان بود. هرچه هست حسن نظری از چنان کیفیتی برخوردار بود که به ندرت دیگر مدافعان راست شانسی برای حضور در ترکیب اصلی پیدا می‌کردند. در صفحه سینما سروکله فیلم‌هایی مثل دختری که عشق را نمی‌شناخت (از سینمای ایتالیا)،طعمه ظریف و عشق نفرت انگیز در برنامه سینماهای تهران پیدا شده است.

جالب اینکه شب قبل یعنی شامگاه ششم مرداد یک طوفان و رعد و برق و بارش ناگهانی باران در ساعات بعد از نیمه شب هزاران تهرانی را که در پشت‌بام‌ها و بالکن‌ها خوابیده بودند غافلگیر کرده است.هوای تهران هم به ۳۳درجه رسیده بود که خنک‌ترین روز تابستان بوده است.دقیقا شامگاه هشتم مرداد ۱۴۰۰ نیز در تهران دوباره چنین شرایطی به لحاظ رعد و برق و بارش ناگهانی باران حاکم شده بود.

کدخبر: ۴۰۵۵۵۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر