کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۰۷۴۵۸
تاریخ خبر:

خبرهای خوب درباره داروهای معجزه‌آسای کرونا

روزنامه هفت صبح | از ابتدای شیوع کرونا هیچ وقت دارویی که مستقیما برای درمان این بیماری باشد وجود نداشت و همه دنیا از داروهای جایگزین برای مبتلایان استفاده می‌کردند.حالا پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی مشهد ۷۳ مقاله مختلف را بررسی کردند تا به این نتیجه برسند که داروهای مختلف کرونا بر میزان مرگ و میر و مدت بستری چه تاثیری داشته است؟ این گروه از محققان که عضو کمیته ساماندهی تحقیقات کووید-۱۹ هم هستند اعلام کرده‌اند که تنها دسته دارویی ضد التهاب (شامل هیدروکورتیزون، کلشیسین، پنتوکسی فیلین، دگزامتازون و باریسیتینیب) بر کاهش میزان مرگ‌ومیر تاثیر دارد.

همچنین نتایج دیگر این بررسی حاکی از این بود که تنها دو دسته داروهای ضد انگل (شامل آیورمکتین، هیدروکسی کلروکین و کلروکین) و ضد التهاب (شامل هیدروکورتیزون، کلشیسین، پنتوکسی فیلین، دگزامتازون و باریسیتینیب) می‌توانند مدت زمان بستری را به میزان قابل توجهی کاهش دهند. البته پژوهشگران این مطالعه می‌گویند: «این نتیجه از اطلاعات موجود مقالات کارآزمایی بالینی در داروهای موجود بوده است و با توجه به کم بودن تعداد مقالات در بعضی از داروها، نمی‌توان نتیجه‌گیری قطعی و درستی داشت و نیاز است این مطالعه به صورت پیوسته و با نتایج مقالات جدید به‌روزرسانی شود.»

امین بهادران، یک پزشک اورژانس کرونا درباره این اطلاعات اینطور اضافه می‌کند:«طبق شواهد ما در بیمارستان‌های سانتر کرونای شهر اصفهان، تنها دارویی که در هفته دوم بیماری و فاز التهابی آن میزان مرگ و میر بیماران را به طرز قابل توجهی کاهش داد، داروهای ضدالتهاب شامل کورتون‌ها (دگزامتازون، هیدروکورتیزون و …) می‌شود که گاه به طرز معجزه‌آمیزی اکسیژن خون را افزایش می‌داد.

ما استفاده زیادی از ضد انگل‌ها یا داروهای دیگر نام برده در این تحقیق نکردیم. اوایل از هیدروکسی کلروکین استفاده کردیم اما بعدا نتایج جهانی نشان‌دهنده تاثیر نداشتن آن بود و به همین دلیل هیدروکسی کلروکین را از لیست داروهایمان خارج کردیم.» او همچنین اضافه می‌کند که برخلاف تصور، مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها برای بیماری کرونا هیچ تاثیر مثبتی ندارد.

محققان مشهدی در این بررسی، مقالات مورد بررسی را از سایت‌های معتبر علمی پیدا کرده‌اند ولی برخی از نتایجی که به آن رسیده‌اند با نتایج سازمان بهداشت جهانی متناقض است. برای مثال همین یک ماه پیش محققان «سازمان جهانی بهداشت» تحقیقی منتشر کردند که نشان می‌داد تقریباً هشت درصد از بیماران تحت درمان با هیدروکسی کلروکین و کمی بیش از هفت درصد بیمارانی که رمدسیویر دریافت کردند، در بیمارستان فوت کردند. هیدروکسی کلروکین همان دارویی بود که در اوایل همه‌گیری کرونا توسط ترامپ رئیس جمهور وقت آمریکا و دیگران به عنوان درمان بالقوه کووید-۱۹ معرفی شد.

کدخبر: ۴۰۷۴۵۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر