کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۲۹۶۳
تاریخ خبر:

حمله به سفارت عربستان؛ پاس گل به ریاض

روزنامه هفت صبح، آرش خوشخو | در دی‌ماه ۱۳۹۴ حمله به یک سفارت خارجی شرایط تحمیلی غیرمنصفانه‌ای برای کشور و مردم آن به وجود آورد. بگذارید داستان را به چند ماه قبل بازگردانیم. چهار ماه قبل در مهرماه ۱۳۹۴ فاجعه کشتار منا شکل می‌گیرد و عدم کنترل جمعیت موجب می‌شود که هزاروصد زائر از جمله ۴۵۰حاجی ایرانی جان ببازند.

اینکه در این اتفاق تلخ چه گروهی مقصر بودند و سهم عدم مدیریت سعودی‌ها چقدر بوده داستان بی‌سرانجامی است. به‌هرحال حج سال ۱۳۹۴ آکنده از خاطرات تلخ برای مردم ایران بود؛ درحالی‌که افکار عمومی ایران به‌شدت از شیوه مدیریت سعودی‌ها خشمگین بود و در جهان نیز رسانه‌ها به تدریج موضعی در انتقاد از شیوه مدیریت عربستان اتخاذ کرده بودند؛ روابط ایران و عربستان به‌شدت متشنج شده بود.

برای اینکه متوجه عمق وخامت روابط ایران و عربستان شوید به یاد بیاورید که در همان زمان گروه‌های نیابتی عربستان در سوریه با متحدان ایران در جنگ بودند و از فروردین همین سال ۹۴ با خیزش شیعیان حوثی در یمن،‌ منازعات استراتژیک ایران و عربستان بیشتر هم شده بود. ایران از حوثی‌ها دفاع می‌کرد و عربستان حامی حکومت منصورالهادی بود.

داستان اما باز هم حادتر شد. در دی ماه ۹۴، عربستان اعلام کرد که شیخ نمر، یکی از رهبران شیعیان عربستان به اعدام محکوم شده است. ایران واکنش شدید و فوری به این حکم نشان داد. عربستان اما اعلام کرد که شیخ نمر به همراه ۴۷ متهم دیگر گردن زده شده‌اند. این حجم اعدام در ۲۴ ساعت افکار عمومی جهان را به‌شدت علیه حکومت سعودی کرده و فرصتی برای تحرک دیپلماسی ایرانی فراهم آورده بود.

اما در میان شگفتی و در حرکتی کاملا برخلاف عقل سلیم،‌ گروه‌های معترض به سفارت عربستان در تهران و کنسولگری عربستان در مشهد یورش بردند و آنجا را آتش زدند. روایت است که در حمله به سفارت عربستان یک اکیپ از جریان افراطی به رهبری حسن کردمیهن که مقرشان در کرج است و هیأتی به نام هیات‌الرضا دارند شرکت مستقیم داشتند.

کردمیهن بعد از حمله به سفارت مدتی به سوریه رفت و بعد از بازگشت در فرودگاه از سوی نیروی انتظامی بازداشت شد. در آبان‌ماه ۱۳۹۵ محکومیت دستگیرشدگان حمله به سفارت توسط دادگاه اعلام شد. دستگیرشدگان ۲۱ نفر بودند که یکی از آنها به دلیل روحانی بودن به دادگاه ویژه روحانیت ارجاع داده شد و برای ۲۰نفر دیگر برای ۱۳ نفر حکم تعلیقی دو سال زندان و برای ۵ نفر نیز حکم شش ماه حبس تعزیری صادر شد و دو نفر نیز تبرئه شدند.

عواقب این حرکت، شوم بودن و غیرانسانی بودن اعدام شیخ نمر و همین‌طور اعدام ۴۷ نفر در ۲۴ ساعت را تحت‌الشعاع خود قرار داد. ایران که در سال ۱۳۹۰ بابت حمله به سفارت انگلیس در تهران، تبعات اقتصادی و سیاسی سنگینی را متحمل شده بود این‌بار هم غافلگیر شد. فرماندهان پلیس بلافاصله در محل حاضر شده بودند، اما دیگر دیر شده بود. عربستان این پاس گل عالی را روی هوا قاپید. روابطش را با ایران قطع کرد، بی‌توجه به فاجعه منا و همین‌طور اعدام‌های سیاسی، ‌دست پیش گرفت و یک حرکت سیاسی بین کشورهای عربی و همین‌طور قدرت‌های غربی علیه دیپلماسی ایران به راه انداخت.

کدخبر: ۳۵۲۹۶۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • _user_1600914020

    آره والا

  • _user_1600914020

    پاس گل نبود گل به خودی بود