کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۱۷۵۱۷
تاریخ خبر:

حمله به «بوی عیدی» ورژن بنیامین

روزنامه هفت صبح| بنیامین بهادری در برنامه دورهمی قطعه بوی عیدی به خوانندگی فرهاد را با محتوایی کاملا متفاوت اجرا کرد و با این کار صدای آهنگساز و شاعر این قطعه را درآورد. حتی شرایط ویژه‌ای که کرونا برای مردم درست کرده باعث نشده که آنها نسبت به دعوای سلبریتی‌ها بی‌تفاوت باشند به همین دلیل هم حمله تند اسفندیار منفردزاده آهنگساز و شهیار قنبری ترانه سرای قطعه بوی عیدی به بنیامین بهادری سروصدای زیادی به راه انداخت.

ماجرا از این قرار بود که در روزهای آخر تعطیلات نوروزی، برنامه دورهمی باحضور بنیامین بهادری پخش شد، برنامه‌ای که در آن بنیامین قطعه «بوی عیدی» را بازخوانی کرد. از آنجایی که خیلی از مردم با این قطعه که نسخه اصلی‌اش با صدای مرحوم فرهاد مهراد خوانده شده خاطره دارند، این کار به خودی خود می‌توانست حساسیت‌هایی ایجاد کند چه برسد به اینکه در ادامه اجرای قطعه معلوم شد آقای بنیامین دست به تغییرات ریز و درشت زیاد در متن ترانه زده و آن را به طور کلی تبدیل به یک ترانه عاشقانه و حتی خانوادگی کرده است.

مثلا بخشی از ترانه‌ای که بنیامین اجرا کرد چنین چیزی بود:«بوی عیدی/ بوی تو/ بوی کاغذ رنگی/ بوی تند تپش قلب من از دیدن تو/ بوی عطرِ با تو رفتن، توی یک خونه‌ی نو/به اینا حواسمو جمع می‌کنم/ با اینا عشقمو محکم می‌کنم» البته بنیامین این قطعه را چند سال پیش خوانده بود اما برنامه دورهمی باعث دیده شدنش شد، طبیعتا بلافاصله بعد از پخش برنامه عده زیادی در شبکه‌های اجتماعی به بنیامین حمله کردند و تا جایی که امکان داشت او را نواختند.

کم کم ماجرا به گوش صاحبان اصلی اثر رسید و اگرچه فرهاد مهراد در قید حیات نبود اما اسفندیار منفردزاده به عنوان آهنگساز و شهیار قنبری به عنوان ترانه سرای این کار حسابی از خجالت بنیامین درآمدند. قنبری در صفحه شخصی‌اش در اینستاگرام درباره این کار، خطاب به بنیامین نوشت: «شعر من اسباب‌بازی نیست. میوه‌ یک زندگی درد و زخم و گریه است. آسان به دست نیامده که آسان از دست برود.»

او ادامه داده: «آقای بنیامین بهادری به شکل گستاخانه و بی‌شرمانه‌ای در متن ترانه دست می‌برد و هرچه دم دستش است را ول می‌کند در متن ترانه: بوی لنگه کفش، بوی جارو، بوی دمپایی… اجرای فرهاد مهراد در این اثر مقدس است. بنیامین و بقیه‌ای که بدون اجازه این اثر را می‌خوانند و حتی در متن آن دست می‌برد، انگار ترانه «گل‌پری جون» می‌خوانند! برای مهران مدیری متأسفم… سرزمین ما جای پژوهش و تحقیق نیست.»

بعد از او هم نوبت منفردزاده بود که خیلی مبسوط‌تر بنیامین را مورد لطف قرار دهد. در قسمتی از آنچه منفردزاده خطاب به بنیامین نوشت، آمده:«آقای بنیامین! شما در دستبرد به آهنگ من و شعر شهیار قنبری بی‌شرمی کرده‌اید و در این میان، من سکوت را جایز ندانستم. خطاب من به شما باشد؛ اما امید دارم صدای مرا کسانی از هم‌سلیقه‌گان شما هم بشنوند. همین ابتدا تأکید کنم که کار شما دستبرد و سرقت است و هیچ چیز دیگری نیست؛ «سلیقه» مفهومی نسبی است، اما اعتمادبه‌نفس در بی‌سلیقه بودن به‌طور مطلق شرم‌آور است.

شما باید مدام از خود قبلی‌تان عبور کنید! به جای شراکت طلبیدن در زیبایی‌های خاطره شده، از زیبایی‌آفرینان گذشته درس بگیرید. رسم زیبایی‌آفرینان تاریخ همین بوده؛ همچنان که ما نیز از بزرگان پیش از خودمان یاد گرفتیم و عاشقانه چیزی بر آن افزودیم. این نوشته‌ من خطاب به شما و همفکران شما می‌توانست پر از مهر و عشق پدر به فرزند برومند و دانسته‌ خود باشد. می‌شد شما احترام ما را نگاه دارید و ما نیز در اجراهای شما ایستاده برایتان کف بزنیم!»

خیلی از کاربران شبکه‌های مجازی هم با بازنشر تمام یا بخشی از نوشته‌های این دو نفر خطاب به بنیامین کاری کردند که موضوع تا همین الان هم داغ بماند. از آن طرف بنیامین واکنش رسمی نداشت اما سه روز بعد در یک استوری اینستاگرامی تصویری از نمای شهر منتشر کرد و در کنارش نوشت: «بوی قهوه، بوی عکس، دوتا فنجون برعکس، اشتیاق دیدن ما دوتا توی یه قاب، با تماشای تو اون لحظه که میری توی خواب» خیلی‌ها این استوری را لجبازی و پافشاری او تفسیر کردند و حمله‌ها جانی دوباره گرفت، مخصوصا که همزمان خیلی‌ها فهمیدند شاعر این قطعه جدید هم خود بنیامین بوده است.

*** شکایت سابقه‌دار
اگرچه اینبار به دلیل سبک و سیاق و نوع تغییراتی که بنیامین بهادری در ترانه بوی عیدی داده بود، واکنش‌های زیادی از سوی افکار عمومی دیده شد اما قبلا هم بازخوانی این قطعه کار دست بعضی‌ها داده بود. پیش از این، شهیار قنبری با انتشار پستی در اینستاگرامش، اشکان خطیبی، بازیگر و خواننده را به دلیل استفاده غیرقانونی از ترانه‌هایش تهدید کرد و گفت که به‌زودی او را در مراجع قضایی به خاطر سرقت ادبی تحت پیگرد قرار خواهد داد.

قنبری نوشت: «این ترانه‌ها کپی‌رایت دارند و نمی‌توان ‏بی‌اجازه آنها را اجرا کرد. برادر اشکان، شوخ‌چشمی هم اندازه دارد. اینجا که دارید خلاف می‌کنید، شاهراه ‏جهانی اینترنت است و حساب و کتاب دارد. پیش از این هم بی‌اجازه به بدترین شکل، «کودکانه‌« (همان بوی عیدی) مرا در اینستاگرام و صفحه‌های دیگر ‏گذاشته‌اید. گزارش‌تان می‌کنم، هر جا که بی‌اجازه کارهای مرا خراب کنید، همین‌کار را خواهم کرد.» اشکان خطیبی در جواب این عتاب گفت که از همسر فرهاد مهراد برای اجرای این ترانه اجازه گرفته است.

حرفی که قنبری را عصبانی‌تر کرد، او اینبار جواب داد: «بیوه فرهاد صاحب صدای فرهاد است نه صاحب اثر!» علاوه بر شهریار قنبری و اسفندیار منفردزاده، اردلان سرافراز، از ترانه‌سراهای قدیمی هم سابقه شکایت علیه خواننده‌های جدید را دارد. او علیه رضا صادقی، سینا سرلک و علی لهراسبی شکایتی مطرح کرد و در نهایت هم توانست از دادگاه بدواً رأی به دو‌سال حبس تعزیری بگیرد اما بعدتر معلوم نشد که این شکایت به کجا رسید.

کدخبر: ۳۱۷۵۱۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر