کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۴۹۲۸۶
تاریخ خبر:

حالا سامسونگ می‌خواهد آینده تلفن هوشمند را بسازد

یک دهه از شروع رقابت سخت سامسونگ و اپل می‌گذرد و حالا این دو کمپانی بزرگ تولیدکننده تلفن هوشمند شرایطی را سپری می‌کنند که شاید هیچ کارشناسی انتظارش را نداشت. اپل با استیو جابز کار خود را در این صنعت به عنوان یک نوآور شروع کرد و هر سال استانداردهای جدید تلفن هوشمند را تعریف می‌کرد و سامسونگ سعی داشت در کنار عقب نماندن از رقیب خود همواره تکنولوژی و سخت‌افزار را در بالاترین سطح ممکن ارائه کند. این روزها اما همه چیز تغییر کرده و اپل بیشتر دنبال‌کننده‌ای مطرح در صنعت تولید تلفن هوشمند است. در مقابل اما سامسونگ وضعیت خود را به کلی تغییر داده و هر سال سعی دارد در کنار باقی نگه داشتن استانداردهای بالای سخت‌افزار، نگاهی هم به نوآوری داشته باشد. رویداد اخیر سامسونگ که در آن شاهد معرفی چند تلفن هوشمند مختلف بودیم، مثالی واضح از این موضوع است که کمپانی کره‌ای دیگر یک دنبال‌کننده نیست و تمرکز اصلی خود را روی ارائه تجربه‌ای متفاوت و تازه قرار داده.

۱) مهم‌ترین محصول معرفی شده در رویداد اخیر سامسونگ، خانواده تلفن هوشمند گلکسی اس۱۰ است. اینبار سامسونگ تمامی مشتری‌های حاضر در بازار را مورد هدف قرار داده و به صورت همزمان از سه تلفن با نام‌های گلکسی اس۱۰، اس۱۰ پلاس و اس۱۰ای (نمونه ضعیف‌تر و البته ارزان‌تر) رونمایی کرد. گلکسی اس۱۰ دقیقا همان‌چیزی است که مخاطب‌های سامسونگ و به صورت کلی تلفن‌های اندرویدی انتظارش را داشتند. محصولی که به خوبی راه نسل قبلی خانواده گلکسی را ادامه داده و سعی کرده به خصوص از دید طراحی همان استانداردها را باقی نگه دارد. همچنان شاهد صفحه بدون مرز سامسونگ در گلکسی اس۱۰ هستیم که اینبار اندازه‌ای ۱/۶ اینچی داشته و نه تنها از تکنولوژی امولد استفاده می‌کند بلکه با وضوح کواد اچ‌دی همراه شده. نمایشگر این تلفن با استفاده از روش Tone Mapping به شکل دینامیکی، به شما امکان می‏دهد بازه‏ای بزرگتر از رنگ‏های مختلف را به شکلی کاملا واقعی و شفاف مشاهده کرده و در عین حال تمامی جزئیات تصویر را نیز با دقت کامل ببینید. تمام این مشخصات برای گلکسی اس۱۰ پلاس که اندازه بزرگ‌تری نیز دارد، صدق می‌کند. تنها تفاوت کلیدی در طراحی این دو تلفن در اندازه صفحه نمایش خلاصه می‌شود و تلفن بزرگ‌تر سامسونگ از صفحه‌ای ۴/۶ اینچی بهره می‌برد. قرارگیری حسگر اثر انگشت روی صفحه نمایش موضوع جدیدی نیست. تلفن‌های مختلفی امروزه با استفاده از تابش نور روی سطح انگشت اینکار را به شکل مناسبی انجام می‌دهند اما سامسونگ در این زمینه پا را فراتر گذاشته و این قابلیت را به واسطه تکنولوژی التراسونیک فراهم کرده. تکنولوژی که در اصل امواج صوتی را به سطح انگشت ارسال کرده و البته روی جریان خون نیز حساسیت دارد تا مشکلات امنیتی به کمترین میزان خود نزدیک شوند.

۲) معمولا سامسونگ برای طراحی تلفن‌های مختلف خود از دوربین‌های قدرتمندی استفاده می‌کند و این روند را در گلکسی اس۱۰ و اس۱۰ پلاس نیز ادامه داده. هر دوی این تلفن‌ها در بخش پشتی از سه دوربین مختلف استفاده می‌کنند که امکاناتی متفاوت را پیش روی کاربر قرار می‌دهند. لنز فوق عریض گلکسی اس۱۰ به کاربر اجازه می‌دهد که تصاویری را با زاویه دید ۱۲۳ درجه ثبت کنند. امکانی که هنوز روی تلفن‌های اپل پیاده‌سازی نشده و ضعف آن به خوبی احساس می‌شود. به صورت کلی دو دوربین تله و عریض این تلفن از وضوح ۱۲ مگاپیکسل و نمونه فوق عریض به صورت ۱۶ مگاپیکسلی طراحی شده. دوربین‌هایی که در کنار یکدیگر امکان زوم فیزیکی تا دو برابر را پیش روی مخاطب قرار می‌دهند. اینبار سامسونگ برای پرچمدار جدید خود از پردازنده‌ای هفت نانومتری، ۶۴ بیتی و هشت هسته‌ای با فرکانس ۸/۲ گیگاهرتز استفاده کرده که با رم هشت گیگابایتی و ظرفیت ۱۲۸ یا ۵۱۲ گیگابایتی همراه شده. البته این ارقام در گلکسی اس۱۰ پلاس با کمی تغییر همراه است و مخاطب‌ها می‌توانند تلفن قدرتمند‌تر سامسونگ را با یک ترابایت فضای ذخیره‌سازی و رم ۱۲ گیگابایتی تهیه کنند. نهایتا باید به این نکته نیز اشاره کرد که پرچمدارهای جدید سامسونگ از تکنولوژی با عنوان اشتراک شارژ بی‌سیم استفاده می‌کنند که به کاربر اجازه می‌دهد با قرار دادن تلفن یا گجت هوشمند دیگری روی تلفن، شارژ باتری موجود را منتقل کنند.

۳) مطمئنا گلکسی اس۱۰ حتی با قیمتی در حدود ۹۰۰ تا هزار دلار می‌تواند مخاطب‌های بسیاری پیدا کند اما بزرگ‌ترین دستاورد سامسونگ بدون شک معرفی تلفن تاشو آنهاست که تحت عنوان گلکسی فولد شناخته می‌شود. تلفنی که بعد از مدت‌ها انتظار بالاخره در رویداد اخیر کمپانی کره‌ای به صورت رسمی معرفی شد و تاحدودی نشان می‌دهد که آینده تلفن‌های هوشمند به چه سمتی می‌رود. تلفن Galaxy Fold مجهز به اولین صفحه نمایش بدون مرز تاشو (Infinity Flex) دنیا با اندازه ۳/۷ اینچ است که در حالت تاشده به یک گوشی کوچک‌تر تبدیل شده و قسمت بالایی آن حالت نمایشگر را خواهد داشت. نمایشگر داخلی گلکسی فولد صرفا خم نمی‌شود، بلکه تا می‏شود. نوآوری برای انجام حرکت تا شدن بسیار دشوارتر است. سامسونگ یک لایه پلیمری جدید اختراع کرده و نمایشگری را ساخت که تا حدود ۵۰ درصد باریک‌تر از نمایشگر گوشی‏های هوشمند معمولی بود. چنین ساختاری باعث شده تا کاربر در حالت بسته تلفن با صفحه نمایشی ۶/۴ اینچی روبه‌رو باشد که اکثر نیازهای روزمره را جوابگو است اما زمانی که تلفن را باز می‌کند تمامی وضعیت در حال اجرا بدون هیچ فاصله زمانی به صفحه بزرگ و یکپارچه منتقل شده و توقفی در تجربه کلی ایجاد نمی‌شود. صفحه کامل گلکسی فولد حتی به شما اجازه می‌دهد که به راحتی تا سه برنامه را روی همان پنل هستی مورد استفاده قرار دهید. با وجود چنین نکاتی اما سامسونگ همچنان قابلیت‌های همیشگی از جمله حسگرهای موجود، تکنولوژی نمایش و طراحی دوربین را در سطح پرچمدارهای همیشگی خود باقی نگه داشته. هرچند گلکسی فولد قیمتی تقریبا دو هزار دلاری دارد اما می‌تواند نویدبخش این موضوع باشد که در آینده‌ای نزدیک شاهد پایان کار تبلت‌ها باشیم. گجت‌هایی که حالا با ورود تلفن‌های تاشو عملا تمامی قابلیت‌های پرکاربرد خود را از دست می‌دهند.

کدخبر: ۲۴۹۲۸۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر