کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۱۵۹۶۳
تاریخ خبر:

جشن شکوفه‌های گیلاس ژاپن امسال رونقی نداشت

جشن "هانامی" یا تماشای شکوفه‌های گیلاس فصل جاری به دلیل شیوع کرونا در ژاپن لغو شده است. مقامات ژاپن از مردم خواسته‌اند در این فصل در خانه نشسته و از برگزاری مراسم‌ این جشن خودداری کنند. گردشگران خارجی نیز در سال جاری امکان تماشای این جشن را ندارند.

جشن شکوفه‌های گیلاس یکی از مهم‌ترین اتفاقات کشور ژاپن از دو بعد اقتصادی و فرهنگی است. هانامی در لغت به معنای تماشای گل‌هاست.

به شکل سنتی خانواده‌ها و دوستان در این جشن دور هم جمع شده و نسل جدید هم از این رویداد طبیعیِ زیبا برای ارتقا پست‌ها و استورهای اینستاگرامی خود استفاده می‌کنند. اما امسال شیوع گسترش کرونا باعث لغو تمامی دیدارهای سنتی و دورماندن توریست‌های خارجی از این مراسم شده است.

"کاتسوهیرو میاموتو" استاد اقتصاد دانشگاه کانزای با اشاره به اهمیت مالی مراسم هانامی می‌گوید: فصل شکوفه‌های گیلاس ژاپن اثرات اقتصادی گسترده‌ای در اقتصاد سالانه این کشور دارد.

براساس برآوردهای این استاد دانشگاه، در فصل شکوفه‌های گیلاس سال گذشته حدود ۸.۵ میلیون توریست از ژاپن بازدید و حدود ۶۵۰ میلیارد ین (۶۵ میلیارد دلار- ۵۲ میلیارد پوند) را وارد این کشور کردند. شکوفه‌های گیلاس بین ماه‌های مارس تا می (اواسط اسفند تا اردیبهشت) در ژاپن می‌رویند.

"سیجیرو تاکشیتا" از دانشگاه "شیزوکا" در این مورد گفت: در هانامی (تماشای شکوفه‌های گیلاس) مردم دور هم جمع شده و در مهمانی‌های مختلف غذا می خورند، می‌نوشند و شادی می‌کنند. این دورهمی‌ها برای اقتصاد ژاپن اهمیت زیادی دارد. او افزود: ما در این ایام از اصطلاح "کیف پول گشاد" استفاده می‌کنیم که به معنای افزایش تمایل مردم به خرج کردن است.

پروفسور تاکتیشتا با تاکید بر اهمیت گسترده جشن شکوفه‌های گیلاس افزود: ما به این فصل و تماشای شکوفه‌های گیلاس دلبستگی عمیق عاطفی داریم. دلیل آن نیز به عوامل فرهنگی و تاریخی زیادی است که به گذشته این جشن ارتباط دارد. مقامات ژاپن برای کند کردن روند شیوع ویروس عالم‌گیر کرونا برگزاری مراسم هانامی در سراسر ژاپن لغو کرده‌اند.

در هفته گذشته خانم "یوریکو کیوکه" فرماندار توکیو از مردم خواست تا مهمانی‌های سنتی خود صرف‌نظر کنند. وی با اشاره به اهمیت فرهنگی هانامی برای ژاپن، برگزاری مهمانی‌های فصل شکوفه‌های گیلاس را برای مردم خطرناک خواند.

پرفسور "میاماتو" در باره ضربه اقتصادی کرونا به جشن شکوفه‌های گیلاس گفت: اقدامات کنترلی برای مقابله با بیماری همه‌گیر کرونا، ضربه بزرگی به شمار گردشگران این فصل وارد کرده و انتظار می‌زود درآمد حاصل از این مراسم به یک سوم سال گذشته (کمتر ار ۴۰۰ میلیارد ین) برسد.

کدخبر: ۳۱۵۹۶۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر