کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۷۰۵۱۶
تاریخ خبر:

جزییات درگیری امروز در مرز ایران و افغانستان + نقشه

معاون امنیت و انتظامی وزیر کشور جزییات درگیری امروز میان سربازان مرزبانی ایران و نیروهای گروه طالبان را تشریح کرد.

به‌گفته مجید میراحمدی برابر گزارش‌های واصله، دیروز تعداد محدودی از نیروهای مرزبانی افغانستان در منطقه زهک بین میل ۵۶ و میل ۵۷ بدون رعایت حدود جغرافیایی و مرزی دست به اقدامات تحریک‌آمیزی زدند که مرزبانی جمهوری اسلامی ایران با مدیریت صحنه و جلوگیری از تشدید تنش‌ها، موضوع را مدیریت کرد و این مساله خاتمه یافت. امروز در همان منطقه نیروهای مرزبانی افغانستان دست به اقدامات تحریک آمیز دیگری زدند و به سمت نیروهای مرزبانی ایران اقدام به تیراندازی کردند. متقابلاً نیروهای مرزبانی جمهوری اسلامی ایران نیز پاسخ این تیراندازی را دادند. در ساعت یک و نیم بعد از ظهر و پس از حدود یک ساعت درگیری محدود، این موضوع با مدیریت و تسلط مرزبانی جمهوری اسلامی خاتمه پیدا کرد.

معاون وزیر کشور در پایان تصریح کرد: لازم است نیروهای مرزبانی افغانستان به حدود جغرافیایی و مرزی توجیه بشوند. بارها این موضوع به مقامات افغانستانی گوشزد شده است تا این باعث نشود که تنش‌های محدود علیرغم خواست دو طرف صورت بگیرد.

فرماندار هیرمند هم با تأیید وقوع درگیری مرزی بین نیروهای ایران و طالبان، اعلام کرد این درگیری تلفاتی نداشت. تجاوز مرزی از سوی طالبان امروز رخ داد که نیروهای ما پاسخ لازم را دادند ، متقابلاً آنها هم پاسخ دادند اما تلفات جانی به دنبال نداشت.

سید رسول موسوی، دستیار وزیر امور خارجه کشورمان در حساب توییتر خود درگیری مرزی امروز میان مرزبانی ایران با نیروهای طالبان را ناشی از عدم درک طرف مقابل از تفاوت دیوار امنیتی با مرز بین المللی دانست و نوشت: امروز باید اشتباه مدیریتی و محاسباتی انجام شده در ساخت دیوار امنیتی در پشت مرز بین المللی با افغانستان را برطرف کرد. فردا دیر است. آنچه در مرز اتفاق افتاده ناشی از عدم درک طرف مقابل از تفاوت دیوار امنیتی با مرز بین المللی است". او در این توئیت یک تصویر از موقعیت مرز بین المللی و دیوار امنیتی که توسط ایران پشت مرز ایجاد شده، منتشر کرده است که نشان می‌دهد زمین‌های کشاورزان ایرانی بین دیوار امنیتی و مرز بین المللی(داخل خاک ایران) قرار گرفته است؛ مساله‌ای که باعث شده در برخی مواقع طرف افغان این زمین‌ها را متعلق به خود فرض کند.

اشتباه ساخت دیوار امنیتی پشت مرز بین‌المللی با افغانستان هرچه زودتر برطرف شود

کدخبر: ۴۷۰۵۱۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • _user_1560804133

    ببین از زمستان پارسال هی اینا چنین جسارت های را انجام می دن ، و روز به روز بدتر م ی شود