کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۷۴۳۹۱
تاریخ خبر:

دو کشته برای ۶هزار متر زمین ساحلی در محمودآباد

روزنامه هفت صبح | دو کشته برای شش هزار مترمربع در ساحل محمود آباد… احتمالا اهالی محمودآباد در ابتدای هفته به فکر مسافران روزهای تعطیل بودند و گمان نمی‌کردند اختلاف درباره مالکیت یک زمین ۶هزار مترمربعی به فوت شدن دو نفر از افراد محلی ختم شود؛ خبری که در ابتدا با محافظه‌کاری‌های فراوان و البته به دور از واقعیت منتشر شد و برخی رسانه‌ها از آن با عنوان حمله زمین‌خواران به زمین ارتش نام بردند.

کمی بعد اما استاندار، قوه قضائیه و همچنین ارتش اعلام کردند این درگیری مربوط به پدیده زمین‌خواری نبوده و به دلیل یک اختلاف و درگیری قدیمی رخ داده است؛ اختلافی که در نهایت موجب رای به نفع برخی اهالی «بیشه کلا» شده اما ارتش هنوز آمادگی پیدا نکرده بوده تا زمین را تحویل دهد. همین ناهماهنگی کوچک، فاجعه‌ای را رقم زد… گزارش هفت‌صبح از جزئیات این اتفاق را بخوانید.

*** خبر اولیه چه بود؟
در لحظات اولیه انتشار این خبر برخی خبرگزاری‌ها اینگونه آن را روایت کردند: «هجوم غیرقانونی و خودسرانه عده‌ای به اراضی پادگان نیروی هوایی در محدوده بیشه کلا منطقه محمودآباد موجب درگیری با کارکنان و عوامل تامین حفاظت فیزیکی این پادگان شد. به نقل از یک منبع آگاه، در تعرض به حریم این پادگان و در ورود غیرقانونی به باند فرودگاه که با قصد خلع سلاح عوامل انتظامی پادگان نیروی هوایی بیشه کلاه محمودآباد انجام شد، دو نفر نیز کشته شدند.

بنابر این گزارش، در این درگیری «تعدادی اجیر شده و اراذل و اوباش» نیز قصد سوءاستفاده از موقعیت و تعرض دوباره به حریم پادگانی را داشتند که با کمک عوامل نیروی انتظامی عده‌ای از آنها دستگیر و اجازه تعدی مجدد داده نشد. موضوع به لحاظ قانونی توسط ارتش در دست بررسی است.»

*** آغاز یک درگیری ساده
کمی پس از انتشار آن خبر، مسئولان دولتی پای کار آمدند و به اطلاع‌رسانی پرداختند. یکی از اولین افراد دادستان نظامی مازندران بود. شنبه شب، رحیم رحیمی ماجرا را اینگونه تعریف کرد…
* یک: علت درگیری به یک اختلاف ملکی بین اهالی منطقه بیشه کلا و پایگاه هوایی ارتش برمی‌گردد. پیش‌تر حکمی توسط قاضی دادگاه محمودآباد منوط به تخلیه زمین صادر شد تا رفع مزاحمت و ممانعت صورت بگیرد، بخشی از حکم به نفع صاحب زمین و بخشی دیگر به نفع پایگاه نیروی هوایی بود، در نهایت امروز نیروی انتظامی به همراه نماینده دادگاه سعی کردند محل موردنظر را جانمایی کنند.

* دو: پس از اینکه مأموران پایگاه پای کار آمدند کارگران شرکت واقع در آن منطقه(کدام شرکت ؟‌نمی دانیم !- هفت صبح) شروع به سنگ پراکنی کردند که در نهایت تیراندازی منجر به فوت دو کارگر شد.

*** تبدیل به یک درگیری خونین
کمی بعد، خبرها حاوی جزئیات عجیب و متاثرکننده‌ای بود که از کشته شدن دو نفر از افراد محلی خبر می‌داد. آن‌ها را مرور می‌کنیم.
* سه: به گفته منابع محلی، درگیری خونین در شهرستان محمودآباد، بر اثر مالکیت شهرک قصر دریا صورت گرفته، مالکان مدعی‌اند که زمین برای آنهاست و از سوی دستگاه قضایی نیز حکم دارند اما نیروی هوایی ارتش اجازه ورود مالکان به زمین را نمی‌دهد.
* چهار: ظاهراً ۶هزار مترمربع زمینی که در تصرف پادگان نیروی هوایی ارتش بود را طبق دادخواست شاکیان، دادگاه رسیدگی کرده و پادگان را محکوم و خلع ید کرده . حتی در دادگاه تجدیدنظر نیز باز هم محکوم شدند.
* پنج: شاکیان مدت‌ها پیگیر اجرای حکم بودند، سرانجام شنبه مأموران قضایی برای اجرای حکم در محل حاضر شدند، فرمانده پادگان اجازه خواست تا با مافوقش در تهران هماهنگ کند، ظاهراً تهران اجازه این کار را به او نداد، مأموران قضایی هم صورتجلسه کردند و محل را ترک کردند.
* شش: پس از این، درگیری بین شاکیان و نیروهای پادگان صورت گرفت و این اتفاقات تلخ رخ داد.
* هفت: جانباختگان این درگیری دو مرد میانسال به نام‌های احمدپور و منجمیان بوده‌اند.

*** روایت ارتش از درگیری خونین
پس از اظهارنظرهای فوق، روابط عمومی ارتش نیز بیانیه‌ای صادر و توضیحاتی را منتشر کرد. بخش‌هایی از این بیانیه را مرور می‌کنیم.

* یک: باند فرودگاهی نیروی هوایی در پادگان بیشه‌کلا یکی از باندهای موجود در استان مازندران با مأموریت آموزش نجات خدمه در موقعیت‌های جغرافیایی جنگل و دریا و پشتیبانی محسوب می‌شود که وجود ساخت و سازهای غیرمعمول در حریم این باند موجب اختلال در روند مأموریت‌های مهم از جمله مأموریت‌های امدادی و مردم‌یاری در حوادث و سوانح طبیعی و غیرمترقبه این فرودگاه راهبردی شده است.

* دو: بر اساس ابلاغیه ریاست حقوقی و امور مجلس نیروهای مسلح و متعاقباً نامه فرمانده نیروی هوایی ارتش به مراجع مرتبط در سرخ‌رود استان مازندران، صراحتاً تصریح شده است «هرگونه خلع ید و رهاسازی اراضی و اماکن تحت اختیار نیروهای مسلح مستلزم رعایت تشریفات خاص قانونی و کسب مجوز از سلسله مراتب سازمانی نیروهای مسلح است» و همچنین دراین ابلاغیه‌ها تأکید شده «با توجه به موقعیت حساس کنونی جمهوری اسلامی ایران در منطقه ….ضمن توقف عملیات اجرایی پرونده مطروحه از هرگونه دستور خلع ید از پلاک‌های موردنظر بدون رعایت موارد یادشده جلوگیری به‌عمل آید.»

* سه: به دنبال صدور حکم مبادی ذی‌ربط مبنی بر تحویل‌گیری بخشی از زمین توسط افراد مدعی، پس از مراجعه مأموران جهت اجرای حکم خلع ید از قسمتی از اراضی نیروهای مسلح و پس از تنظیم صورتجلسه توسط ضابطین قضایی و ترک محل اجرای حکم، متأسفانه یکی از مدعیان مالکیت، روند اعتراضی خود را به‌صورت غیرقانونی ادامه داده و با تحریک تعدادی از کارگران خود، موجب دامن زدن به ناآرامی و در نهایت هجوم به‌سمت پادگان نظامی شد.

* چهار: در پی این هجوم و در مرحله نخست، مسئولان و کارکنان پادگان در تلاش بودند تا در آرامش و با مذاکره مسالمت‌آمیز مهاجمان را آرام کنند، لیکن به‌دنبال تشدید التهاب‌ها و پس از تعرض به منطقه نظامی، تعدادی اقدام به درگیری‌های نزدیک با عناصر تأمین حفاظت فیزیکی نموده و کارکنان و سربازان برای ممانعت از ادامه این تعرض به پادگان با وجود تجهیزات حساس هوایی و جلوگیری از خلع سلاح و احتمال تسخیر پادگان، پس از مجروحیت ناشی از ضرب و شتم، اقدام به شلیک هوایی کردند که با توجه به وجود زمین‌های غیرهمسطح، متأسفانه بر حسب اتفاق دو تن از افراد حاضر در صحنه درگیری بر اثر اصابت گلوله فوت کردند.

*** دستگیری عاملان تیراندازی
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مازندران گفت: « با ورود به موقع دستگاه‌های انتظامی، امنیتی و قضایی هشت نفر از متهمان دستگیر شدند که پرونده آنها نیز برای بررسی قانونی در اختیار دستگاه قضایی (سازمان قضایی نیروهای مسلح ) قرار داده شد.» معاون استاندار مازندران برخورد قانونی با عاملان این حادثه را از مصوبات شورای تامین و مسئولان ارشد اجرایی استان اعلام کرد.

کدخبر: ۲۷۴۳۹۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر