کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۴۰۲۶
تاریخ خبر:

جزئیات جدید و واکنش به خودکشی یک دانش‌آموز

اعتمادآنلاین: صبح امروز خبری مبنی بر خودکشی یک پسر ۱۱ساله در شهرستان دیر بوشهر منتشر شد. بر این اساس گفته شد که سید محمد موسوی‌زاده به علت ناتوانی در خرید گوشی هوشمند و غیبت در کلاس‌های آنلاین اقدام به خودکشی کرده و متاسفانه جان خود را از دست داده است. در این خبر که به سرعت بازتاب گسترده‌ای هم پیدا کرد گفته شد که این کودک با طناب دار به زندگی خود پایان داده است.
خیلی زود مادر محمد هم در گفت‌وگو با یک رسانه این خبر را تایید کرد و گفت، پسرش گوشی نداشته و قرار بوده مدرسه یک موبایل به او بدهد، اما به وعده‌شان عمل نکردند. روابط عمومی آموزش و پرورش شهرستان دیر اما به سرعت خبر را تکذیب کرد.
احمد عبدالله‌زاده، مدیر آموزش و پرورش شهرستان دیر، گفت: فایل صوتی مادر محمد را شنیدم و واقعاً نمی‌دانم چرا خلاف واقعیت حرف زدند. شاید تصور کرده‌اند چون مدرسه مربوط به یک نهاد دولتی و حاکمیت است می‌تواند همه مشکلات را برطرف کند و برای تمامی دانش‌آموزان موبایل تهیه کند. در حالی که این کار در توان آموزش و پرورش نیست. کار مدرسه تعلیم و تربیت است و حمایت‌های این‌چنینی را نهادهای دیگری باید بر عهده بگیرند.
او ادامه داد: با وجود تمام این مسائل، مدیر مدرسه‌ای که محمد در آن درس می‌خواند توضیح داده که در پنج سال گذشته هزینه‌های جاری تحصیلی را هم از این خانواده نمی‌گرفته است. نه هزینه کتاب و لباس و نه حتی بیمه. تا جایی که در توانش بوده از روی انسان‌دوستی سعی کرده به این خانواده کمک هم بکند. حتی موبایلی را که در خانه خود داشته به این دانش‌آموز داده بود. چند روزی بود که این گوشی همراه هنگ کرده بود یا حافظه‌اش پر شده بود و به خوبی کار نمی‌کرد.
عبدالله‌زاده با اشاره به مستندات حضور محمد در کلاس گفت: ما سر حرف‌مان در اطلاعیه‌ای که صادر کردیم هستیم و از اساس این موضوع را که این بچه به خاطر نداشتن موبایل خودکشی کرده و این حادثه تلخ رقم خورده است تکذیب می‌کنیم، برای این حرف هم توضیح و مستندات کامل داریم. تمامی پیام‌های محمد، اینکه قرآن می‌خواند، به درس فارسی و ریاضی جواب می‌دهد، همه و همه موجود است. صدای محمد در کلاس قابل شنیدن است. اتفاقاً از وزارت آموزش و پرورش هم خواستیم، از آنجا که این برنامه و سرورش کاملاً داخلی است و این امکان برای ما وجود دارد، تمامی کلاس‌های برگزارشده را جمع‌آوری و پخش کنیم تا مشخص شود مشکلی برای ورود به کلاس در میان نبوده است. محمد فقط در چند روز اخیر نمی‌توانست عکس بگیرد.
مدیر آموزش و پرورش شهرستان توضیح داد: این موضوع را تایید می‌کنیم که این خانواده از نظر مالی به شدت در مضیقه بوده‌اند و جزو خانواده‌های کم‌برخوردار محسوب می‌شوند، اما مدرسه تمام تلاشش را کرده تا آنلاین شدن کلاس‌ها برای این خانواده و پسرشان مشکلی ایجاد نکند. از طرف دیگر، تعداد روزهای مفید برگزاری کلاس‌ها از ابتدای سال جدید به ۲۰ روز هم نمی‌رسد. چطور ممکن است در عرض ۲۰ روز و نداشتن گوشی چنین اتفاقی رخ دهد؟ ضمن اینکه در تمام این روزها مدرسه باز بوده است. ما این امکان را در اختیار دانش‌آموزان و خانواده‌هایشان قرار داده‌ایم که اگر به هر دلیلی شرایط حضور در کلاس‌های آنلاین را ندارند، بتوانند از ظرفیت مدرسه استفاده کنند. هر روز مدرسه باز است و کلاس‌های فشرده نیم‌ساعته حتی با حضور یک دانش‌آموز هم برگزار می‌شود.
او در پایان در پاسخ به این سوال که آیا وجود دانش‌آموزانی در کشور که امکان دسترسی به شاد ندارند را انکار می‌کند یا خیر گفت: البته که هیچ آدم عاقلی نمی‌تواند این موضوع را رد کند. خود آموزش و پرورش هم اعلام کرده که درصدی از دانش‌آموزان به شبکه شاد و ابزار حضور در کلاس آنلاین دسترسی ندارند. باید تلاش شود این درصد کاهش یابد تا هیچ دانش‌آموزی به خاطر مشکل مالی از درس و مدرسه دور نماند.

واکنش به خودکشی دانش‌آموز ۱۱ساله بوشهری
خبرگزاری برنا: نماینده مردم دیر، کنگان، جم و عسلویه گفت: شورای راهبردی پتروشیمی‌های منطقه قول داده بود تعدادی تبلت در اختیار دانش آموزان قرار دهد اما آنقدر امروز و فردا کرد که هنوز هم اجرا نشده است.
موسی احمدی، نماینده مردم دیر، کنگان، جم و عسلویه در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی برنا با اشاره به خودکشی یک نوجوان ۱۱ ساله به دلیل نداشتن گوشی همراه و عدم امکان حضور در کلاس‌های آنلاین گفت: بنده از طریق فرمانداری و آموزش و پرورش این موضوع را پیگیری کردم و به من اعلام شد با وجود اینکه این دانش آموز از یک خانواده بی‌بضاعت است که مشکلات مالی و اقتصادی فراوانی دارند اما مدیر مدرسه در فرورین ماه یک تلفن همراه و لوازم التحریر لازم را در اختیار او قرار داده بود تا از کلاس‌های مجازی و آنلاین بهره مند شود.
او افزود: همچنین دلنوشته معلم او هم حکایت از این جریان دارد که او گوشی داشته اما چون سالم نبوده در استفاده از آن دچار مشکل بوده است و همین موجب ناراحتی او شده است.
احمدی با تاکید بر اجرای مسئولیت اجتماعی تصریح کرد: شورای راهبردی پتروشیمی‌های منطقه قول داده بود تعدادی تبلت در اختیار دانش آموزان قرار دهد اما آنقدر امروز و فردا کرد که هنوز هم اجرا نشده است.
این نماینده مجلس شورای اسلامی با ابراز گلایه گفت: بنده به شدت گلایه دارم چرا منطقه‌ای که سرشار از نفت، گاز، پتروشیمی و سرمایه است باید مردمان فقیر داشته باشد و کمیته امداد به خانواده‌های مستضعف رسیدگی نکند.
احمدی در خصوص حوزه وظایف کمیسیون آموزش مجلس بیان کرد: کمیسیون آموزش و نمایندگان مجلس نمی‌توانند خانه به خانه بروند و دانش آموزان نیازمند را شناسایی کنند چرا که آنها فقط می‌توانند بر اقدامات آموزش و پرورش نظارت کنند و به این وزارتخانه دستور توزیع تبلت و گوشی بین دانش آموزان نیازمند را دهند.
او افزود: انجام این کار برعهده دستگاه‌های اجرایی مانند فرمانداری‌ها و استانداری‌هاست به این صورت که باید این دانش آموزان که ممکن است در یک خانواده ۳ یا ۴ دانش آموز هم وجود داشته باشد را شناسایی کنند و سپس با هماهنگی مناسبی امکانات لازم از جمله گوشی و تبلت را در اختیار آنها قرار دهند چراکه بسیاری از خانواده‌ها حتی از پَس مخارج زندگی روزمره خود هم برنمی‌آیند چه برسد به اینکه گوشی و تبلت بخرند.
این نماینده مجلس شورای اسلامی در توصیه به مدیران مدارس تصریح کرد: مدیران مدارس که جامعه هدف کوچک تری دارند باید از میان خانواده‌ها کسانی که نیازمند تبلت و گوشی هستند را شناسایی کنند و با معرفی به کمیته امداد، لوازم لازم آموزش را دریافت کنند.

کدخبر: ۳۵۴۰۲۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر