کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۰۰۲۷۲
تاریخ خبر:

جاذبه واکسن‌های اضافی ‌در همسایه شمالغرب

روزنامه هفت صبح، احمد رضا نجفی‌ | ارمنستان واکسن اضافه آورده و چه ارمنی و چه توریست‌ها می‌توانند در میادین اصلی شهر بدون هزینه واکسن بزنند.امارات هم شرایط مشابهی دارد اما آنقدری که از ارمنستان شنیده‌ایم شاید مراسم واکسن‌زنی در امارات به گوشمان نخورده باشد. احتمالا دلیلش تبلیغات یکی از آژانس‌های مسافرتی باشد. اولین باری که به خبر واکسن رایگان در ارمنستان برخوردیم، مربوط به دو ماه قبل است.

آن زمان فقط آژانس‌های مسافرتی و فروش آنلاین بلیت به این موضوع پرداخته بودند اما ماجرا از ۲۵ خردادماه و زمانی‌که یکی از سایت‌های خبری تبلیغات آژانس مسافرتی را منتشر کرد، بحث واکسن ارمنی هم داغ شد.آژانس‌هایی که بیش از یک‌سال است کار و کاسبی‌شان به‌خاطر شیوع ویروس از خدا بی‌خبر کساد شده و حالا نهایت تلاش خود را برای انتقام از کرونا به کار گرفته‌اند و برای تورهای واکسن‌زنی بلیت می‌فروشند.

دولت ارمنستان هم فرصت مناسب را در اختیارشان گذاشته. البته این اتفاق بیشتر به‌خاطر مردم ارمنستان است که روی خوش به واکسن کرونا نشان نداده و این موضوع باعث شده دولتشان حتی به توریست‌ها هم واکسن رایگان بزند. در ابتدا فکر کردیم همه‌چیز ترفند تبلیغاتی باشد اما اینطور که پیداست این ترفند جواب می‌دهد و جویندگان واکسن از این راه به هدفشان رسیده‌اند.راه‌های رسیدن به ارمنستان هم تا دلتان بخواهد متنوع است.

حتی از تهران می‌توانید با اتوبوس مستقیم به ایروان بروید و رایگان واکسن بزنید.به‌خصوص که سفر به ارمنستان برای ایرانی‌ها نیاز به ویزا ندارد و تنها مشکل اینجاست که برای دُز دوم باید دوباره مسیر هزار و ۲۰۰کیلومتری تهران-ایروان را طی کنید. یکی از کاربران توئیتر تجربه شخصی خود را از سفر به ارمنستان و دریافت واکسن رایگان در این کشور منتشر کرده. او در این رشته توئیت نوشته: «بعد عبور از مرز برای رسیدن به ایروان آسان‌ترین راه سواری دربست با هزینه حدود ۱۰۰ تا ۱۲۰دلار است و راه سخت‌تر پیدا کردن مسافری که می‌خواهد به ایروان برود یا یک ون خالی است.

به‌طور کلی از مرز تا ایروان حدود هشت تا ۹ ساعت راه است. در ارمنستان تقریبا از ماسک خبری نیست. آمار ابتلا و مرگ‌ومیر خیلی پایین است و مردمش هم از زدن واکسن امتناع می‌کنند. در نتیجه دولت واکسن اضافه آورده و به همه، چه ارمنی و چه توریست واکسن مجانی می‌زنند و الان هم فقط آسترازنکا موجود است. در میادین اصلی شهر ون گذاشته‌اند و شما با ارائه پاسپورت صبر می‌کنید تا صدایتان کنند. من به میدان ریپابلیک یا به قول خودشان هاراپاراک رفتم.

بعد از دو ساعت صبر، وقتی نوبتتان برسد، تب، فشار و اکسیژن خونتان را می‌سنجند و اگر همه چیز بدون مشکل باشد، می‌روید برای واکسن که البته هیچ دردی ندارد. بعد از تزریق به شما کارت واکسن می‌دهند و باید بین هشت تا ۱۲ هفته دوباره برگردید تا دُز دوم را بزنید. بعد از آن به شما گواهینامه به زبان انگلیسی می‌دهند که همه‌جا معتبر است. بهتر است یکی دو روز بعد از واکسن استراحت کنیم چون ممکن است تب داشته باشیم. من برای برگشت به رویال سفر در همان میدان هاراپاراک رفتم و بلیت یکسره تهران گرفتم و دیگر قرار نیست مثل رفت به دردسر بیافتم. حالا باید برای دو ماه دیگر دوباره برای دُز دوم برگردم.»

کدخبر: ۴۰۰۲۷۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر