کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۰۹۰۳
تاریخ خبر:

ثبت چندین رکورد کرونایی در‌ تیرماه جهنمی

روزنامه هفت صبح | آخرین روز تیر هم با زدن یک رکورد تازه در مورد فوتی‌های بیماری کرونا تمام شد، ۲۲۹ نفر در یک روز یعنی نزدیک به ۱۰نفر در هر ساعت! البته این تنها روز بالای ۲۰۰ فوتی تیرماه برای ایرانی‌ها نبود، فقط در همین ماه شش روز بالای ۲۰۰ نفر فوتی داشتیم و بدتر اینکه در تمام سه روز آخر ماه، رقم فوت‌شدگان به زیر ۲۰۰ نفر نرسید.

در حالی که غیر از همین سه روز، هیچ وقت حتی دو روز هم پشت سر هم تعداد فوتی‌ها سد عدد ۲۰۰ نفر را پشت سر نگذاشته بود. امروز تیرماه را با نزدیک به چهار‌هزار فوتی پشت سر گذاشتیم، تعدادی که به نظر خیلی‌ها دست پایین اعلام شده و با توجه به گزارش رئیس‌جمهور و سخنان تعدادی از مسئولان مانند عضو شورای شهر تهران، فوتی‌های کرونا در ایران حداقل ۲۰درصد بیشتر از آمارهای رسمی است.

یکی دیگر از دلایلی که باعث می‌شود تیرماه امسال شایسته لقب جهنمی باشد، تعداد بیماران بد حال است. با مرور آمارها در این مورد می‌بینیم که از نهم تیر که تعداد بیماران بد حال برای اولین بار از ابتدای ورود کرونا به ایران تا آن روز مرز سه هزار نفر را رد کرد، هرگز به قبل از آن برنگشت و روز به روز هم به تعداد مبتلاهایی که حالشان وخیم گزارش می‌شد اضافه شد تا جایی که دیروز در آخرین روز از تیر، تعداد بیماران بدحال به ۳۵۸۹ نفر رسید و این یعنی اگر معجزه‌ای از راه نرسد، وضعیت تعداد فوتی‌ها در روزهای آینده هم خوب نخواهد بود.

عجیب اینکه با مقایسه آمارهای مربوط به کرونا در خردادماه می‌بینیم که تعداد مبتلاها تغییر چندانی نداشته است و غیر از یک روز یعنی ششم خرداد، عدد مبتلاهای تازه به کمتر از دو هزار نفر نرسیده حتی در روزهایی از خردادماه تعداد مبتلاهای جدید سه روز متوالی به بالای سه هزار نفر رسید در حالی که این اتفاق در تیرماه اصلا رخ نداد و مبتلاهای جدید در تمام روزهای تیرماه عددی بین ۲۰۰۰ تا ۲۷۰۰ نفر بود. تیرماه و خردادماه از نظر تعداد افراد بهبودیافته هم شباهت آماری زیادی دارند و حتی می‌توان گفت که در این مورد هم وضعیت تیرماه بهتر بوده است و تقریبا هر روز بیشتر از دوهزار نفر بهبود پیدا کرده‌اند.

این مقایسه آماری سوالات زیادی به وجود می‌آورد که مهم‌ترین آنها این است: چرا با وجود اینکه تعداد مبتلاها و بهبود یافته‌ها تفاوت چندانی ندارد به نظر می‌رسد در هر دو ماه وضعیت ابتلا مشابه بوده، تعداد فوتی‌ها و افراد بدحال در تیرماه تا این اندازه افزایش پیدا کرده است تا جایی که فقط در همین ماه دست‌کم ۴ هزار نفر بر اثر ابتلا به کرونا فوت کرده‌اند در حالی که در خردادماه با تعداد مبتلای تقریبا مشابه تعداد فوتی‌ها نزدیک به ۲۴۰۰نفر بوده است.

*** سناریوهای روی میز
وقتی در مورد دلیل این نکته آماری عجیب جست‌وجو می‌کنیم به چندین سناریو بر می‌خوریم.
* یک: رفتار ویروس بدتر شده و با وجود همه حرف و حدیث‌هایی که همین یک ماه پیش درباره ضعیف شدن ویروس شنیده می‌شد، نه تنها ضعیف شدنی در کار نیست بلکه میزان مرگ‌آوری کرونا افزایش پیدا کرده است.

طبق جدولی که کیانوش جهانپور، مدیر روابط عمومی وزارت بهداشت چند روز پیش منتشر کرد، ایران با ۲۶۷۰۶۱ مورد قطعی ابتلا به کووید-۱۹ (تا ۲۸ تیر) در رتبه دهم قرار دارد اما از نظر آمار فوتی‌ها با ۱۳۶۰۸ جان‌باخته در خانه پنجم جدول جهانی است و میزان کشندگی کرونا در ایران ۵٫۱ درصد است در حالی که میزان کشندگی این بیماری در ایران طبق آماری که اواخر فروردین ماه اعلام شد، ۲٫۷ درصد بود.

* دو: احتمال دیگری که مطرح می‌شود، فرسوده شدن سیستم درمانی کشور است. اینکه فشار بی‌امان بیماری طی شش ماه گذشته چنان توان سیستم بهداشت و درمان را کاهش داده تعداد بیشتری از بیماران به دلیل مراقبت کمتر درمانی از دست می‌روند.

* سه: بی‌توجهی مردم به علائم و مراجعه دیرهنگام یک احتمال دیگر است. اینکه در ماه‌های اول حساسیت مردم به بیماری بیشتر بود و زودتر برای درمان اقدام می‌کردند اما حالا نه تنها حساسیت و اهمیت کمتری قائل هستند بلکه توصیه به خانه ماندن و عدم مراجعه و بستری را خیلی جدی گرفته‌اند. گزارش‌های زیادی شنیده می‌شود درباره اینکه اولین مراجعه فرد مبتلا آنقدر دیر اتفاق افتاده که عملا زمان طلایی درمان از دست رفته بوده است.

* چهار: برخی هم حدس می‌زنند که ظرفیت تست اصلی کرونا که آمارهای رسمی بر اساس نتیجه آن منتشر می‌شود یک ظرفیت ثابتی در هر روز است بنابراین تعداد مبتلاهای تازه در هر روز عدد نسبتا ثابتی است اما از آنجایی که تعداد فوتی‌ها و افرادی که وضعیت وخیمی دارند از هیچ ظرفیت ثابتی پیروی نمی‌کند، می‌توان حدس زد که احتمالا تعداد مبتلاها هر روز بسیار بیشتر از تعدادی است که با آزمایش‌های رسمی اعلام می‌شود.

کدخبر: ۳۴۰۹۰۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر