کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۳۴۹۳۰
تاریخ خبر:

تک‌نگاری| چه چیزی سد راهت است جز خودت؟

روزنامه هفت صبح، آنالی اکبری | دخترم در حالی‌که مشغول خواندن کتاب «ماجراجویان بزرگ» بود، به طرفم برگشت و پرسید: «تو اگه ماجراجو بودی کجا می‌رفتی برای ماجراجویی؟» بدون فکر گفتم: «جنگل‌های استوایی.» می‌توانستم راهی صحرا شوم یا ته اقیانوس‌ها غواصی کنم یا با یک هواپیمای کوچک دور اقیانوس اطلس بچرخم اما نه.

در خیالاتم یکی از آن ماجراجوهای آفتاب سوخته جنگل‌های استوایی بودم که با تبر تیز و کوچکی در دست، ساقه‌های سمج گیاهان خودرو را می‌برند و راهشان را باز می‌کنند و جلو می‌روند و هر دقیقه خود را می‌لرزانند تا حشرات موذی از روی تن‌شان بپرند و نیش‌شان نزنند و برای رد شدن از روی رودخانه‌های نسبتاً خروشان، به تنه درختی می‌چسبند و کشان‌کشان خود را به آن سوی رود می‌رسانند و تازه می‌فهمند کوله‌‌پشتی‌شان را آن‌طرف جا گذاشته‌اند که حالا دارد خوراک حیوان گرسنه بد غذایی می‌شود.

پس بی‌خیالش می‌شوند و دست خالی مسیر را ادامه می‌دهند و در نهایت خیلی تصادفی به معبدی باستانی می‌رسند و در حالی‌که خود را غرق جواهر کرده‌اند، آماده‌اند تا به خانه برگردند اما متاسفانه گرفتار طلسم قدیمی معبد می‌شوند و بدنشان شروع می‌کند به لرزیدن و مایع لزج سبز رنگی از دهانشان بیرون می‌ریزد و جنازه‌شان روی گیاه گوشتخواری می‌افتد و پایان ماجرا.

خوشبختانه ماجراجویان درون کتاب، سرنوشت بهتری داشتند. آدری ساترلند زنی بود که به مدت ۲۰ سال، هر تابستان با قایق پارویی بادی کوچکش در خط ساحلی پر‌صخره آلاسکا گشت‌و‌گذار می‌کرد. جالب اینجاست که ماجراجویی‌هایش را وقتی شروع کرد که بچه‌هایش بزرگ شده بودند و وقت آزاد بیشتری داشت.

درولا مورفی زن ماجراجوی دیگری بود که نیم قرن با دوچرخه سفر کرد و یکبار از فرانسه تا هندوستان رکاب زد. یکبار در یکی از سفرهایش مجبور شد به سمت گرگ‌هایی که به قصد خوردنش جلو آمده بودند، شلیک کند و یکبار دیگر برای عبور از رودخانه‌ای بی‌پل، آویزان گاو کوچکی شد که داشت از آنجا می‌گذشت.

کتاب پر است از جملاتی الهام‌بخش از ماجراجوهایی که دنیا را بیش از دیگران چشیده‌اند:
کلاً بهتر است آدم کمی بیش از حد معمول جسور باشد تا کمی بیش از حد معمول محتاط.
من راهی شدم تا از دیدن دنیا لذت ببرم نه این‌که رکوردی را بشکنم یا رکوردی بسازم.
دو نکته مهم یاد گرفتم: قدرت هرکس به اندازه اراده اوست و سخت‌ترین بخش ماجرا قدم اول است.
چه چیزی سد راهت می‌شود؟ خودت! مگر نه؟
از کتاب ماجراجویان بزرگ: ۲۰ جهانگرد شگفت‌انگیز/ نویسنده: الستر هامفریز/ مترجم: لیدا هادی/ نشر اطراف

کدخبر: ۴۳۴۹۳۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر