کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۶۱۹۴۹
تاریخ خبر:

تکرار ادعای ترور جوان نخبه ایرانی در روزنامه نیویورک ‌تایمز

تسنیم نوشت: روزنامه نیویورک ‌تایمز در گزارشی به‌ قلم رونن برگمن خبرنگار صهیونیست و فرناز فصیحی روزنامه‌نگار فارسی‌زبان خود با ارائه داستان جدیدی از ماجرای درگذشت ایوب انتظاری از افراد نخبه ایرانی اهل یزد سعی کرد آن را یک اتفاق امنیتی و در قالب ترور نشان دهد.

در این گزارش آمده سپاه استان اراک دو شب قبل در اطلاعیه‌ای به موضوع شهادت علی کمانی از رزمندگان یگان هوافضا اشاره کرد و گفت که این اتفاق بر اثر یک سانحه رانندگی رخ داده است. وزارت دفاع نیز روز گذشته درخصوص شهادت محمد عبدوس بیانیه‌ای صادر و علت آن را سانحه در حین مأموریت عنوان کرد. وزارت دفاع اطلاعات بیشتری از این موضوع منتشر نکرد ولی اعلام شد که این اتفاق در سمنان رخ داده است.

با این حال برخی رسانه‌های خارجی ازجمله تلویزیون ایران اینترنشنال وابسته به سعودی، در خبرسازی پیرامون این ماجرا و با ادعای گفتگو با «یک مقام آگاه ایرانی» مدعی شد که این دو نفر در زمینه «ساخت و توسعه تسلیحات برای حزب‌الله لبنان» کار می‌کردند.

این تلویزیون سعودی در داستان‌سرایی دیگری هر دوی این شهدا را عضو سپاه پاسداران و «دو افسر مهندس در سپاه» معرفی و سعی کرده است با ارتباط دادن این مسئله به ترور شهید صیاد خدایی و اتفاقات دیگر یکی دو ماه اخیر، شهادت این افراد را حادثه‌ای امنیتی و با دخالت خارجی (صهیونیست‌ها) نشان دهد.

این شکل داستان‌سرایی‌ها و انتشار داده‌های کذب و بدون سند، در سال‌های اخیر به یکی از روندهای جاری در رسانه‌های مخالف جمهوری اسلامی ایران تبدیل شده است. نمونه دیگر، روزنامه نیویورک‌تایمز است که در گزارشی به‌قلم رونن برگمن خبرنگار صهیونیست و فرناز فصیحی روزنامه‌نگار فارسی‌زبان خود، با ارائه داستان جدیدی از ماجرای درگذشت ایوب انتظاری از افراد نخبه ایرانی اهل یزد، سعی کرد آن را یک اتفاق امنیتی و در قالب ترور افراد مؤثر داخل کشور نشان دهد.

این روزنامه در خصوص فوت ایوب انتظاری نوشت این ماجرا یک ترور بیولوژیک (مسموم کردن شخص) است و برای باورپذیر کردن داستان خود ـ همچون تلویزیون اینترنشنال و مثل روندهای سابق خود ـ دست به دامن یک «منبع آگاه ایرانی» شده است، و هیچ‌جا توضیح نمی‌دهد که چرا مخاطب باید باور کند منبع آگاهی این‌چنین بی‌نام‌ونشان در میان است!

این در حالی است که علاوه بر آنکه قوه قضائیه و سایر منابع رسمی نیز این ادعا را (ترور ایوب انتظاری و شهادت وی) که پیش از نیویورک تایمز در فضای مجازی و توسط اکانتهای بعضاً ناشناس مطرح شده بود، رسماً تکذیب کردند و هیچ شواهدی مبنی بر ترور نیز ارائه نشده است. درواقع تقریباً در تمامی داستان‌سازی‌های این رسانه‌ها یک عنصر ثابت خیالی به‌نام منبع آگاه ایرانی وجود دارد. در گزارش تلویزیون سعودی اینترنشنال نیز ادعای مطرح‌شده درخصوص دو شهادت اخیر از قول یک منبع آگاه آورده شده است. در ماه های اخیر برخی رسانه‌های غربی و به‌خصوص رسانه‌های فارسی‌زبان در یک عملیات روانی مشترک سعی دارند هرگونه اتفاق داخل ایران را یک موضوع امنیتی نشان دهند و در این میان صهیونیست‌ها نقشی پررنگ‌تر ایفا می‌کنند

کدخبر: ۴۶۱۹۴۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر