کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۹۱۱۷
تاریخ خبر:

تکذیب ابتلای دو پزشک به کرونا، بعد از تزریق واکسن

روزنامه هفت صبح، نگین باقری | روز گذشته خبرگزاری ایرنا خبر مهمی درباره ابتلای دو پزشک یزدی به کرونا، آن هم بعد از تزریق واکسن منتشر کرد. این خبر اول توجه‌های زیادی را به دنبال داشت، اما یک‌دفعه از خروجی این سایت حذف شد. با اینکه در این گزارش اینطور آمده بود که نتیجه آزمایش پی‌سی‌آر این دو پزشک نشان می‌دهد آنها مبتلا به کرونا شده‌اند، اما رئیس روابط‌عمومی دانشگاه علوم پزشکی یزد به هفت صبح می‌‌گوید این دو نفر اصلا تست نداده‌اند و فقط علائمی شبیه به کرونا داشته‌اند.

عنوان این گزارش پرحاشیه که صبح دیروز روی خروجی ایرنا قرار گرفت «تلخی‌های کرونایی پزشک یزدی» بود. در این مطلب اینطور نوشته شده بود که «در دو نفر از اعضای کادر درمان یزد که یک هفته پیش واکسن تزریق کرده بودند، علائم ابتلا به کرونا مشاهده شده و آزمایش پی‌سی‌آر آنها نیز مثبت شده است.»

ابراهیم سلمانی، رئیس روابط‌عمومی بیمارستان علوم پزشکی یزد در واکنش به این خبر به روزنامه «هفت صبح» این دو توضیح را می‌دهد: «در این گزارش خبرنگار با پزشکی مصاحبه کرده و گفته بود که دو همکارش به این بیماری مبتلا شده‌اند؛ یعنی این گزارش شامل مصاحبه با خود آن پزشکانی که ادعا می‌شد کرونا گرفته‌اند نمی‌شد.»

بااین‌حال سلمانی این خبر را تکذیب می‌کند و می‌گوید: «ماجرا به این شکل بوده که دو نفر از پزشکان علائم محدودی شبیه به علائم کرونا داشته‌اند، اما این علائم آنقدر محدود بوده که حتی به پزشک هم مراجعه نکرده‌اند یا آزمایش pcr هم نداده‌اند.» به گفته ابراهیم سلمانی، این دو پزشک دو هفته قبل دوز اول واکسن خود را دریافت کرده و هنوز به دوز دوم نرسیده‌اند. به‌خاطر همین به گفته دانشگاه علوم پزشکی یزد، حتی اگر آنها کرونا هم داشته باشند اتفاق عجیبی نیفتاده است.

*** ۸۰ درصد دوز دوم را نگرفته‌اند
روند واکسیناسیون در یزد مانند همه شهرها از بیست‌ویکم بهمن شروع شد. در این استان تا امروز تنها ۲۰ درصد از پزشکانی که هفته اول واکسن زده بودند، دوز دوم را هم تزریق کرده‌اند. به گفته مسئولان علوم پزشکی این استان، ۲۱۰ دوز به یزد تخصیص یافته و به کادر درمان استان تزریق شده است. به گفته رئیس این دانشگاه، هنوز برخی از کادر درمان در تزریق واکسن کرونا تردید دارند که امیدوار هستند این تردید در روزهای آینده رفع شود.

روابط‌عمومی این دانشگاه درباره این خبر اینگونه می‌گوید: «وقتی فرد دوز اول واکسن را می‌زند، میزان آنتی‌بادی در بدن او به اندازه‌ای نمی‌رسد که بتواند خودش را در برابر کرونا واکسینه کند. بلکه شش هفته پس از دریافت دوز دوم واکسن حداکثر ایمنی در برابر ابتلا به کرونا در بدن ایجاد می‌شود. ضمن اینکه هیچ واکسنی در دنیا به افراد به صورت صددرصد ایمنی نمی‌دهد. قدرتمندترین واکسن هم در نهایت فرد را ۹۴ درصد واکسینه می‌کند و ایمنی اسپوتنیک حدود ۹۳ درصد است. به همین دلیل اگر چنین خبری هم صحت داشت، غیرعلمی نبوده.»

*** مورد عجیب گناباد
در شهر یزد تا امروز چند نفر عوارض پس از واکسن را از خود نشان داده‌اند، اما گویا آن عوارض آنقدر شدید نبوده که مسئله‌ای جدی به حساب بیاید. تنها موردی که در کل کشور پس از تزریق دچار عوارض شدیدی شد، یک پزشک گنابادی بود. این پزشک چهار روز در بیمارستان این شهر هم بستری بود و بعد از بهبود مرخص شد. از زمانی که فایزر در آمریکا تزریق شد تا امروز خبرهای مشابهی در کشورهای مختلف دنیا منتشر شده است. با اینکه ابتلا بعد از واکسن هم اتفاق غیرممکنی نیست، اما باز هم ابتلا به این ویروس، آن هم بعد از تزریق واکسن کمی غیرمنتظره به نظر می‌رسد.

کدخبر: ۳۷۹۱۱۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر