کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۳۴۹۱۳
تاریخ خبر:

توئیتست| حمله شایعات به صنایع غذایی

روزنامه هفت صبح، آرش غفاری | از دوستانم پرسیدم به نظر ایشان دلیل انتشار سریع شایعات در زمینه محصولات صنایع غذایی چیست؟
جواب‌های تقریبا کاملی دریافت کردم. این مسئله در جمع‌بندی کامنت‌های دوستان به سه قسمت عمده تقسیم می‌شد.
اول: عدم برخورد قانونی در مقیاس مناسب با متخلفین
دوم:بی‌اعتمادی به تولیدکنندگان
سوم: ضعف دستگاه‌های نظارتی

اینکه هر کدام از این سه مورد چه بخشی از مشکل را با چه درصدی در اختیار دارند یک‌مسئله است.اما اینکه چه راهی باید برای اصلاح این روش اتخاذ کرد مسئله دیگریست.گسترش شایعات و تولید محتوی به‌صورت نادرست مستقیما سلامت جامعه را مورد هدف قرار خواهد داد.
امید است که مسئولین در راستای اعتمادسازی بیشتر بین تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان گام‌های اصولی و صحیحی را بردارند.چند پاسخ منتخب را با هم بخوانیم:

Siamak sharifi: ‏‎۱-حیات همه مردم، متکی به مصرف مواد غذایی است و به نوعی وجه اشتراک همه است.
۲- نقش تعیین کننده‌ای در سلامت دارد به این خاطر به اطلاعات مرتبط با حساسیت بیشتر توجه می‌کنند.
۳-افراد با هر سطح دانشی شناخت نسبی از آن دارند، لذا بستر مناسبی برای ترویج شایعات فراهم است.

بهرنگ سهرابی: ‏‎غذا فارغ از سواد و جنسیت و ثروت و شعور، موضوع همه‌ آدماست و انگار همه می‌تونن راجع بهش نظر بدن، از اون‌طرف مستقیما با سلامت در ارتباطه و علم‌واره‌های بی‌اساس همیشه برای ذهن کنجکاو انسان امروزی بسیار خوشاینده، به‌همین‌خاطر بازار شایعه‌ش همیشه داغ‌تر از موضوعات دیگه‌ست.

Babak radfar: ‏‎خوراک از پایه‌های هرم مازلو است و از نیازهای هر روزه و اساسی آدمیزاد. بنابراین وسوسه تقلب در آن در گذر زمان بسیار بوده است و توجه و حساسیت مردم نسبت به آن بسیار زیاد. حفظ کیفیت کالا در یک برند چه بسا مهمتر از توسعه و ازدیاد آن باشد! اولین نقصان برند را از سبد مصرف خارج می‌کند.

Naramsis: ‏‎چون اعتماد وجود نداره و هر چیزی قابل باوره.
اشکان خسروپوغ: ‏‎شایعه/فیک‌نیوز جماعت راحت‌/سریعتر از خبر جدی و راست پخش میشه. یه سری‌هاشون کلی ارزش خبری مهم و چشم‌گیر دارند که باعث جذب مخاطب و پخشش میشه. میگن سگ که آدم گاز بگیره، خبر نیست ولی برعکسش هست. اینجا هم همینه. شگفتی جذابه

Rahi: ‏‎شاید چون آدم‌ها دوست دارن دانسته‌هاشون رو ابراز کنن و غذا یک موضوع همیشگی و روزانه و جذابه، اغلب براشون مهم نیست که دارن یک شایعه رو‌ منتشر می‌کنند و ممکنه کاملا غلط باشه، بلکه گفتن اون مطلب جذاب براشون مهمه و ابراز اینکه می‌دانم! که بقیه هم بگن چه جالب.

Dr.spine(مهدی): ‏‎کلا ویژگی شایعات و اخبار زرد، میزان سرایت و گسترش بسیار بالاشون هست.
دو عامل می‌تونه میزان این ضریب نفوذ رو بیشتر هم بکنه، یکی‌ش عجیب و دور از ذهن بودن در عین ظاهر علمی‌ش هست و دیگری درگیری روزمره باهاش.شایعات مربوط به مواد غذایی به دلیل دوم، ضریب نفوذ و گسترش بسیار بالایی داره.

مظلوم دلفین: ‏‎مهلتش کمه من جواب نمیدم.(صدای گریه فالوئرا)
Mansore Bagheri: ‏‎امروزه به دلیل ارتباطات زیاد و فضای مجازی، و افزایش اطلاعات،سلامت مواد غذایی در نزد خانواده‌ها اهمیت زیادی پیدا کرده.از طرف دیگر بی اعتمادی باعث داغ بودن بازار شایعات شده و هر کس به فراخور اطلاعات خود صاحب نظر است.

مولایی: ‏‎چند دلیل عمده باعث می‌شود که شایعات خیلی سریع منتشر بشوند(داخل ایران)مردم به خاطر مسائلی که طی چند دهه دیدند متاسفانه اعتماد خودشان را به خیلی چیزها از جمله سلامت مواد غذایی از دست دادند،و چون اکثر مردم سواد رسانه‌ای ندارند و به هر مطلبی که به دستشان می‌رسد اعتماد می‌کنند و همین بی‌اعتمادی باعث ترس می‌شود، این ترس باعث می‌شود که شخص در مقابل خبری که در دست دارد احساس مسئولیت کرده و بدون تحقیق آن را به دوستان و آشنایان انتقال دهد.

M.danesh: ‏‎غذا بخش مهمی در زندگی بشر است و سلامتی و ترس از بیماری برای همه مهم می باشد. عدم آگاهی و عدم آموزش از کانال‌های معتبر باعث شده تا هر شایعه‌ای به سرعت منتشر گردد.
Kamyar: ‏‎تصور عموم مردم بر این است که خورد و خوراک تاثیر مستقیم و حیاتی بر سلامتی آنها دارد. فرض اشتباه نیست اما مفروضات کامل نیستند. مثلا اهمیت کنترل استرس و یا آلودگی آب و هوا چون به سختی به دست افراد قابل کنترل است نادیده گرفته می‌شوند.

حسین حمیدیا: ‏‎چون آدم‌ها دوست دارن نشون بدن که سلامتیشون براشون مهمه و به همین خاطر، هر شایعه‌ای راجع به خوب یا بد بودن یا مشکل داشتن یا مفید بودن مواد غذایی رو سریع نشر می‌دن و البته که ممکنه خودشون قبولش نداشته باشن و مقید به اعمال اون در زندگیشون نباشن!کلا ریا خیلی حال میده!

Mohamad: ‏‎عدم وجود آموزش‌های پایه در این زمینه، عدم آگاهی صاحبان رسانه (نظیر ادمین‌های تلگرام، اینستاگرام، سایت‌های خبری و غیره با مخاطبین چند صد هزار نفری) و پخش سریع این شایعات بدون تحقیق، وجود سایت‌های سرگرمی زرد (برای مثال انتشار یک شایعه با تیتر جنجالی و کپی شدن آن شایعه با همان‌ تیتر‏‎در سایر سایت‌های سرگرمی و پخش شدن شایعه مانند ویروس)

مدیر میانی: ‏‎هر کسی سعی می‌کنه قضایا رو همونطوری که دوست داره بشنوه، و بیان کنه. حتی اگه اون موضوع یه حقیقت (فکت) علمی باشه. نمک بده، ولی چون این نمک‌های توی بازار کیفیتشون خوب نیست، میشه بیشتر خورد. چیزی توش نیست که، فقط شوره. باید آب بخوری. البته چایی کمرنگ هم همون کار رو میکنه.

کارت زن:‏‎۱.رقابت‌های تبلیغاتی بین تولیدکنندگان موادغذایی
۲.عدم نظارت مستمر و مورد اطمینان از مراجع بالادستی برروی تولیدکنندگان موادغذایی و درنتیجه تبدیل شدن شبکه های اجتماعی به مرجع.
همنام همین زندگی: ‏‎شایعه اسمش روشه دیگه، زود شیوع پیدا میکنه
از طرفیم ملت چون معتقدن با خوردن مریض میشن، اغلب تا یه شایعه ای میشنون فوری به اطرافیانشون میگن.
همین چیزا دیگه.اصن چه میدونم.

Entanglement: ‏‎به افراد کم‌سواد توهم دانایی و مطلع‌بودن می‌ده. اغلب همراه با هشدارهای موکده که برای برخی افراد به خصوص پدر و مادرها دلهره‌آوره و ارسالش رو اقدامی پیشگیرانه و بی‌خطر می‌بینن. خیلی از افراد قدرت تشخیص ندارن و گمان می‌کنن یک مطلب شبه‌علم، یافته‌ای علمی‌ست.

Saeedsabounchi: ‏‎به دلیل اینکه بیشتر خانم‌های خانه دار با غذا سر و کار دارند و کلا اکثر مردم غذا و سلامتی‌اش برایشان مهم است. با احترام به تمام بانوان عزیز خانه دار اما خب سرعت پخش اخبار و شایعات بین خودشان و در گروه‌هایشان از تمامی رسانه‌های جهانی بیشتر است.
Afshin: ‏‎‎چون معده آدم‌ها از مغزشون بیشتر کار می‌کنه.
سوکورو تاکازاکی کمرنگ: ‏‎چون مادر من (و احتمالا همه مادرا) فکر می‌کنه اگر همون لحظه نفرسته برا همه، در آن واحد ما اون غذا رو می‌خوریم و مسموم می‌شیم یا می‌میریم.

Fe: ‏‎به تولیدکننده و سیستم نظارت اعتماد ندارن. به‌خاطر همین هرچیز علیه‌شو خیلی راحت قبول میکنن.
حالا تراریخته و هورمونی و… شاید بیرون ایرانم منتقد داشته‌باشه، ولی وقتی درباره ایران صحبت کنیم یعنی تولیدکننده به جز اون روشای مورد مناقشه، صد جور خلاف هم با رشوه میتونه انجام بده.

کدخبر: ۴۳۴۹۱۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر