کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۰۸۷۹۷
تاریخ خبر:

تلاش عربستان برای دعوت ایران به یک نشست مهم سیاسی

در پی توافق ایران و عربستان برای ازسرگیری روابط میان دو کشور، منابع خبری اعلام کردند که عربستان قصد دارد از ایران دعوت کند تا به عنوان مهمان در نشست آتی سران عرب حضور داشته باشد.

ایسنا به نقل از رای الیوم می‌نویسد: فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان در این راستا سفرهایی به کشورهای منطقه خواهد داشت تا تمام کشورهای عربی از جمله سوریه در نشست عربستان مشارکت داشته باشند. این منابع تاکید کردند که تماس ها میان ریاض و دمشق از مدت ها پیش آغاز شده و قرار است بن فرحان به سوریه برود تا این سفر مقدمه ای برای حضور دمشق در نشست سران کشورهای عربی در عربستان باشد.

منابع رای الیوم می گویند که عربستان تلاش می کند از ایران و ترکیه دعوت کند تا به عنوان مهمان در نشست سران عرب مشارکت کنند و از این طریق اعلام کند که ریاض سکوی امنیت منطقه است. نشست ریاض قبل از نشست ایران و کشورهای عربی خلیج فارس در پکن برگزار می شود و این نشست به مثابه مقدمه ای برای یک توافق ایرانی- عربی خواهد بود.

پیش از این روزنامه وال‌استریت‌ژورنال در خبری نوشت که چین در حال برنامه‌ریزی برای برگزاری نشستی میان سران کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس با ایران در چین است. به نقل از وال‌استریت‌ژورنال، در نشست سران کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس با شی جین‌ پینگ، رئیس‌جمهوری چین، که دسامبر گذشته در ریاض برگزار شد، رئیس‌جمهوری چین ایده بی‌سابقه‌ای را مطرح می‌کند. او پیشنهاد داد که نشست سطح بالایی میان سران کشورهای حاشیه خلیج فارس و مقامات ایران در سال ۲۰۲۳ در پکن برگزار شود. منابع مطلع به این روزنامه اطلاع داده‌اند که نشست کشورهای شش‌گانه شورای همکاری خلیج فارس و ایران برای سال جاری میلادی برنامه‌ریزی شده است.

کدخبر: ۵۰۸۷۹۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر