کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۲۷۱۸۳
تاریخ خبر:

تقلب‌ برنامه‌های ویژه افطار از روی دست ماه عسل

روزنامه هفت صبح، گروه تلویزیون | ‌در دومین روز از ماه رمضان، بعد از تماشای اولین قسمت از برنامه‌های ویژه افطار شبکه‌های مختلف، در گزارشی مفصل، به این نکته اشاره کردیم که اکثر این برنامه‌ها، حال و هوایی مشابه «ماه عسل» دارند. مهمان‌ها از میان مردم جامعه انتخاب می‌شوند و مجری‌ها در گفت‌وگو و پیشبرد مصاحبه هم تقریبا مشابه عمل می‌کنند.

در این گزارش، قصد داریم این برنامه‌ها را کنار هم بگذاریم و ببینیم هرکدام از مجری‌ها در نقطه شروع گفت‌وگو چطور عمل می‌کند. آیا در این نقطه‌ هم، پیرو همان الگو هستند و از مهمان می‌خواهند از ابتدا شروع کند و به مرور پازلی را تکمیل می‌کنند یا شیوه متفاوتی در پیش گرفته‌اند. برای این مقایسه، این برنامه‌ها را در روز ۲۱ اردیبهشت مرور کرده‌ایم.

*** دعوت/ محمد برمایی
محمد برمایی، مجری برنامه «دعوت» بعد از اینکه در استودیویی دیگر، با مخاطبان سلام و احوال‌پرسی می‌کند سراغ مهمان‌ها که یک آقا و خانم هستند، می‌آید. او حرفی درباره اینکه مهمان‌های برنامه چه کسانی هستند و به چه دلیل دعوت شده‌اند، نمی‌زند و درست از نقطه صفر شروع می‌کند.
* شروع گفت‌وگو: «معرفی کن خودت را. از کجا آمده‌ای؟ چه می‌کنی؟ از خانواده و اصل و نسبت بگو. بچگیتو برام تعریف کن. از مرام خانوادگیت بگو و ….»

*** مکث/ مسعود کرامتی
مسعود کرامتی، مجری برنامه مکث در روز ۲۱ اردیبهشت بود. ابتدای برنامه، همانطور که در حیاط قدم می‌زد گفت: «راستش امروز نمی‌دانم مهمان‌های‌مان چه کسانی هستند و نمی‌دانم چه ارتباطی به کرونا و این موضوعاتی که چند وقت اخیر به آنها پرداختیم دارند.» بعد هم گفت: «بریم ببینیم اصلا حرفشان چیست و الان چه می‌کنند و رابطه‌شان با موضوع برنامه ما چیست.»

* شروع گفت‌وگو: مسعود کرامتی هم گفت‌وگویش را از گذشته مهمان‌ها شروع کرد و گفت: «برای اولین بار در این برنامه، حتی اسم شما را هم نمی‌دانم. هنوز نمی‌دانم شغل شما چیست. می‌خواهم روال گذشته برنامه را رعایت کنم و بپرسم از کودکی‌تان بگویید. چطور رفتید مدرسه؟ خانواده‌تان چطوری بود؟ و…»

*** مثل ماه/ رسالت بوذری
ابتدای برنامه درباره معنای بنی‌آدم اعضای یک پیکرند صحبت کرد و اینکه چطور اعضای بدن به‌هم خدمت می‌کنند. سپس وارد گفت‌وگو شد.
شروع گفت‌وگو: «چیکارها کردی؟ شنیدم سریع‌ترین مرد ایرانی! کدام کوه‌ها را فتح کردی؟ شنیدیم نفر اول سنگ‌نوردی جهانی و …» بعد از پرسیدن این سوالات کلی، وارد همان مسیر پرسش درباره گذشته مهمان شد و پرسید: «از کی کوهنوردی را شروع کردی؟ کی ازدواج کردی؟ چندتا فرزند؟» .

*** زندگی پس از زندگی/ عباس موزون
یکی از متفاوت‌ترین شروع‌ها را دارد. برنامه با پخش ویدئویی از تصاویر طبیعت و بیمارستان و اتاق احیا و… شروع می‌شود و در یک نریشن، راوی که درواقع خود مجری برنامه است، اطلاعات مهمان برنامه را در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد. مثلا در قسمتی که روز ۲۱ اردیبهشت روی آنتن رفت، راوی گفت: «این‌بار به دیدار طبیبی می‌روم که بعد از تجربه گریزان شده از درد بی‌دردی و شتابان به درمان دردمندان فرودست.»
* شروع گفت‌وگو: مجری برنامه بدون اینکه با مخاطبان سلام و احوال‌پرسی کند، بلافاصله گفت‌وگو را با مهمان برنامه شروع کرد. او درست در نقطه شروع برنامه از مهمان پرسید: «چه اتفاقی افتاد آقای دکتر؟»

*** آدم‌های خوب شهر/ کاظم احمدزاده
صحبت‌های ابتدایی کاظم احمدزاده در شروع برنامه، هیچ ارتباطی با مهمان برنامه و گفت‌وگویی که پیش برد نداشت. قبل از اینکه تصویر مهمان برنامه را ببینیم احمدزاده از روی کاغذ، اطلاعاتی درباره او خواند و اجازه داد مخاطبان درباره اسم و سال تولد و اینکه ساکن کدام شهر است و … بدانند اما چیزی درباره و اینکه در چه زمینه‌ای کارآفرین است، نگفت.
* شروع گفت‌وگو: «حالتون خوبه؟ خب بریم از قدیم شروع کنیم. از چندسالگی کار می‌کردی؟ و …»

*** خرم‌شهر/ محمدحسین امیدی
شکل و شمایل برنامه «خرم‌شهر» تا حدودی با سایرین متفاوت است اما شروع گفت‌وگوها با مهمان‌های اصلی، بی‌شباهت به سایرین نیست. در این برنامه، ابتدا یک چهره وارد استودیو می‌شود و داستان کلی مهمان‌ها را از زبان مجری می‌شنود و بعد نوبت به مهمان‌های اصلی می‌رسد. در قسمتی که روز ۲۱ اردیبهشت روی آنتن رفت، مجری برنامه داستانی درباره چند جوان ۱۹ساله عاشق بازیگری برای آتش تقی‌پور تعریف کرد و بعد وارد گفت‌وگو با نفر اول شد.
* شروع گفت‌وگو: «بریم سراغ ۱۹سالگی‌ات محمدعلی! زمانی که زمینه‌ای در بازیگری داشتی و عشق بازیگری بودی و زمانی که اولین پیشنهاد رسید. چی شد؟ تعریف می‌کنی برامون؟»

کدخبر: ۳۲۷۱۸۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر