کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۳۲۴۸
تاریخ خبر:

تصویر واقعی آمریکا

روزنامه هفت صبح، محمد‌رضا‌جلایی‌پور | ‌بخشی از یادداشت خوب محمدرضا جلایی‌پور که از کانال تلگرامی ‌پدرش اخذ کرده‌ایم:‌
در روایت آمریکا شیفته بخشی از روشنفکران ایرانی و رسانه‌ها، آمریکا یک دموکراسی پیشرو تصویر می‌شود و انتقادات رادیکال روشنفکران آمریکا و جهان به نقش روزافزون پول و رشوه قانونی و رسانه در کاهش تاثیر معنادار رای عموم شهروندان در تغییر قوانین و نمایندگان و رهبران آمریکا، چندان بازتابی پیدا نمی‌کند.

مثلا این روشنفکران و رسانه‌ها به مخاطبان ایرانی‌شان نگفته‌اند که در میان همه کشورهای جی‌۷ آمریکا بیشترین نابرابری درآمدی را دارد، شکاف درآمدی نژادی در آمریکا در ۵۰سال گذشته افزایش داشته است، شکاف ثروتی ثروتمندترین و فقیرترین آمریکایی‌ها در سه دهه‌ گذشته دوبرابر شده است، امروز حدود ۵۰میلیون آمریکایی زیر خط فقرند، آمریکا در دهه‌های اخیر بیش از هر کشور دیگری در جهان کودتا و ترور و کشتار نظامیان و غیرنظامیان انجام داده است، آمریکا مهم‌ترین حامی ‌نظام آپارتاید اسرائیل اشغالگر و تعدادی از اقتدارگراترین دولت‌های جهان است و نوام چامسکی، حزب جمهوری‌خواه آمریکا را خطرناک‌ترین سازمان سیاسی کنونی در جهان و آمریکا را مهم‌ترین تهدیدکننده نظم و امنیت جهانی و محیط زیست می‌خواند.

بسیاری از نهادهای سیاسی و حقوقی و اقتصادی، جنبش‌های مدنی، موسسات آموزشی و دستاوردهای علمی ‌و فکری و فرهنگی و صنعتی آمریکا شایسته تحسین و الهام‌گیری‌اند، اما آمریکا روی دیگر تاریک‌تری هم دارد که برای عموم مخاطبان ایرانی ناآشناست و برآمدن ترامپ و قتل جورج فلوید گویی از این سویه‌های آمریکا برای بخش بزرگ‌تری از شهروندان ایران پرده برمی‌دارد.

اصلاح‌گران ایران برای الگوسازی و الگوگیری می‌توانند در جهان امروز نمونه‌های بسیار بهتر و عادلانه‌تری از آمریکا داشته باشند(از جمله در کشورهای اسکاندیناوی و اروپای غربی). به فقدان آب شرب و لوله‌کشی در غیزانیه باید اعتراض کرد، اما نه با ساختن تصویری غیرواقعی از آمریکا که فیلنت میشیگانش از آب شرب غیرآلوده محروم بوده است.

به تبعیض علیه مهاجران باید اعتراض کرد، اما نه با الهام‌گیری از آمریکا که کودکان مهاجران را از والدینشان جدا و در قفس زندانی می‌کند. از کارآفرینی و بهبود محیط کسب‎وکار باید حمایت کرد، اما نه با ساختن تصویر آرمانی از امثال ایلان ماسک و استیو جابز که شرح شارلاتان‌گری‌هایشان سال‌هاست منتشر شده است.

کدخبر: ۳۳۳۲۴۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر