کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۳۱۵۶۶
تاریخ خبر:

تسلا در چین قربانی می‌شود؟

محمدحسین شاوردی| ماهی‌های کوچک و سریع، ماهی بزرگ و تنبل را می‌خورند و تسلا ممکن است به این سرنوشت دچار شود. تسلا در چین به دنبال تبدیل شدن به بزرگترین خودروساز جهان در بخش محصولات الکتریکی است اما این شرکت برای تحقق این مهم با بحران جنگ تجاری و ظهور رقبای کوچک چینی مواجه است

دیروز خبری منتشر کردیم به این مضمون که تسلا قصد دارید سومین گیگافکتوری خود را در شانگهای راه‌اندازی کند. حالا خبرگزاری بلومبرگ در یک گزارش جامع زوایای دقیق‌تری از آنچه تسلا در چین پی گرفته را منتشر کرده است. بعد از آنکه تسلا توانسته برای نخستین بار از قرن نوزدهم، به عنوان یک شرکت آمریکایی زمینی را به ارزش بیش از ۱۴۰ میلیون دلار با مساحت ۸۶۴هزار متر مربع در شانگهای به مالکیت خود در آورد، خوشبینی به توسعه کسب و کار این برند در چین و تبدیل شدن تسلا به بزرگترین سازنده خودروهای الکتریکی در جهان افزایش یافته است.
با این حال یکی از تحلیلگران مهم صنعت خودرو چین که مدیر موسسه آینده‌نگری صنعت خودرو است هشدار داده اگر تسلا دست نجنباند، شاید همه چیز را در چین به رقبا ببازد.

این موضوع از آنجا قابل اعتنا است که چشم‌انداز روابط تجاری آمریکا و چین رو به وخامت است و رقبای کوچک محلی هم پیوسته دامنه فعالیت خود را افزایش می‌دهند. البته که بازار خودرو جهان مخصوصا در آمریکا و چین با افتی که در سه ماهه اخیر از خود نشان داده پیام خوشایندی را برای تسلا و دیگر بازیگران صنعت خودرو که به تولید محصولات گرانقیمت می‌پردازند، ارسال نمی‌کند.

جالب است که در همین ماه سپتامبر این مشکلات باعث شده تا فروش تسلا در چین با کاهشی ۳۰درصدی مواجه شود. البته آمار تسلا در دو ماه جولای و اوت نیز خوب نبوده و کلا ۱۶۷۶ دستگاه خودرو در چین فروخته است. تسلا حتی در هنگ کنگ هم که زمانی یک بازار بسیار عالی و روبه رشد برایش بود، به شدت در موضع ضعف قرار گرفته و امسال تحت تاثیر جنگ تجاری چین و آمریکا، مجموعا ۷۱ دستگاه فروش داشته است.
تسلا که روزهای اخیر با مشکلات بسیاری از جمله لزوم استعفای ایلان ماسک از ریاست هیئت مدیره شرکت و پرداخت غرامت به سهامداران روبرو است، پس از کلید زدن دو گیگا فکتوری در نوادای آمریکا و آلمان، قرار است ۲تا ۵میلیارد دلار برای ساخت و فعالسازی خط تولید و واحدهای تابعه خود در گیگافکتوری چین سرمایه‌گذاری کند. موردی که ممکن است به یک قمار بزرگ برای تسلا تبدیل شود.
بخشی از انگیزه تسلا برای ورود به بازار چین، رشد سریع تقاضا برای خودروهای الکتریکی در این بازار است. گرچه کلا این بازار هنوز در چین بسیار کوچک است اما در نه ماهه نخست ۲۰۱۸ حدود ۶۸ درصد رشد داشته و تقاضای خودرو تمام الکتریکی در ماه سپتامبر نیز تا بیش از ۸۴ درصد افزایش نشان داده است.
با اینکه بازار خودرو چین مخصوصا در بخش محصولات الکتریکی سریعا در حال رشد است، اما وجود یک تعرفه ۵۵ تا ۶۰ درصدی بزرگترین مانع بر سر راه این برند برای حرکت قدرتمند در بازار چین در مقایسه با رقبای مشابه است. این یعنی رقبای کوچک که محصولات خود را در چین تولید می‌کنند، برای مصرف کنندگان به شدت ارزان‌تر و جذاب‌تر هستند و همین نکته هم عامل اصلی تحریک تسلا برای تسریع روند تاسیس کارخانه و تولید خودرو در چین است.
اما آیا تسلا به اندازه کافی سریع هست.

ییل ژانگ از کارشناسان صنعت خودرو در چین معتقد است: «باید دید تسلا به اندازه کافی سریع هست یا نه. در چین همیشه سرعت و قدرت حرف اول را می‌زند. یک ضرب‌المثل نقض می‌گوید همیشه ماهی‌های سریع،‌ ماهی‌های کند را می‌خورند وگرنه ماهی بزرگتر، ماهی‌های کوچک را قربانی می‌کند.»

کدخبر: ۲۳۱۵۶۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر