کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۱۵۸۹
تاریخ خبر:

تجربه‌ای متفاوت از فوتبال به سبک ژاپنی

روزنامه هفت صبح، امیر پایدار | کونامی و تیم توسعه‌دهنده PES این‌بار برای انتشار بازی سالانه خود یعنی سری Pro Evolution Soccer با شکل و شمایلی جدید بازگشته‌اند. تیم توسعه‌دهنده بازی به دلیل اهمیت تولید و توسعه نسخه نسل نهمی این عنوان که قرار است با موتور گرافیکی آنریل انجین ساخته شود تصمیمی اضطراری گرفته‌اند.

این اتخاذ تصمیم سخت باعث شده بازی eFootball PES 2021 نسل هشتمی به صورت یک به‌روزرسانی فصلی توسعه داده شود و قیمت آن هم از سوی کونامی ۳۰دلار در نظر گرفته شده. حال پرسشی که ذهن ما را درگیر خود می‌کند این است که آیا بازی بهبودهایی هم با خود به همراه داشته؟ یا صرفا تیم سازنده به صورت تمام و کمال فقط همان نسخه نسل قبلی را به نسخه جدید انتقال داده؟ پاسخ این پرسش را در پایان نقد خواهید گرفت.

* یک: امسال هم از دست دادن لایسنس‌های تیم‌هایی را شاهد بودیم و این‌بار دو تیم آث میلان و اینتر میلان ایتالیا در غافلگیری محض بدون لایسنس در بازی حضور دارند؛تیم‌هایی که از دیر باز در سری PES لایسنس بودند و ما به حضور کامل این تیم‌ها در بازی عادت کرده بودیم به خصوص ورزشگاه سن سیرو که طرفداران سری با این ورزشگاه و اتمسفر خاصی که در آن در جریان است خاطره‌ها داشتند و از دست رفتن استادیوم مشترک این دو تیم مایه تاسف بود.

البته کونامی توانسته تیم رم ایتالیا را به صورت کامل به انحصار در بیاورد. همینطور کونامی اکثر لایسنس‌های نسخه قبل را تمدید کرده و توانسته تمدید لایسنس جام ملت‌های اروپا و ۵۵ تیم ملی اروپایی و شراکت تجاری انحصاری رده بالا با لیگ برزیل را در اختیار خود بگیرد. هسته گیم پلی بازی همان نسخه قبل است و بنیان و ریشه آن دچار تغییر و تحولات خاصی نشده، هرچند بهبودهای جزئی در آن دیده می‌شود.

به عبارتی گیم پلی نسخه ۲۰۲۱ مشکلات گیم پلی نسخه قبل را البته در بخش‌هایی برطرف کرده. به طور مثال در نسخه قبل در صحنه‌های شلوغ عکس‌العمل بازیکنان دچار کندی و گیجی می‌شد و بازیکنان عملکرد مناسبی بر روند گیم پلی بازی نداشتند. این مشکل در نسخه جدید بهبود یافته و واکنش بازیکنان به توپ و محیط دقیق‌تر و بهتر شده است.

بازی سی پی یو هم دچار بهبودهایی شده مثلا بازیکنان از پشت محوطه جریمه اقدام به شوت‌زنی بیشتری می‌کنند و این‌بار در نقاط مختلف زمین شوت‌های ناگهانی بیشتری به سوی دروازه روانه می‌کنند. همینطور درصد خطای شوت زنی سی پی یو هم تا حدی بیشتر شده و تنوع شوت‌ها به سمت دروازه به طرز محسوسی بهتر و جذاب‌تر است.

* دو: تیم توسعه‌دهنده در نسخه سال قبل ویژگی Finesse Dribble به بازی اضافه کرده بود. این ویژگی جذاب و کارآمد در نسخه دموی PES 2020 از بالانس و زمان پاسخگویی بهتری برخوردار بود ولی با انتشار نسخه قبلی و با آپدیت‌های بعد از آن زمان پاسخگویی Finesse Dribble دچار مشکل شده و بالانس دریبل کردن بین یوزر و سی پی یو از بین رفته بود. تیم سازنده در نسخه PES 2021 روی این مشکل کار کرده و مشکلات آن را برطرف کرده است.

شما در بازی شاهد زمان پاسخگویی بسیار خوبی در هنگام استفاده از Finesse Dribble خواهید بود و می‌توانید در فضاهای بسته با کمترین زمان پاسخگویی ممکن اقدام به دریبل کردن کنید. همینطور سی پی یو در پاس دادن‌ها از تنوع بیشتری استفاده می‌کند و منطقه عوض کردن‌های بازی با سانترهای بلند بسیار چشم‌نواز است. در این بخش‌ها بازی دچار بهبودهایی شده و شعاع حرکتی بازیکنان سی پی یو هم تا حدودی متنوع تر شده است.

درصد خطای شوت زنی یوزر و سی پی یو به طرز محسوسی بیشتر و متنوع‌تر شده و همینطور هوش مصنوعی دفاع درک بهتری در توپ خوانی و همچنین جمع شدن تیمی مدافعین در هنگام دفاع کردن به صورت واضح از بهبودهایی است که می‌توان در نسخه PES 2021 مشاهده کرد. تفاوت بازیکنان سرعتی با بازیکنان کند در نسخه جدید مشهودتر است و بالانس بیشتری در این زمینه صورت گرفته است. همینطور بهبودهایی جزئی در بخش برخوردهای فیزیکی هم رخ داده است.

* سه: بخش گیم پلی بازی هم در قسمت‌هایی همان مشکلات نسخه قبل را این‌بار در نسخه جدید با خودش به همراه دارد. بخش داوری بازی که دچار مشکلات عمیق است و تیم سازنده در این سال‌های اخیر فکری ریشه‌ای برای حل این مشکل نکرده است.میانگین خطاها در بازی در مقایسه با فوتبال واقعی کمتر است و ما در جریان گیم پلی بازی شاهد خطاهای زیادی نیستیم. همین امر باعث می‌شود در طول تجربه کردن فصل مسترلیگ کمتر شاهد کارت‌های زرد و قرمز و ضربات ایستگاهی باشیم.

شاید در بازی‌هایی مثل بازی‌های دربی و مهم شاهد خطاهای بیشتری باشیم ولی باز هم به صورت کلی این مورد یکی از نقاط ضعف این سری در سال‌های اخیر به شمار می‌رود. گاهی داور از تکل از پشت‌هایی که باید به راحتی آن‌ها را خطا بگیرد چشم پوشی می‌کند و در کمال شگفتی گاهی پیش می آید هیچ خطایی هم نمی‌گیرد.

کدخبر: ۳۵۱۵۸۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر