کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۶۰۲۹۳
تاریخ خبر:

تاخت و تاز آنتی‌بیوتیک‌های محبوب و خودسر

روزنامه هفت صبح | اولین‌بار نیست که در مورد مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک‌ها یا همان داروهای معروف به چرک‌خشک کن می‌شنویم. این‌بار هم نوشین محمد‌حسینی، سرپرست دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده‌های سلامت سازمان غذا و دارو در مورد مصرف این داروها بدون نسخه پزشک آمارهایی داده است:

* از روی فروش آنتی‌بیوتیک‌ها و اختلاف میان تجویز و فروش آنتی‌بیوتیک می‌توانید حدس بزنید که مصرف خودسرانه و غیرمنطقی چقدر است. متاسفانه این میزان در کشور ما بالاست. مقام ایران در بین ۶۵ کشور جهان از نظر مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک‌ها، کشور دوم یا سوم است و بعد از ما ترکیه و سودان قرار دارند.

* گروه تجویز و مصرف منطقی دارو در کشور سال‌هاست که فعالیت می‌کند که در دو شاخه جداگانه هم برای فرهنگ‌سازی مصرف دارو برای مردم و هم برای آموزش به پزشکان در این زمینه فعالیت کرده است و این اقدامات باعث شده که از آمار ۵۱درصدی وجود آنتی‌بیوتیک‌ها در نسخ پزشکان به حدود ۳۹درصد برسیم که پیشرفت بسیار خوبی است، اما هنوز آمار خوبی نیست زیرا توصیه سازمان بهداشت جهانی این است که آمار تجویز آنتی‌بیوتیک‌ها در نسخ حدود ۳۰درصد باید باشد.

* بیشترین میزان مصرف در آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی به ترتیب مترونیدازول که در صف اول قرار دارد، سپس آموکسی‌سیلین، کواموکسی‌کلاو، سفالکسین، سیپرو فلوکساسین، سفکسیم و آزیترومایسین قرار دارند که اینها آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی پرمصرف ما هستند.

* در حوزه آنتی‌بیوتیک‌های تزریقی بالاترین میزان مصرف را پنی‌سیلین‌ها دارند. به خصوص پنی‌سیلین شش سه سه که در صف اول قرار دارد و بعد از آن هم جنتامایسین، سفازولین و سفتریاکسون قرار می‌گیرد. این داروها در صف اول تجویز و مصرف در کشور قرار دارند.

*** حالا خطرناک‌تر از همیشه
محمدحسینی در مورد مصرف آنتی‌بیوتیک در وضعیتی که با شیوع یک ویروس طرف هستیم هم هشدار داده و از مردم خواسته که حداقل در برهه حساس کنونی دست از مصرف خودسرانه چرک‌خشک‌کن‌ها بردارند چون «مصرف آنتی‌بیوتیک به ویژه در بیماری‌های ویروسی نه تنها کمکی نمی‌کند، بلکه با از بین بردن میکروب‌های خوب داخل روده که به جذب غذا کمک کرده و سیستم ایمنی را تقویت می‌کنند، ما را در مقابل ویروس‌ها بی‌سلاح‌تر می‌کنند. اجازه دهید که پزشک نوع آنتی‌بیوتیک و زمان مصرف آن را تعیین کند و بعد دست به مصرف آنتی‌بیوتیک بزنید.»

* قبلا هم هشدارهایی در مورد خطر مصرف آنتی‌بیوتیک در مواجهه با کرونا شنیده بودیم و پزشکان زیادی تاکید کرده بودند که مصرف آنتی‌بیوتیک در مواجهه با ویروس نه تنها بی‌فایده است بلکه با ضعیف کردن سیستم ایمنی بدن می‌تواند آن را آسیب‌پذیرتر هم کند ضمن اینکه وقتی شما با دیدن کوچک‌ترین علائمی که احساس می‌کنید ناشی از عفونت است اقدام به مصرف آنتی‌بیوتیک می‌کنید در مواجهه با عفونت‌های واقعی به آنتی‌بیوتیک‌های سنگین‌تری نیاز پیدا می‌کنید و در این مواقع نه تنها درمان شما سخت‌تر می‌شود بلکه باید با عوارض ناشی از آنتی‌بیوتیک‌های تزریق قوی روی سیستم ایمنی بدنتان هم مواجه شوید.

کدخبر: ۳۶۰۲۹۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر