کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۰۷۳۶۰
تاریخ خبر:

تصمیم‌ بد مرد سنت و‌‌ آیین در‌ روزهای سخت

روزنامه هفت صبح، آرش خوشخو | حسین نصر پدیده عجیبی است‌. مرد اشرافزاده‌ای که نسبش از خانواده مادری به شیخ فضل‌الله نوری می‌رسد و از سویی نورالدین کیانوری هم پسر خاله مادرش محسوب می‌شود.

مردی که در ۱۳ سالگی سفری طول و دراز را از تهران تا بوستون آمریکا انجام داد و مثل قصه‌های هزار و یک‌شب در بغداد و قاهره و اسکندریه توقف داشت.

به یک مدرسه سختگیر شبانه‌روزی در آمریکا رفت و بعد سر از دانشگاه ام آی تی درآورد و دروس سخت فنی در سختگیرترین دانشگاه جهان را پاس کرد و بعد به هاروارد رفت و الهیات خواند و از اولین فارغ‌التحصیل‌های ماساچوستی در سیستم حاکمیتی ایران بود.

ماساچوستی‌ها لقب طعنه آمیزی بود که نصر برای تکنوکرات‌های فارغ‌التحصیل از دانشگاه‌های معتبر این ایالت آمریکا استفاده می‌کرد. تکنوکرات‌هایی که با حسینعلی منصور بر فضای سیاسی کشور حاکم شدند و طیف قدیمی و محافظه کار فارغ‌التحصیلان فرانسوی را از گردونه سیاست خارج کردند و یا نقشی حاشیه‌ای به آنها سپردند.

نصر اما به‌رغم آمدن از ماساچوست، ‌به شکلی طعنه آمیز به نماینده برداشت فوق سنتی از اسلام در نظام پهلوی بدل شد. او با هرگونه بدعت و تحول عقیدتی در اسلام مخالف بود و برای همین نه شریعتی را تاب می‌آورد و نه بعدها عبدالکریم سروش را.

او حتی اقبال لاهوری و سید جمال‌الدین اسد‌آبادی را نیز در قالب گروهی بدعتگزار خطرناک ترسیم می‌کند. او ترجیح می‌دهد با علامه طباطبایی‌،‌ آیت‌الله مطهری و هانری کربن معاشرت کند‌.

این مرد سراسر تناقض با عقاید سنتی‌اش هم به قم دسترسی داشت و هم به راحتی به درون دربار رفت و آمد می‌کند. تسلطش به زبان انگلیسی و مدرک مهندسی‌اش از ام‌آی‌تی و پیشینه اشرافی خانواده پدری‌اش (چندین نصر در سیاست و فرهنگ ایران حضور داشته‌اند، حتی در قامت وزیر و معاون وزیر) کارت سبز عبور و مرور در دربار را به دست می‌آورد و آنجا در دو قطبی گیج کننده محمدرضا و فرح نقشی پیچیده را ایفا می‌کند.

او که معاون دانشگاه تهران‌،‌ رئیس دانشکده ادبیات و در دوره‌ای بسیار ملتهب رئیس دانشگاه صنعتی آریامهر (صنعتی شریف ) بود در سال ۵۶ در یک خودکشی عجیب سیاسی ریاست دفتر فرح دیبا را قبول می‌کند.

جاذبه قدرت او را در خود می‌کشد و این مرد همیشه سنتی را در سخت‌ترین آزمون خود مردود می‌سازد. نصر همچنان در آمریکاست و در کنار ابراهیم گلستان از پیرمردهایی است که بیش از بقیه مورد توجه ژورنالیست‌های داخلی قرار دارد و مدام گفت‌و‌گو‌هایی از او منتشر می‌شود.

/ بیوگرافی سید حسین نصر

کدخبر: ۳۰۷۳۶۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر