کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۴۱۵۶۵
تاریخ خبر:

بیمه:‌ صنعتی عجیب و باورنکردنی و پر از سایه

روزنامه هفت صبح | یک: ‌ بگذارید باز هم برایتان از مختصات بیمه در این کشور بگویم که دو روز گذشته با آن دست به گریبان بودم. امیدوارم کسل‌تان نکنم… فرض کنید یک اتومبیل به شما بزند. پلیس می‌آید و راننده روبه‌رو را مقصر اعلام می‌کند. خب. جفت‌تان بیمه هستید. جفت‌تان مبالغ بیمه شخص ثالث را پرداخت کرده‌اید. جفت‌تان هم بیمه بدنه دارید. پس هیچ مزیتی به یکدیگر ندارید. حالا طرف مقابل‌تان مقصر است. راننده مقصر، ‌کروکی پلیس را می‌گیرد و می‌رود برای گرفتن بیمه بدنه خودش.

اما شما که مقصر نیستید باید دو مرحله کار انجام دهید! یک بار باید برای دریافت بیمه شخص ثالث اقدام کنید و مابقی‌اش را بیمه بدنه. برای گرفتن خسارت بیمه شخص ثالث نیازی به حضور مقصر محترم نیست! بیمه‌گذار همه تلاشش را کرده تا راننده مقصر دچار مشکل نشود. پس کافی است کپی کارت و گواهینامه و مشخصات بیمه‌اش را برای شما واتساپ کند و شما با کروکی راهی گرفتن بیمه شخص ثالث می‌شوید و راننده مقصر گرامی هم دنبال کار و زندگی خودش.

انگار نه‌انگار این بی‌احتیاطی آن راننده بوده که میلیون‌ها تومان به شما ضرر زده است. بعد از دو ساعت و نیم معطلی و جنگ اعصاب، ‌بیمه شخص ثالث نهایتا همه خسارت‌ها را در حد وسایل اتومبیل دنا محاسبه کرده و می‌گوید حالا برای بقیه برو دنبال بیمه بدنه‌ات! و دوباره همین مراحل. حالا کارشناس بیمه بدنه که از بد حادثه با آن بیمه شخص ثالث راننده مقصر، ‌یکی نیست، ‌نظریات کارشناسان قبلی را زیر سوال می‌برد، ‌دست می‌اندازد و به تو می‌گوید اگر خسارت می‌خواهی باید برگردی به آن بیمه قبلی‌ات تا این بخش را آنطور که ما می‌خواهیم عوض کند وگرنه خسارت این بخش به تو تعلق نمی‌گیرد. تازه این پس از دو ساعت و نیم معطلی دیگر است.

این سیستم بیمه این کشور است. آن‌هم در پرونده‌ای که همه‌چیز آن کاملا مشخص است. راننده متخلف با میزان قصور صددرصد و راننده‌ای که گناهی در این تصادف نداشته و بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه‌اش را کامل پرداخت کرده و کروکی پلیس را هم در دست دارد و به جایش باید مدام با این موانع عجیب و غریب روبه‌رو شود که معلوم نیست نبوغ کدام قانونگذار آنها را ایجاد کرده است. قوانینی که فقط قرار است شرکت‌های بیمه ما را نجات دهند و در عوض راننده‌ای که با در باغ سبز این دوستان اتومبیل خود را بیمه کرده، باید مدام در سرگردانی و دلهره باشد.

در واقع در وضعیت فعلی اگر به ماشین کسی بزنید دردسرش کمتر از وقتی است که به ماشینتان بزنند! می‌دانم که بیمه شخص ثالث هزینه‌های کمرشکنی را به شرکت‌های بیمه تحمیل کرده است اما راهش فشار به پلیس برای سختگیری بیشتر و اعمال قوانین رانندگی است. نه این‌که راننده بی‌تقصیر را در چرخ‌دنده گرفتن حق قانونی‌اش دچار فشار و زحمت بکنید. در واقع قانونگذاران بیمه با ایجاد هراس در مورد تصادف با خودروهای خیلی لوکس، ‌کاری کرده‌اند که قوانین به شکل عجیبی باب میل خودشان باشد و کاری کنند که انگار اتومبیل بالاتر از حد دنا باید خودش را از خجالت قایم کند. میزان احترامم به صنعت بیمه بسیار کمتر از قبل شد.

دو: حجت‌الاسلام ذوالنور نماینده مجلس و عضو کمیسیون امنیت خارجی مجلس گفته‌اند:‌ اگر دشمن ما را متهم می‌کند، به‌خاطر این است که می‌گویند سوریه، لبنان، یمن، پاکستان و افغانستان و… از جمهوری اسلامی حرف‌‌شنوی دارند و از این بابت می‌سوزند. در محتوای این جمله نمی‌خواهیم خدشه‌ای وارد کنیم اما این ادبیات،‌ به لحاظ دیپلماتیک نمی‌تواند خیلی مفید باشد. در این جملات با نردبان بالابردن جایگاه سیاسی ایران و پایین آوردن ضمنی جایگاه سیاسی کشورهای متحد روبه‌رو هستیم.

می‌دانم ادبیات غرور خیلی شیرین است. در همین رسانه‌ها تا یکی مدالی چیزی می‌آورد او را به‌عنوان فخر ایران ستایش می‌کنیم و وای به وقتی که حریف مغلوب مثلا آمریکا باشد. دیگر بیا و درستش کن. در هر حال به‌نظرم به‌عنوان یک سیاستمدار با سابقه این ادبیات در عرصه دیپلماتیک دارای عوارض سویی است.

کدخبر: ۴۴۱۵۶۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر