کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۰۴۲۶۶
تاریخ خبر:

انتخاب ۱۰ گل زیبای فوتبال ملی ایران

روزنامه هفت صبح، آرش خوشخو | این فهرستی از زیباترین گل‌های ملی فوتبال ایران در نیم قرن گذشته است. گل‌هایی که در رقابت‌های رسمی‌به دست آمده‌اند و ملاک انتخابشان هم حافظه نگارنده بوده است‌! از هر بازیکن یک گل را انتخاب کرده‌ام تا تنوع مطلب بیشتر شود. در انتهای مطلب به گزینه‌های دیگری که می‌توانستند در این فهرست حضور داشته باشند هم اشاره کرده‌ام.

بهترین گل های تیم ملی فوتبال ایران

*** گل حسن روشن به لهستان

در المپیک ملبورن ۱۹۷۶٫ ایران در دور اول با کوبا و لهستان همگروه است. لهستان با مقام سوم جهان (جام جهانی ۱۹۷۴) و با تمام ستارگانش به المپیک آمده است. در همان نیمه اول قاطی کردن مدافعان لهستان موجب گل بادآورده‌ای توسط علی پروین می‌شود. لهستانی‌ها بازی را در دست می‌گیرند و سه گل می‌زنند اما در اواخر بازی توپ سرگردانی به حسن روشن در پشت محوطه جریمه می‌رسد‌. او در حالیکه در موقعیت شوت زدن قرار نداشت‌، بدون آنکه به دروازه نگاه کند و یا دورخیزی انجام دهد با یک ضربه کات دار بیرون پا توپ را به شکلی ماهرانه به دور از دسترس توماژوفسکی دروازه‌بان شهیر لهستان به تور دروازه می‌دوزد.

*** گل مهدوی کیا به چین

بازیکن ۲۰ ساله ایرانی که به تشخیص مایلی‌کهن در پیستون راست بازی می‌کرد وقتی ایران در نیمه اول مقدماتی جام جهانی۱۹۹۸، ‌دو بر یک از حریف عقب افتاده است‌،‌ پا به توپ از سمت راست به سمت مرکز زمین حرکت می‌کند و ناگهان با شوتی وحشتناک و از فاصله ۳۵‌متری گلی به یاد ماندنی را به ثمر می‌رساند. فوق‌العاده زیبا.

*** گل کریم باقری به کره جنوبی

مرحله یک چهارم نهایی جام ملت‌های آسیا ۲۰۰۰٫ حریف برتری محسوسی بر ایران دارد اما در میانه نیمه دوم کریم باقری از فاصله‌ای بعید و حدود ۳۵متری شوتی خارق‌العاده را روانه دروازه حریف می‌کند‌. یک گل فوق‌العاده زیبا رقم می‌خورد که البته شگون چندانی نداشت و در نهایت ایران این بازی را واگذار می‌کند.

*** گل علی دایی به کره جنوبی

در همان ۶ بر دو مشهور در سال ۱۹۹۶‌، علی دایی توپی را بیرون هجده قدم کنترل می‌کند و با ضربه‌ای روی پا توپ را به گوشه بالای دروازه کره جنوبی می‌فرستد. فوق‌العاده زیبا‌!

*** گل ناصر محمدخانی به چین

در جام ملت‌های آسیا در سنگاپور ۱۹۸۴‌، ایران با چین بازی می‌کند و یک ضربه خطا در سمت راست نزدیک به هجده قدم برای ایران به دست می‌آید. محمدخانی چپ پا پشت توپ می‌ایستد و با ضربه‌ای دقیق و زیبا توپ را از فراز دیوار دفاعی و از کانال تنگ میان دروازه‌بان و تیر نزدیک به درون دروازه می‌فرستد.

*** گل مهدی فنونی‌زاده به عربستان

مقدماتی جام جهانی ۱۹۹۴‌. تیم متزلزل علی پروین برای صعود نیازمند پیروزی بر عربستان سعودی است اما تا به خودش بجنبد سه بر یک عقب افتاده است. در میانه نیمه دوم ایران توپ را به پشت هجده قدم سعودی‌ها می‌برد و پاس عرضی جواد منافی توپ را در فاصله ۲۵‌متری دروازه عربستان برای مهدی فنونی‌زاده لقمه می‌کند. شوت سهمگین فنونی‌زاده فقط با ضربات رونالد کومان قابل مقایسه بود. توپ زوزه کشید و به گوشه دروازه سعودی‌ها چسبید. هرچند در نهایت این بازی را ۴ بر ۳ واگذار کردیم.

*** گل سردار آزمون به قطر

جام ملت‌های آسیا در استرالیا ۲۰۱۵٫ پاس عرضی دژآگه به آزمون می‌رسد که در حوالی نقطه پنالتی و پشت به دروازه قرار دارد‌. آزمون اما با حرکتی فریبنده همزمان با کنترل توپ عملیات دریبل مدافع را هم انجام می‌دهد و در مصاف با دروازه‌بان به راحتی توپ را وارد دروازه حریف می‌کند‌.

*** گل پرویز قلیچ خانی به اسرائیل

فینال جام ملت‌های آسیا در سال ۱۳۴۷٫ بازی یک- یک مساوی است که در اواخر بازی توپ سرگردانی در بیرون هجده قدم با شوت رعد آسای قلیچ خانی به گلی به یاد ماندنی بدل می‌شود. توپی که به طاق دروازه اسرائیل می‌چسبد. شدت ضربه غیرقابل توصیف است و یک پیروزی تاریخی برای فوتبال ایران به ارمغان می‌آورد.

*** گل صمد مرفاوی به ژاپن

بازی‌های آسیایی پکن در سال ۱۹۹۰٫ گل پیروزی ایران مقابل ژاپن که حاصل مجموعه‌ای از کارهای تاکتیکی و گروهی بود. فرشاد پیوس در سمت راست خط دفاع ژاپن صاحب توپ می‌شود و در حالیکه تحت فشار مدافعان حریف قرار داشت توپ را به شاهرخ بیانی می‌سپارد که با گام‌هایی بلند در حال نفوذ به دفاع ژاپن بود. این یکی هم با چشمانی باز توپ را به جلوی دروازه سانتر می‌کند و صمد مرفاوی که به سرعت به داخل محوطه جریمه ژاپن گام گذاشته با ضربه سری زیبا از بالای سر دروازه‌بان حریف گل پیروزی ایران را به ثمر می‌رساند.

*** گل وحید‌ هاشمیان به کره جنوبی

شهریور ۱۳۸۵٫ مقدماتی جام ملت‌های آسیا. تیمی‌که به رهبری قلعه‌نویی به سئول رفته است و تا اواخر بازی نتیجه را به حریف باخته است. اشتباه دروازه‌بان کره‌ای توپ بادآورده‌ای را در بیرون هجده قدم به وحید‌هاشمیان می‌رساند و در حالیکه او پشت به دروازه قرار دارد بی‌معطلی با چرخشی سریع توپ را با چیپی بلند و زیبا از بالای سر دروازه‌بان بیرون آمده به درون دروازه خالی می‌فرستد. نمایشی تمام و کمال از هوشمندی مهاجم ایرانی.

*** چند کاندیدای دیگر

گل زیبای دایی به عراق در مقدماتی جام جهانی ۲۰۰۲ در بغداد و گل زیبایش به عربستان در همین مسابقات و آن ضربه سر شیرجه‌ای مشهورش دربازی با کویت در جام ملت‌های آسیا در سال ۱۹۹۶ هم می‌توانست در فهرست قرار بگیرد. قیچی بغل حسن روشن به عراق در جام ملت‌های‌آسیا در سال ۱۳۵۵ در تهران. گل‌های سیروس قایقران به تایلند و کره جنوبی.

یکی با شوت سنگین از راه دور و دیگری با کنترل روی سینه و ضربه قوسی در حالتی نامتعادل. شوت آزاد علی پروین در فینال جام ملت‌های آسیا در سال ۱۳۵۵ به کویت که ایران را قهرمان آسیا کرد. گل دوم ایران به استرالیا توسط پرویز قلیچ خانی در تهران در مقدماتی جام جهانی ۱۹۷۴٫ گل حمید استیلی به آمریکا در جام جهانی ۱۹۹۸٫

گل خداداد عزیزی به عربستان در جام ملت‌های ۱۹۹۶ در پیروزی مشهور سه بر صفر که با دریبل دو بازیکن حریف انجام شد. شوت آزاد جواد نکونام به کره‌جنوبی در مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۰،‌ گل رضا قوچان نژاد به کره جنوبی در مقدماتی جام ۲۰۱۴٫ گلی که ما را به جام جهانی فرستاد. شوت رعد آسای آندرانیک تیموریان به بحرین در ورزشگاه آزادی‌،‌ گل فرشاد پیوس به بنگلادش در بازی‌های آسیایی سئول در سال ۱۹۸۶ که با شوتی دیدنی به دست آمد و…

*** شرح عکس: تصاویری چهارگانه از گل زیبای حسن روشن در جام‌ ملت‌های آسیا ۱۹۷۶، گلی که در فهرست ۱۰ تایی ما نیست.

کدخبر: ۳۰۴۲۶۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر