کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۶۰۱۶۰
تاریخ خبر:

بهترین زمان برای بچه‌دار شدن چه سنی است؟

انتخاب نوشت: با وجود تمام پیشرفت‌های حاصل شده در علم باروری و امکان فریز کردن تخمک و اسپرم، باید به این نکته مهم توجه داشته باشید که سن مناسب برای بچه‌دار شدن، بسیار زودتر از زمانی است که شما تصور می‌کنید.

با وجود تمام پیشرفت‌های حاصل شده در علم باروری و امکان فریز کردن تخمک و اسپرم، باید به این نکته مهم توجه داشته باشید که سن مناسب برای بچه‌دار شدن، بسیار زودتر از زمانی است که شما تصور می‌کنید.

طی ۳ دهه گذشته، متوسط سن والدین در جهان افزایش یافته است. پیشرفت‌های حاصل شده در علم باروری (و درمان ناباروری) به ویژه روش‌هایی مانند فریز کردن اسپرم یا تخمک، این امکان را برای زوج‌ها فراهم کرده است تا حتی در سنین بالای ۴۰ سال نیز بتوانند صاحب فرزند شوند.

درحال حاضر، شرکت‌های بزرگی مانند اپل، فیسبوک و گوگل امکان فریز کردن تخمک یا اسپرم را در قالب خدمات مراقبت‌های بهداشتی برای کارمندان خود فراهم کرده‌اند.

اما با وجود فراهم شدن امکان فریز کردن تخمک و اسپرم، باید به چند سوال مهم در این زمینه پاسخ داد: آیا کودک متولد شده با این روش سالم خواهد بود؟ آیا امکان بارداری با استفاده از تخمک / اسپرم فریز شده وجود دارد؟ هزینه این کار چقدر است؟

افزایش سن والدین و افزایش خطر بیماری‌های ژنتیکی و عصبی

نتایج تحقیقات مختلف نشان‌ می‌دهند، کودکانی که از مادران بالای ۳۵ سال و پدران بالای ۴۵ سال متولد می‌شوند، در معرض خطر بیشتر ابتلا به بیماری‌های ژنتیکی و اختلالات عصبی مانند اسکیزوفرنی و اوتیسم قرار دارند که می‌تواند بر کیفیت زندگی فرزند تأثیر نامطلوب داشته باشد.

در عین حال، زوج‌هایی که در سنین بالا تصمیم به بچه‌دار شدن می‌گیرند، اغلب به روش‌های کمک باروری از جمله IVF نیاز پیدا می‌کنند که این مسأله با افزایش خطر زایمان زودرس یا وزن کم نوزاد هنگام تولد در ارتباط است. همچنین، کودکانی که با روش IVF به دنیا می‌آیند، با خطر بالاتر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی در سال‌های آتی زندگی مواجه هستند.

پزشکان تأکید می‌کنند، اگر زوج‌ها در سنین جوانی اقدام به فریز تخمک یا اسپرم کنند، می‌توانند خطرهای مرتبط با سن بالا - و نه خطرهای مرتبط با IVF - را کاهش دهند.

مناسب‌ترین سن برای فرزندآوری براساس ساعت بیولوژیکی بدن، برای زنان سن زیر ۳۵ سال و برای مردان سن زیر ۴۰ سال است.

اگر قصد فریز تخمک دارید، باید بدانید که سنین پایین‌تر زمان مناسب‌تری برای این کار است، زیرا در سنین بالای ۳۵ سال، به روش‌های تحریک تخمک‌گذاری نیاز خواهید داشت تا ذخیره تخمک شما به ۸ تا ۱۰ تخمک مورد نیاز برسد و البته این روش (و داروهای مورد نیاز) نسبتا گران است.

اغلب زوج‌ها معمولا پس از یکسال (بدون استفاده از روش‌های پیشگیری) موفق به بارداری می‌شوند؛ اما از هر ۷ زوج، یک زوج با مشکل ناباروری مواجه است و در این بین، سن زوجین نقش مهمی در ناباروری ایفا می‌کند.

از هر ۶ زن ۳۵ تا ۳۹ ساله، یک نفر با مشکل ناباروری مواجه است (۱۶.۶ درصد) و اگر همسر وی نیز بالای ۴۰ سال باشد، این میزان به ۲۵ درصد افزایش پیدا می‌کند.مدلسازی رایانه‌ای از به تأخیر انداختن بچه‌دار شدن نشان می‌دهد، اگر یک خانم ۳۰ ساله، فرزندآوری را تا سن ۳۵ سالگی به تأخیر بیندازد، شانس باردار شدن وی تا ۹ درصد کاهش پیدا می‌کند.

بهترین زمان برای بچه‌دار شدن؟

داده‌های علمی در این زمینه کاملا مشخص هستند: مناسب‌ترین سن برای فرزندآوری براساس ساعت بیولوژیکی بدن، برای زنان سن زیر ۳۵ سال و برای مردان سن زیر ۴۰ سال است.بنابراین، زوج‌ها هرچه زمان بچه‌دار شدن را به تأخیر بیندازند، از شانس کمتری برخوردار بوده و به روش‌های کمک باروری نسبتا پرهزینه نیاز خواهند داشت.

از همین رو، به افزایش آگاهی عمومی در زمینه خطرهای به تأخیر انداختن زمان فرزندآوری نیاز داریم و پزشکان و مشاوران خانواده می‌توانند نقش مهم و تأثیرگذاری در این زمینه ایفا کنند.

کدخبر: ۲۶۰۱۶۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر