کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۸۴۵۳۱
تاریخ خبر:

برج میلاد برای تهران هیچ کاربردی ندارد؟

روزنامه هفت صبح| محسن‌ هاشمی ساخت برج میلاد را بیهوده دانست و خشم اصولگرایان را برانگیخت .حرف‌های محسن‌ هاشمی تکان دهنده بود. این‌که برج میلاد با تمام عظمتش هیچ کاربردی برای تهران ندارد و فقط یک سازه غول‌پیکر رو به آسمان است که به یک محل تفریحی بدل شده است‌! این برج ۴۳۵ متری (که می‌گویند ششمین برج مخابراتی بلند دنیا و بیستمین سازه بلند دنیاست) فقط مصرف تفریحی دارد؟‌

فقط تلاشی است برای تغییر نماد تهران از برج آزادی به برج میلاد؟‌ همین‌؟ ‌باورش سخت است! به این ترتیب این برج مشهور که زمانی عکس فتوشاپ قامت کج شده‌اش ولوله برانگیخت و بعد معلوم شد دروغ سیزده بوده است و بار دیگر زمزمه‌های این‌که بر روی گسل بنا شده بازتاب‌های منفی فراوانی داشت حالا دوباره به صدر جدول صعود کرده است‌. یکی دیگر از کاربردهایش تشخیص آلودگی هواست وقتی بلندایش در میان دود و غبار زمستانی تهران از نظر گم می‌شود.

محسن‌هاشمی، رئیس شورای شهر تهران دیروز گفت: «اگر پژوهش دقیقی رخ می‌داد شاهد ایجاد برج میلاد، پل صدر و مواردی این‌چنینی نبودیم چرا که برج میلاد با صرف هزینه و وقت زیاد به هیچ عنوان نماد تهران نبوده است. این برج کاربری لازم مدنظر از جمله کاربری مخابراتی را نداشته و هم اکنون به مکانی تفریحی تبدیل شده است.»

در صفحه مخصوص به برج میلاد آمده است‌:‌طرح و ایده ساختن یک نماد جدید برای شهر تهران، در اوایل دهه‌ ۷۰ مطرح گردید و از همان زمان شهرداری تهران تحقیقات گسترده‌ای برای پیدا کردن محلی مناسب برای ساخت و طراحی آن آغاز کرد. در مطالعات اولیه برج میلاد، ۲۱ نقطه از تهران برای احداث برج مورد بررسی قرار گرفتند که از میان آنها ابتدا چهار نقطه و سپس در نهایت تپه‌های کوی نصر انتخاب و پروژه طراحی و ساخت برج میلاد آغاز شد.

غلامحسین کرباسچی معتقد است طرح برج میلاد در دوره شهرداری او و با توجه به سفرهای خارجی‌اش ارائه شده‌است: «در بازدیدهای مختلفی که از شهرهای بزرگ دنیا داشتیم، می‌دیدیم که ساختمان‌های مختلفی در این شهرها وجود دارد که هم به نوعی سمبل شهر است و هم جاذبه توریستی است برای شهر.» پیشنهاد ساخت یک برج و تالار نمادین برای شهر تهران در سال ۱۳۷۰، در زمانی که مسعود رجب‌پور شهردار تهران بود، مطرح شد و در پایان سال ۱۳۷۲، محل کنونی از میان ۱۷ نقطه پیشنهادی ساخت آن برگزیده شد.

به هرحال در ایده‌های اولیه ساخت این برج مسئله نماد و هویت شهری در اولویت بوده و در مراحل بعدی است که برای آن برخی کاربردهای مخابراتی هم اندیشیده شده است. مثل :
• ایجاد و گسترش شبکه دسترسی بدون سیم
• ایجاد زیرساخت مناسب برای سیستم‌های جدید تلویزیونی
• بهینه‌سازی پوشش رادیو و تلویزیونی
• کاربری‌های هواشناسی و کنترل ترافیک

حرف‌های محسن‌هاشمی با واکنش شدید گروه‌های اصولگرا روبه‌رو شد که اتمام پروژه برج میلاد را از افتخارات دوره شهرداری قالیباف می‌دانند و حرف‌های‌ هاشمی را نوعی انتقام و کینه شخصی تلقی کرده‌اند. پرویز سروری برج میلاد را در کنار دریاچه چیتگر‌، ‌اتوبان امام علی‌، ‌پل صدر و پل طبیعت از نمادهایی دانست که توسط قالیباف به تهران اضافه شده و حالا موجب حسادت شورای شهر و شهرداری فعلی شده است‌.

باید دید این منازعه به کجا می‌انجامد. محسن‌هاشمی اعتبار برج میلاد را زیر سوال برد و گروهی دیگر حتی چنارهای آزادی را بیشتر حاوی هویت تهران دانسته‌اند تا این برج بلند تزئینی. هرچه هست در رقابت سیاسی که از اپراتورها تا فروش نفت و شهرداری‌ها وجود دارد مخاطب مدام گیج‌تر و گیج‌تر می‌شود.

کدخبر: ۲۸۴۵۳۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر