کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۱۲۷۱۷
تاریخ خبر:

بدون تعارف با گردشگری؛ مدرک تحصیلی وزرا و سونامی گردشگر

روزنامه هفت صبح، محمدجواد ترابی | تصور می‌کنید مدرک تحصیلی علی‌اصغر مونسان، وزیر سابق میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشورمان چه بود؟ ارشد مدیریت ساخت دانشگاه امیرکبیر و دکترای عمران شریف. عزت‌الله ضرغامی، وزیر کنونی این وزارتخانه به‌نظرتان چه مدرک تحصیلی‌ای دارد؟ کارشناسی عمران امیرکبیر و ارشد مدیریت صنعتی دانشگاه آزاد. این‌ها چه ارتباطی با وزارت گردشگری دارد؟

پرسش خوبی است. مرحوم بهمن جلالی، عکاس خبری زبده، یک دهه پیش که نمایشگاه عکس هدیه تهرانی با کلی سروصدا برگزار شد، گفته بود به‌جای افراد، آثارشان را قضاوت کنیم. درس خوبی بود برای منی که شاگردش بودم تا در بزنگاه‌ها، آثار را قضاوت کنم و نه خود اشخاص را. بیایید آثار دوره وزارت پیشین گردشگری را با هم مرور کنیم؛ دوره مونسان بی‌شک همزمان شد با ویرانی گردشگری.

او که قدرت چانه‌زنی لازم در هیات دولت را نداشت، در تمامی بزنگاه‌ها ناکام ماند؛ از افزایش یکباره و بی‌حساب و کتاب عوارض خروج گرفته تا چندین برابر شدن هزینه پرواز و ماجرای کرونا و…! خب احتمالا صحبت از این می‌شود که بنده خدا دیگر در شیوع کرونا که مقصر نبود. اینجا باید به دوستان روزهای ابتدایی شیوع کرونا در جهان و تمهیدات در مبادی ورودی کشور مانند فرودگاه امام را یادآور شویم.

البته که بازی کی بود کی بود من نبودم، هزاران مقصر بی‌تقصیر برای کرونا به خط می‌کند، اما هر چه باشد، مونسان وزیر ناکامی بود، بیشتر به این علت که چیزی تسهیل نشد و هر روز مشکل و گره‌ای تازه اضافه شد، آن‌هم در وزارتخانه‌ای که وظیفه‌اش تسهیل‌گری است. عزت‌الله ضرغامی تصمیم گرفته که جبران مافات کند.

او آخر هفته پیش گفته: «نگران این هستم وقتی کرونا ریشه‌کن شود در کشور سونامی عظیم گردشگری ایجاد شود و اصل آن خیلی لذت‌بخش است و آرزوی ماست که این ویروس هر‌چه سریع‌تر برود و مردم بتوانند به‌دنبال تفریح و سفر بروند.» حرف درستی است که بعد از کرونا باید آماده سونامی گردشگر باشیم. همانطور که همچنان به‌رغم پیک‌های پیاپی کرونا با هر‌گونه تعطیلاتی شاهد هجوم انبوه گردشگران به شمال کشور هستیم.

خب چه برنامه‌ای برای آن داریم؟ صرف ارزان‌کده شدن کشور به‌واسطه کاهش ارزش پول کشور که کافی نیست. در ایام کرونا، آمار بسته شدن آژانس‌های گردشگری، تغییر شغل راهنمایان گردشگری، بسته شدن هتل‌ها و اقامتگاه‌ها و… سیاهه بلندی را نشان می‌دهد که دکمه برگشتی دست‌کم در کوتاه‌مدت به وضعیت عادی ندارد.

ضرغامی در همین دو هفته سعی کرده خودش را پشت میزنشین نشان ندهد، سفر کند و با نفرات مهم این حوزه صبحانه میل کند. در همین زمان، ارمنستان با تکیه بر گردشگری واکسن و ترکیه با واکسیناسیون سراسری مردمش، درها را به روی توریست‌ها باز کردند؛ اولی پس از جنگ، رونق را به کشور بازگرداند و دومی پس از شیوع کرونا.

ما هنوز تا پایان دادن به واکسیناسیون سراسری متاسفانه ماه‌ها فاصله داریم، زیرساخت‌ها و البته خود جامعه گردشگری بسیار آسیب‌دیده و در حالی که حفاظت از بناهای تاریخی و مناظر فرهنگی و طبیعی و سازه‌های زمین‌شناختی با سطح جهانی‌اش بسیار فاصله دارد، قرار است میزان گردشگری انبوه یا همان سونامی گردشگران باشد؛ سونامی‌ای که بدون برنامه، آسیب‌هایش ممکن است هیچ‌وقت جبران‌پذیر نباشد. فعلا فرصت بازسازی و تجدید قوا در گردشگری است. ضرغامی می‌تواند؟

باید منتظر ماند و دید. قضاوت تاریخ بدون تعارف است اما یک‌چیز را از یاد نبریم، رقبا و همسایگان منتظر ما نمی‌مانند. اولین گام برای ما پذیرش عقب‌ماندگی گردشگری کشور حتی از کشورهای همسایه است و درست قرار دادن پایه نقطه آغاز مجدد؛ مطالبه واکسیناسیون سراسری با بیشترین سرعت ممکن.

کدخبر: ۴۱۲۷۱۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر