کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۱۹۱۷۵
تاریخ خبر:

با ۵۰۰‌میلیون تومان این خودروها را بخرید

روزنامه هفت صبح، ‌ گروه خودرو | 500‌میلیون تومان حد وسط است برای خرید خودرو در این بازار که هر روز قیمت‌ها بالا و پایین می‌رود. همان 10هزار دلاری که بارها اعلام شد با همین میانگین قیمت می‌توان خودروی وارداتی هم داشت. خودروهای 500‌میلیون تومانی بازار کدام‌ها هستند؟ از کدام خودروسازی و چه امکاناتی دارند؟ در این گزارش سراغ شش مدل خودرو رفته‌ایم که در بازار روز چهارشنبه از طریق بررسی‌ سایت‌های فروش خودرو، 500‌میلیون تومان قیمت داشتند.

پژو 206/ تیپ 2/ مدل 1400/ قیمت 500 میلیون تومان
در یکی از سایت‌های فروش خودرو، کارکرد این ماشین ‌ 13500 کیلومتر ذکر شده است. پژو 206 از آن دسته خودروهای جوان‌پسند است که همچنان در بازار طرفداران خود را دارد. قیمت صفر این خودرو مدل‌‌ 1401، در بازار 540 میلیون تومان است. پژو 206 تیپ 2 هاچ‌بکی اقتصادی و محبوب در بازار است که تولید آن از دو دهه پیش تاکنون توسط ایران‌خودرو ادامه دارد. این خودرو هم‌اکنون در بازار با خودروهایی همچون تیبا 2 و کوییک به رقابت می‌پردازد. پژو 206 تیپ 2 یکی از پرفروش‌ترین خودروهای ایران است که حتی با وجود افزایش شدید قیمت طی سال‌های گذشته، همچنان خریداران مشتاق خود را حفظ کرده است.

مصرف سوخت پایین، چهره هماهنگ و زیبا و فراوانی قطعات یدکی، از جمله مزایای پژو 206 تیپ 2 هستند. در سوی مقابل، افت کیفیت ساخت، عایق‌بندی ضعیف و فضای کم صندلی‌های عقب را باید از جمله معایب پژو 206 تیپ 2 برشمرد. پژو 206 تیپ 2 طی دو دهه حضور خود در بازار با تغییرات مختلفی به‌دست مشتریان رسیده است. در بازه‌ای این خودرو به واسطه الزامات قانونی مجهز به کیسه هوا، سیستم ترمز ضد قفل و سیستم توزیع نیروی ترمز شد و حتی ایران‌خودرو برای پژو 206 تیپ 2 سنسورهای دنده‌عقب نیز در نظر گرفت. با این حال از سال 1398 و به واسطه نیاز ایران‌خودرو به مقرون به‌صرفه کردن فرآیند تولید، برخی امکانات همچون سی‌دی پلیر و سنسور دنده عقب از پژو 206 تیپ 2 حذف شدند.

پژو پارس/ ال‌ایکس/ مدل 1398/ قیمت 500 میلیون تومان
این خودرو در سایت‌های فروش خودرو با 36 هزار کارکرد برای فروش گذاشته شده است. پژو پارس از آن دسته خودروهایی محسوب می‌شود که همیشه در بازار طرفدار دارد. مدل 1402 این خودرو در بازار 675 میلیون تومان قیمت دارد. قیمت کارخانه این خودرو هم حدود 257 میلیون تومان است. پژو پارس یکی از محبوب‌ترین سدان‌های شرکت ایران‌خودرو به‌شمار می‌رود که گویی غبار زمان تاثیری بر آن نداشته و همچنان با قدرت هرچه بیشتر در بازار ایران جولان می‌دهد.

در این میان پژو پارس LX محبوبیت ویژه‌ای پیدا کرده است؛ چراکه به موتور کم‌مصرف و ۱۶ سوپاپ TU5 مجهز شده و بزرگ‌ترین ایراد پژو پارس ۱۸۰۰ یعنی سروصدای بیش از حد موتور XU7 و مصرف بالای آن را مرتفع ساخته است. پژو پارس ال‌ایکس به گیربکس ۵ دنده دستی مجهز است و میزان مصرف سوخت آن حدود یک و نیم لیتر در 100 کیلومتر کمتر از مدل ساده این خودرو برآورد می‌شود. فیس‌لیفت پژو ۴۰۵ از امکاناتی همچون ترمزهای دیسکی، دو کیسه هوا، سیستم تهویه اتوماتیک، فرمان با کلیدهای کنترل MFC، چراغ‌های مه‌شکن، آینه‌های جانبی برقی تاشونده راهنمادار سود می‌برد.

پژو پارس این روزها در قالب دو تیپ با نام‌های پارس (XU7) با پیشرانه 8/1 لیتری و پارس LX با پیشرانه 6/1 لیتری به مشتریان تحویل داده می‌شود که هر دو تیپ به‌‌رغم شباهت‌های فنی و افت کیفیت در ‌ چند سال اخیر، از شرایط مناسبی در بازار فروش برخوردارند. ایران خودرو از اواخر سال 97، «رینگ آلومینیومی» را از تجهیزات استاندارد پارس LX و اتومات و همچنین «ترمز عقب دیسکی» را هم از تجهیزات استاندارد پارس LX حذف کرد. ایران‌خودرو همچنین از بهار 1401، تیپ‌های جدیدی را با نام «پارس سفارشی» و پارس سفارشی ELX به بازار فرستاد.

کوییک اتوماتیک پلاس/ مدل 1402/ قیمت 455 میلیون تومان
کوییک اتوماتیک در حال حاضر ارزان‌ترین و مقرون به‌صرفه‌ترین خودروی دنده اتوماتیک بازار ایران محسوب می‌شود. در واقع رانندگی با خودرو اتوماتیک به خاطر حذف مراحل تعویض دنده به‌صورت دستی راحت‌تر است، بنابراین روز به روز به تعداد ماشین‌های اتومات اضافه می‌شود. خودروسازان ایرانی هم بیکار ننشسته‌اند و محصولات جدیدشان را با گیربکس اتوماتیک روانه بازار می‌کنند. کوییک اتوماتیک که در بازار کوییک پلاس هم نامیده می‌شود، یکی از این خودروها است.

کوییک اتوماتیک یا کوییک پلاس همزمان با کوییک دنده‌ای و با امکانات و تجهیزات بیشتری از مدل معمولی، از سال ۱۳۹۷ روی خط تولید سایپا قرار گرفت و در دو تیپ فول و فول پلاس عرضه شد. تفاوت این دو تیپ در بعضی از آپشن‌ها است. تولید تیپ فول بعد از یک سال متوقف شد‌ اما کوییک پلاس همچنان روی خط تولید نارنجی‌پوشان قرار دارد. کوییک اتوماتیک به جز گیربکس CVT، از نظر مشخصات فنی هیچ تفاوتی با دیگر مدل‌های این هاچ‌بک ندارد. کوییک اتوماتیک در دو تیپ فول و فول پلاس عرضه شده که مدل فول دارای گیربکس CVT با ۴ دنده مصنوعی است‌ اما مدل فول پلاس که به کوییک پلاس هم معروف است، از جعبه‌دنده CVT با ۶ دنده مصنوعی استفاده می‌کند.

پیشرانه M15 در نسخه اتوماتیک به دریچه گاز و سیستم پدال گاز برقی مجهز شده، در حالی که نسخه دنده دستی از سیستم سنتی‌تر دریچه گاز مکانیکی بهره می‌برد.کوییک اتومات یا کوییک پلاس علاوه بر گیربکس، آپشن‌های بیشتری از مدل دنده‌ای دارد. کامپیوتر سفری، فرمان برقی، رینگ آلومینیومی، استارت بدون کلید، کروز کنترل، چراغ روز، نمایشگر، سنسور و دوربین عقب، شیشه دودی، ترمز کمکی، فرمان اسپرت با دکمه‌های کنترلی از آپشن‌هایی است که به کوییک پلاس اضافه شده است.قیمت کارخانه این خودرو 275 میلیون تومان است.

لیفان X60 دنده‌ای/ مدل 1394/ قیمت 500 میلیون تومان
برای این خودرو 240 هزار کارکرد عنوان شده است. لیفان X60 یکی از کراس‌اوورهای اقتصادی بازار ایران است که در دهه 1390 توسط کرمان‌موتور به بازار ایران عرضه شد. لیفان X60 رقیب جدی ام‌وی‌ام X33 در بازار ایران محسوب می‌شود که از نظر مشخصات فنی و امکانات رفاهی، در سطحی مشابه با نسل اول و دوم این خودرو قرار می‌گیرد. همانند سایر خودروهای کرمان موتور، ابتدا لیفان X60 دنده‌ای توسط این شرکت به تولید رسید که از نظر امکانات رفاهی در سطح ضعیفی قرار داشت.

پس از مدتی کرمان‌موتور لیفان X60 اتوماتیک را به تولید رساند که علاوه بر گیربکس اتوماتیک، به امکانات بیشتری نیز مجهز بود. آخرین نسخه عرضه شده از این خودرو لیفان X60 فیس‌لیفت بود که در سال 1396 توسط کرمان موتور معرفی شد. لیفان X60 شروع خوبی در بازار ایران داشت اما به مرور از فروش آن کاسته شد تا در نهایت کرمان موتور تصمیم گرفت تولید این خودرو را متوقف کند. آخرین نسخه‌های لیفان X60 در سال 1397 به تولید رسیدند.

اما به هرحال همچنان نسخه‌های قدیمی این خودرو در بازار آزاد خرید و فروش می‌شود. البته نباید این نکته را از قلم انداخت که‌ طراحی کابین لیفان ایکس ۶۰ در زمان خود و با توجه به عدم تنوع بازار شاسی‌بلندهای ارزان قیمت ایران در اوایل دهه ۹۰ شمسی، نسبتا جذاب و متناسب با سلیقه مشتریان ایرانی به نظر می‌رسید؛ اما امروزه و با توجه به پیشرفت‌های صورت گرفته در طراحی فضای داخلی محصولات چینی، طرح داشبورد و به‌طور کل کابین لیفان x60 چندان مدرن و هیجان‌برانگیز جلوه نمی‌کند.

برلیانس اچ 230/ مدل 1397/قیمت 500میلیون تومان
کارکرد این خودرو 88هزار کیلومتر عنوان شده است. برلیانس H230 برای نخستین بار در سال 2012 توسط شرکت خودروسازی Brilliance Auto به بازار عرضه شد و تا سال 2017 نیز ‌ روی خط تولید شرکت سازنده قرار داشت. این خودرو به‌عنوان محصول مشترک سایپا (بزرگ‌ترین سهامدار پارس‌خودرو) و کمپانی برلیانس، در سال 1394 راهی بازار کشورمان شد. در ابتدا این سدان جوان‌پسند و اقتصادی در دو تیپ دنده دستی (MT) و دنده اتوماتیک (AT) راهی بازار کشورمان شد‌ اما در سال 1397 تولید نمونه اتوماتیک آن متوقف شد و در حال حاضر تنها تیپ دنده دستی آن ‌ روی خط تولید قرار دارد.

این خودرو به سدان ارزان‌قیمت چینی معروف بود. مدت‌ها این خودرو رقیب خودروهایی چون رانا LX، ساینا اتوماتیک و سمند LX بود. سدان H230، یک خودروی کوچک سگمنت B است. این ماشین به لحاظ طراحی در رنج قیمتی خود، نسبتاً خوب ارزیابی می‌شود. چراغ‌های جلو این خودرو فرم ذوزنقه‌ای ساده‌ای دارند. روی جلوپنجره برلیانس H230 نوارهای کرومی قرار دارد‌ که به خوبی در امتداد خطوط روی کاپوت هستند. دو خط موازی نمای جانبی این خودرو را آراسته‌اند و نمای جانبی را حجیم‌تر کرده‌اند.

یکی از این خطوط در راستای دستگیره درها از جلو تا پشت خودرو امتداد یافته و دیگری پایین‌تر از آن و تنها روی در‌هاست. دستگیره‌ها و آینه بغل‌ها همرنگ بدنه خودرو هستند. بخش پشتی این خودرو هم طراحی ساده‌ای دارد. چراغ‌های عقب این اتومبیل بزرگ است و دارای دو رنگ سفید و قرمز است. محل نصب پلاک روی در صندوق عقب قرار دارد که با یک تورفتگی مشخص است. اگر سری به سایت‌ها بزنید این خودرو همچنان در بازار خرید و فروش می‌شود و میانگین قیمت آن همان 500 میلیون تومان است.

ام‌وی‌ام 315 ها‌چ‌بک/ مدل 1397/ قیمت 502 میلیون تومان
کارکرد این خودرو 108 هزار کیلومتر در سایت فروش عنوان شده است. اولین ‌فیس‌لیفت 315 در اواسط سال 93 و با نام 315New یا همان 315 جدید به بازار آمد. 315H جدید در نمای عقب، تفاوت‌ چندانی با مدل‌های قبلش ندارد و تنها می‌توان به LEDدار شدن چراغ عقب، تغییر محل مه‌شکن‌ها و طراحی مجدد سپر‌ اشاره کرد‌ اما در قسمت جلویی خودرو حجم تغییرات بیشتر است طوری‌که 315H جدید با سپر، جلوپنجره و چراغ‌های تازه‌اش حالا ظاهر مدرن‌تری نسبت به گذشته پیدا کرده. در کابین نیز همه چیز تغییر کرده است؛

از داشبورد و کنسول مرکزی بگیرید تا صفحه کیلومتر، فرمان و حتی اهرم دنده. 315H جدید تا سال 95 فقط در دو تیپ ساده و اسپرت فروخته می‌شد که تیپ «اسپرت» آن‌ را می‌توان از تزئینات کرومی بدنه و داشتن کیت بدنه مشکی تشخیص داد. از سال 95 نیز عرضه تیپ ساده متوقف شد، ولی تیپ جدیدی به نام «اسپرت لاکچری» به 315H اضافه شد که به مانیتور لمسی (با نویگیشن و دوربین)، دکمه‌های کنترلی فرمان، بلوتوث و روکش چرم صندلی‌ها مجهز بود.

در سال 96 نیز تیپ «اسپرت اکسلنت» آن به بازار آمد که مهم‌ترین تفاوتش با تیپ اسپرت لاکچری، در داشتن سیستم پخش VIFA و باربند است. ام‌وی‌ام ۳۱۵ پیش از فیس‌لیفت از داشبوردی کاملاً قدیمی استفاده می‌کرد اما پس از فیس‌لیفت، چری داشبورد کاملاً جدیدی را برای آن ارائه کرده که تا حد قابل‌توجهی به‌روزتر و زیباتر از قبل شده است؛ اما بااین‌ وجود کیفیت متریال داخلی آن پایین بوده و کل داشبورد و رودری‌ها تماماً از پلاستیک خشک و بی‌کیفیت ساخته شده ‌ که برای خودرویی با این قیمت آزاردهنده است.

کدخبر: ۵۱۹۱۷۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • _user_1561007615

    چن سال جون بکنیم ۵۰۰ملیون دربیاریم