کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۶۲۲۵۹
تاریخ خبر:

با مراجعه به این سایت دیگر در بورس‌ ضرر نکنید!

روزنامه هفت صبح، احمدرضا نجفی | پربازدیدترین سایت بورسی به کمک سهامداران آمده است. در روزهای اخیر چهار بخش به سایت شرکت مدیریت فناوری بورس به نشانی tsetmc.com اضافه شده که هر کدام می‌تواند برای گروهی از سرمایه‌گذاران بورس مفید باشد. بخش آموزش برای آنهایی که می‌خواهند بدون هزینه کلاس و دوره‌های مختلف مفاهیم بورس و شیوه معاملات را یاد بگیرند، کارایی دارد.

نقشه بازار به ما کمک می‌کند تا با یک نگاه، روند کلی بازار سرمایه را بررسی کنیم و ببینیم هر کدام از گروه‌ها چه وضعیتی دارند. آمارهای حقیقی و حقوقی رفتار شرکت‌های حقوقی در خرید یا فروش سهام را نشان می‌دهد تا بهترین تصمیم را با توجه به شرایط بگیریم. همچنین با اضافه شدن تحلیل تکنیکال تحت عنوان نمودار تعامل به هر نماد، سایت بورس به کمک سهامداران حرفه‌ای آمده تا بلافاصله با استفاده از مقیاس‌ها و اندیکاتورها بهترین زمان خرید یا فروش سهام را پیدا کنند.

*** آموزش؛ در کمترین زمان حرفه‌ای شوید
سایت شرکت مدیریت فناوری بورس تهران به نشانی tsetmc.com اخیرا بخشی را به ارائه محتوای آموزشی اختصاص داده. در این بخش محتوای آموزشی برای سرمایه‌گذاران از مبتدی تا نیمه‌حرفه‌ای ارائه شده. هر کدام از این مطالب در چهار قالب فایل پی‌دی‌اف، ویدئو، متن تحت وب و پادکست در اختیار مخاطب قرار گرفته‌اند.

بهترین گزینه برای کسانی که می‌خواهند به تازگی وارد بورس شوند و آشنایی چندانی با نحوه انجام معاملات در این بازار ندارد، می‌تواند همین بخش آموزش سایت مدیریت فناوری بورس باشد که آن را به نام Tsetmc می‌شناسند. در این بخش ۱۰قسمت آموزشی تحت عنوان زنگ بورس ارائه شده که به معرفی بازارهای مالی پرداخته است و توضیحات کلی درباره ماهیت بورس و معرفی واژه‌های پرتکرار را در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دهد.

بخش اصول مقدماتی بورس ۲۰قسمت دارد که در هر کدام از آنها محتوای آموزشی کاربردی برای کسانی که می‌خواهند خودشان آشنایی نسبی از شیوه تحلیل نمادها داشته باشند ارائه شده. روش‌های سرمایه‌گذاری مستقیم و غیرمستقیم، بررسی گزارش شرکت‌ها در سایت کدال، تابلوخوانی، آشنایی با تحلیل بنیادی، معرفی اوراق درآمد ثابت، آشنایی با تحلیل تکنیکال، روانشناسی معاملات و قواعد معاملاتی از جمله محتوای آموزشی این بخش است که در قالب فایل ویدئویی ارائه شده است. بخش تابلوخوانی اولین گام برای آشنایی با سایت بورس است.

در این بخش با انواع قیمت پایانی، آخرین معامله، قدرت خریداران و فروشنده و… آشنا می‌شوید. با بررسی گزارشات کدال می‌توانید متوجه شوید هر کدام از اطلاعیه‌های شرکت‌ها چه تاثیری در قیمت سهامشان خواهد گذاشت. با تحلیل بنیادی متوجه خواهید شد سودآوری شرکت‌ها در صورت‌های مالی‌شان چه تغییری کرده و کدام شرکت عملکرد بهتری داشته است.

تحلیل تکنیکال هم به شما بهترین زمان برای خرید یا فروش سهام یک شرکت را نشان می‌دهد و به درد سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت می‌خورد. معرفی اوراق درآمد ثابت شما را با انواع اوراق مالی آشنا می‌کند. بورس تنها مربوط به خرید و فروش سهام نیست و در آن اوراقی مثل اخزا، آراد و … خرید و فروش می‌شوند. روانشناسی معاملات هم به شما کمک می‌کند در زمان هیجانی شدن بورس بهترین تصمیم را بگیرید تا متضرر نشوید.

*** ‌حقیقی و حقوقی؛ بزرگان بورس از کدام نمادها حمایت می‌کنند؟
تحلیل تحرکات حقوقی پیش از این تنها برای هر کدام از نمادها منتشر می‌شد. این مورد نشان می‌دهد در بین خریداران و فروشنده‌ها چند درصد شرکت‌های حقوقی و چند درصد سرمایه‌گذاران حقیقی بوده‌اند. احتمالا تا حالا به گوشتان خورده باشد که می‌گویند امروز هزار میلیارد تومان پول وارد بورس شد. منظور از این جمله برآیند خرید و فروش بین شرکت‌های حقوقی و سرمایه‌گذاران حقیقی است.

منظور از شرکت‌های حقوقی، صندوق‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری، شرکت‌های فعال در بورس و بازارگردان‌ها و … هستند که بعضا خرید و فروش سهام توسط آنها می‌تواند نشانه‌هایی به همراه داشته باشند. از طرف دیگر حقیقی‌ها سرمایه‌گذارهای عادی در بازار هستند. سایت مدیریت فناوری بورس با اضافه کردن یک بخش دیگر، آمار حقیقی و حقوقی مربوط به کل بازار را ارائه می‌کند و در آن می‌گوید روزانه سرمایه‌گذاران حقیقی چقدر پول وارد یا خارج کرده‌اند.

ورود پول یعنی حقیقی‌ها از حقوقی‌ها سهام خریده‌اند و خروج پول نشان از فروش سهام توسط حقیقی‌ها به شرکت‌های حقوقی است. اطلاعات سایت مدیریت فناوری بورس درباره آمار حقیقی و حقوقی کل بازار بعد از پایان معاملات به روز می‌شود. این اطلاعات نشان می‌دهد در آخرین روز کاری شاهد ورود ۱۵۰میلیارد تومان پول حقیقی به کل بازار بودیم که از این رقم ۱۰۰میلیارد تومان مربوط به بازار بورس، ۳۰میلیارد تومان مربوط به بازار فرابورس و ۲۰میلیارد تومان مربوط به بازار پایه بوده است.

علاوه‌بر ورود و خروج پول حقیقی، سایت مدیریت فناوری اطلاعات مربوط به بیشترین ورود پول حقیقی در هر نماد را هم نشان می‌دهد. در آخرین روز کاری به ترتیب نمادهای اعتماد، کمند، آریان، شستا، بپاس، تایرا و شبندر بیشترین خروج پول حقیقی را شاهد بودند و این یعنی شرکت‌های حقوقی از این نمادها حمایت کرده‌اند.

در طرف مقابل بیشترین ورود پول حقیقی مربوط به نمادهای خودرو، خبهمن، وپارس، البرز، قصفها، جم و حکشتی بوده و این یعنی سرمایه‌گذاران عادی نسبت به این نمادها تمایل بیشتری دارند و شرکت‌های حقوقی دست به فروش سهام زده‌اند. بررسی‌ها نشان می‌دهد این بخش از سایت مدیریت فناوری بورس هنوز کامل نشده و در بعضی مواقع دچار مشکل می‌شود.

*** ‌نقشه بازار؛ با یک نگاه روند بورس را بررسی کنید
شاخص کل به تنهایی نمی‌تواند روند بورس را مشخص کند چراکه سهام چند شرکت بزرگ تاثیر زیادی در تعیین رقم شاخص کل دارند و حتی ممکن است بعضی روزها شاهد افزایش شاخص کل در بازار نزولی یا کاهش شاخص کل در بازار صعودی باشیم. بهترین راه برای اینکه در کمترین زمان ببینیم روند بازار سرمایه به چه صورت است، استفاده از نقشه بازار است.

پیش از این چند کارگزاری در سایت‌های خود نقشه بازار را در اختیار سرمایه‌گذارها می‌گذاشتند اما از روز گذشته، سایت مدیریت فناوری بورس که مرجع مشاهده قیمت‌ها برای همه سرمایه‌گذاران است، این قابلیت را ارائه کرده است. در نقشه بازار هر کدام از نمادها در قالب یک مستطیل رنگی نمایش داده می‌شوند. هرچه حجم معاملات یک نماد بیشتر باشد، مستطیل ابعاد بزرگ‌تری خواهد داشت. رنگ هر نماد هم نشان می‌دهد تغییرات قیمت سهام به چه شکل بوده. سبزی و قرمزی نشان از رشد و کاهش قیمت دارد و هرچه این رنگ‌ها روشن‌تر باشد، نشان می‌دهد قیمت سهام بیشتر تغییر کرده است.

برای مثال در نقشه بازار روز گذشته، اغلب نمادها سبزرنگ هستند و نشان می‌دهد روند کلی بازار صعودی بوده است. در حالی که در ابتدای معاملات شاهد کاهش شاخص کل بودیم. گروه خودرو و ساخت قطعات بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص داده و اغلب نمادهای این گروه از جمله خودرو، خبهمن، خگستر و خپارس و… بیشترین رشد را داشته‌اند. در بین بانک‌ها و موسسات اعتباری نماد وتجارت سبزرنگ است اما تیرگی آن نشان می‌دهد افزایش قیمت چندانی نداشته. این اتفاقی برای وبملت و وبصادر در جهت معکوس افتاده.

این دو نماد قرمز تیره هستند که این یعنی آنها کمی کاهش قیمت داشته‌اند. گروه فرآورده‌های نفتی متشکل از سهام پالایشگاه‌ها قرمزترین گروه بازار است و این یعنی سهام این شرکت‌ها بر خلاف روند کلی، با کاهش قیمت روبه‌رو شده‌اند. مورد دیگری که می‌توان با نگاه به نقشه بازار متوجه شد این است که هرچه سمت راست گروه‌ها سبزتر باشد، نشان می‌دهد شرکت‌های کوچک وضعیت بهتری دارند و هرچه سمت چپ سبزتر باشد نشان از پیشتازی شرکت‌های بزرگ و نمادهای شاخص‌ساز دارد.

*** ‌تحلیل تکنیکال؛ شناسایی بهترین زمان برای خرید و فروش
امکانات جدیدی سایت شرکت مدیریت فناوری بورس محدود به تازه‌واردها نیست. بخش دیگری برای تحلیل تکنیکال تحت عنوان نمودار تعاملی برای هر نماد ارائه شده که می‌تواند به سرمایه‌گذارهای نیمه‌حرفه‌ای و حرفه‌ای کمک کند تا بهترین زمان را برای خرید یا فروش سهام پیدا کنند. پیش از این اغلب کارگزاری‌ها ابزار تحلیل تکنیکال را در سامانه معاملات آنلاین خود ارائه می‌کردند و حالا سایت اصلی بورس این ابزار را در اختیار همه سهامداران گذاشته است.

هر نماد نمودار تغییرات قیمت مخصوص به خودش را دارد که با استفاده از مقیاس‌های مختلف می‌توان آنها را تحلیل کرد. با ورود به بخش نمودار تعاملی در هر نماد و کلیک روی گزینه مقیاس‌ها، فهرستی از آنها پیش رویتان باز می‌شود که هر کدام کارایی خاص خودشان را دارند. دو نمونه از پرکاربردترین مقیاس‌ها یا اندیکاتور‌ها، شاخص قدرت نسبی یا RSI و نوار بولینگر را Bollinger Band هستند. شاخص قدرت نسبی این شاخص یک عدد بین صفر تا ۱۰۰ است و هر بار از عدد ۷۰ بالاتر برود نشان می‌دهد تقاضای هیجانی برای خرید سهام به وجود آمده.

در طرف مقابل زمانی که شاخص RSI از عدد ۳۰ پایین‌تر بیاید، نشان‌دهنده رفتار هیجانی سهامداران در فروش است. در مواقعی که شاخص RSI به بالاتر از ۷۰ می‌رسد موقع فروش و زمانی که به کمتر از ۳۰ برمی‌گردد، موقع خرید سهام خواهد بود. نوار بولینگر کانالی را در اختیار می‌گذارد که در اغلب موارد قیمت سهام در داخل این کانال نوسان می‌کند. زمانی که نمودار قیمت به سقف کانال برخورد می‌کند بهترین زمان برای فروش سهام و زمانی که قیمت به کف کانال می‌رسد، بهترین زمان برای خرید سهام است.

این دو مورد، ساده‌ترین مقیاس‌ها یا اندیکاتور‌های تحلیل تکنیکال هستند. علاوه بر آنها می‌توان روی مقیاس‌های میانگین متحرک، ابر ایچیموکو و … هم حساب باز کرد که تحلیل آنها به مراتب پیچیده‌تر است. در تصویر، نمودار تغییرات قیمت نماد خودرو به همراه مقیاس‌های شاخص قدرت نسبی و نوارهای بولینگر قابل مشاهده است.

توضیحات

آموزش

توضیحات

حقیقی و حقوقی

توضیحات

نقشه بازار

توضیحات

تحلیل تکنیکال

کدخبر: ۳۶۲۲۵۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر